13 سال جنگ داخلی در فلسطین؛ عامل شکست طرح های صلح میان فتح و حماس

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
13 سال از جنگ داخلی فلسطین و تسلط جنبش حماس بر نوار غزه در تاریخ 14 ژوئن 2007 پس از درگیری و نزاع شدید با جنبش فتح می گذرد، پس از آن نواز غزه از لحاظ اقتصادی و سیاسی به شدت تحت فشار و محاصره قرار گرفت، شاهد 3 جنگ بسیار سخت و ده ها حمله از اسرائیل بود اما هیچ نشانه ای از تمام شدن این اختلافات در زمانی که فلسطین شرایط خطرناکی را پشت سر می گذارد و اسرائیل آماده الحاق مناطقی از کرانه باختری و غور اردن بر اساس نقشه معامله قرن است وجود ندارد.

اسرائیل قرار است در ابتدای ماه ژوئیه طرح خود برای الحاق مناطقی از کرانه باختری و غور اردن را اجرایی کند.

هنوز فلسطینیان بر سر اسم حوادث ژوئن 2007 اختلاف دارند از آنجا که طرفداران جنبش فتح آن را کودتا می نامند اما جنبش حماس و طرفدارانش آن را «حل نهائی» می نامند اما برخی از مردم فلسطین نیز این حوادث را بخش دیگری از «نکبه» فلسطین می دانند.

این حوادث موجب شد توافق مکه که میان دو جنبش حماس و فتح در فوریه 2007 و با هدف توقف جنگ داخلی فلسطین و تشکیل دولت وحدت ملی با نظارت مستقیم ملک عبدالله بن عبدالعزیز به امضا رسیده بود ناکام بماند و دولت وفاق ملی به ریاست اسماعیل هنیه نیز پس از آنکه توسط محمود عباس برکنار شد، سقوط کند.

جنبش حماس این حوادث را غیر قابل قبول دانست و اعلام کرد دولتش به فعالیت خود در نوار غزه ادامه خواهد داد زیرا این دولت با عزم ملت و از طریق صندوق های رأی بر سر کار آمده است.

پس از این درگیری ها و اختلافات کشورهای عربی برای از بین بردن اختلافات تحرکاتی داشتند، اولین این تحرکات توافق صنعاء بود که در تاریخ 23 مارس سال 2008 به امضا رسید و متن آن مذاکره مستقیم دو طرف برای بازگشت اوضاع نوار غزه به قبل از حوادث و نزاع داخلی در ژوئن 2007 بود.

دو طرف در این توافق بر سر تفسیر برخی از بندهای توافق به نتیجه نرسیدند از آنجا که حماس خواستار بازگشت دولت وحدت ملی به ریاست هنیه بود اما فتح می خواست نوار غزه را به حماس دهد تا خود اداره کشور را برعهده بگیرد.

پس از به نتیجه نرسیدن این مذاکرات مصر در سپتامبر 2009 وارد این قضیه شد تا با دیدی جدید این جنگ داخلی را پایان دهد اما این تحرکات نیز نتیجه ای نداشت و تلاش های مصر نیز ناکام ماند.

پس از سقوط حسنی مبارک در مصر، سازمان اطلاعات مصر تلاش کرد با کمک اتحادیه عرب مذاکرات فلسطین برای پایان اختلافات را آغاز کند که این تلاش ها مثمر ثمر بود از آنجا که در 4 مه 2011 توافقی برای بررسی مسائل دارای اختلاف صورت گرفت، این مسائل شامل انتخابات، صلح در جامعه، تشکیل دولت وحدت ملی، تضمین آزادی های عمومی، ایجاد اعتماد، فعالسازی پارلمان، بازسازی مجدد ساختار سازمان آزادی بخش فلسطین( به صورتی که دو جنبش حماس و جهاد اسلامی نیز به این سازمان بپیوندند) بود.

در 6 فوریه 2012 جنبش فتح و حماس در دوحه پایتخت قطر جمع شدند تا تحت اشراف «حمد بن خلیفه آل ثانی»، امیر سابق قطر به توافقی برسند، در این اجتماع «محمودعباس»، به نمایندگی از فتح و «خالد مشعل»، به نمایندگی از جنبش حماس حضور داشت که قرار شد برای فعالسازی و توسعه سازمان آزادی بخش فلسطین و تشکیل دولت وفاق ملی به ریاست محمود عباس توافق شود.

با وجود این تلاش های بی نتیجه، گروه های فلسطینی در 23 اوریل در منزل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس جمع شدند و توافق کردند تا دولت وفاق ملی به مدت 6 ماه تشکیل شود و پس از آن انتخابات عمومی برگزار شود، به موجب این توافق دولت وفاق ملی به ریاست رامی الحمدالله با 4 وزارت از نوار غزه تشکیل شد اما این دولت مسئولیت های خود را به صورت کامل در نوار غزه بر عهده نگرفت که موجب شد پرونده کارمندان حماس موجب به وجود آمدن بحران های مختلف شود که پس از آن حماس کمیته ای برای اداره وزارت های خاص خود تشکیل داد و دولت نیز بدون هیچ اختیاراتی در غزه باقی ماند.

در اکتبر 2017 فتح و حماس به توافق جدیدی در قاهره تحت اشراف دستگاه اطلاعات مصر رسیدند مبنی بر اینکه دولت وفاق ملی بتواند همه مسئولیت ها در نواز غزه را بر عهده بگیرد و گارد اصلی نیز نظارت بر گذرگاه های مرزی به خصوص «رفح» با مصر را عهده دار باشد.

اما پرونده های کارمندان و وضعیت امنیتی و دستگاه قضایی در غزه همچنان دارای اختلاف بود، کارمندان دولت سابق در تشکیلات فلسطین به کار گرفته نشدند که این موجب افزایش تنش میان دو طرف و اتهام زنی متقابل شد.

پس از انفجار کاروان رامی الحمد الله در مارس 2018 موضوع میان دو جنبش پیچیده تر شد از آنجا که محمود عباس و جنبش فتح، حماس را به ترور متهم کردند اما حماس این ادعا را رد کرد و آن انفجار را تلاشی برای از بین بردن صلح میان دو طرف خواند. پس از آن صلح کنار رفت، و دولت وفاق ملی به پایان رسید و دولت جدید به ریاست محمد اشتیه تشکیل شد.

مجددا رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در سپتامبر گذشته تحرکاتی برای اعلام برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری از سر گرفت و تلویحا طرفی را که این موضوع را به تعویق بیاندازد مسئول سیاسی این امر دانست تا اینکه حماس با بعدا موافقت کامل و بدون شرط خود برای برگزاری انتخابات را اعلام کند.

هنوز نزاع داخلی در فلسطین بر همه بخش های زندگی فلسطینی ها پابرجاست و قضیه فلسطین نیز در معرض خطر قرار دارد، ملت فلسطین نیز نمی توانند دو طرف را برای اقداماتی در جهت پایان این نزاع ها و حمایت از طرح ملی فلسطین ملزم کنند.

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟