سهم بایدن از دیپلماسی با ایران


“ترغیب بایدن به نقد همزمان سیاست های ترامپ و رفتارهای ایران پس از برجام”

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

وقتی دونالد ترامپ رئیس جمهور شد در قبال ایران سیاست فشار حداکثری را در پیش گرفت. هدف اولیه این سیاست، تضعیف ایران و بازگرداندن این کشور به میز مذاکرات و دستیابی به یک توافق بهتر بود.

پس از محقق نشدن این هدف، ترامپ اعلام کرد که با تحریم ها، جلوی توسعه برنامه هسته ای و فعالیت های منطقه ای ایران را گرفته است. این دو هدف نیز محقق نشدند. ایران به تدریج از محدودیت های برجام گذر کرده و منطقه نیز خطرناک تر از قبل شده است. علاوه بر این، ظرفیت میانه روهای ایرانی که دنبال توافق با غرب بودند نیز با خروج آمریکا از برجام، از میان رفت.
با آمدن جو بایدن به کاخ سفید، وی باید درک خود از روابط ایران و آمریکا را توسعه دهد. ایران نیز در سال های اخیر از میزان دشمنی خود با آمریکا و متحدان منطقه ای آن نکاسته است. گذشته از ناامن کردن کشورهای همسایه خود به وسیله گروه های نیابتی، ایران با آمریکا نیز روابط مثبتی نداشته است.
زندانی کردن اتباع آمریکایی و نیز رفتار تحقیرآمیز با ملوانان آمریکایی در سال ۲۰۱۶ نشان می دهد که اقدامات خصمانه ایران در قبال آمریکا پیش از روی کار آمدن ترامپ، آغاز و ادامه داشته است.

ار روی کار آمدن جو بایدن، وی اگرچه علاقمند به بازگشت به برجام و ادامه مذاکرات با طرف ایرانی است اما باید در نظر داشته باشد که شرایط دیگر مانند گذشته نیست. دولت روحانی در پایان راه خود است و امکان روی کار آمدن تندروها بالا است. همچنان مشخص نیست که تندروها به مذاکرات جدی با آمریکا علاقمندند یا خیر.

علاوه بر این، جامعه ایران نیز دیگر به دستورات اجرایی رئیس جمهور آمریکا بی اعتماد شده و حل پایدار پرونده های دو کشور را خواستار است.

اولویت بایدن در تعامل با ایران باید ارتقاء امنیت منطقه ای باشد. برای شکل دهی به این چارچوب، بایدن باید کانال های ارتباطی خود با ایران را باز نگه دارد. وی در این چارچوب هم می تواند از ریسک برخوردهایی که به جنگ تبدیل می‌شوند بکاهد و هم می تواند از ایران بخواهد از اشاعه سلاح های کشتار جمعی دست بکشد.

 این می تواند آغازی باشد برای مذاکرات در زمینه توانمندی های موشکی و حمایت ایران از گروه های تروریستی.

 

منابع پژوهش در دفتر پژوهشکده موجود است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟