علت عدم حضور عبدالفتاح السیسی در اجلاس سران شورای همکاری چیست؟

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
«عبدالفتاح السیسی»، رئیس جمهوری مصر در اجلاس سران شورای همکاری که در حال حاضر در شهر العلا عربستان در حال برگزاری است حاضر نشد.

تا آخرین لحظه مشخص نبود که السیسی در این اجلاس شرکت نخواهد کرد اما ورود هیئت مصری به العلا به ریاست «سامح شکری»، وزیر امور خارجه مصر تکلیف عدم حضور السیسی را مشخص کرد.

گفتنی است عدم حضور رئیس جمهوری مصر با حمله رسانه های رسمی و نیمه رسمی مصر به قطر و آشتی میان کشورهای عضو شورای همراه شد.

رئیس جمهوری مصر، وزیر خارجه این کشور را برای حضور در اجلاس سران شورای همکاری به شهر العلا فرستاد، اجلاسی که در آن قرار است توافق اولیه ای بین کشورهای عضو شورای همکاری برای حل بحران و آشتی صورت بگیرد از این رو مصر نیز در این اجلاس حضور دارد.

منابع دیپلماتیک مصری به العربی الجدید گفتند که رئیس جمهوری مصر صبح روز گذشته عدم حضور خود در اجلاس سران را به علت عدم پاسخ قطر به مطالبات مصر قطعی کرد؛ مطالباتی که در رأس آن توقف حملات رسانه ای دوحه علیه مصر و حمایت از گروه اخوان المسلمین در این کشور بود.

این منابع افزودند که السیسی به شدت از اقدام عربستان برای گام برداشتن در جهت آشتی کامل میان کشورهای عضو شورای همکاری بدون در نظر گرفتن مطالبات مصر عصبانی است و قصد فرستادن هیچ هیئتی را نداشته اما فشارهای عربستان و امریکا وی را وادار کرده که نماینده ای بلند پایه برای امضای توافق اولیه آشتی بفرستد.

منابع مذکور ذکر کردند که اکثر بندهای توافق در مذاکرات جدیدی که به واسطه کمیته های مشترکی درباره برخی از پرونده ها انجام خواهد شد، توضیح داده می شود.

آنها تاکید کردند که اولویت فوری مهم برای مصر پیشروی به سمت ازسرگیری پروازهای هوایی مستقیم بین قاهره و دوحه است که خسارت های فراوانی به بخش هواپیمایی مصر وارد کرده است و پس از آن نیز فعالسازی همکاری ها در بخش های اقتصادی و جذب سرمایه گذاری ها اهمیت دارد اما مسائل سیاسی و رسانه های به موعدی نامشخص دیگری موکول می شود.

از طرفی دیگر منابع رسانه ای مصری اعلام کردند که دستوراتی از سوی سرویس اطلاعاتی مصر به همه رسانه های وابسته به خود برای حمله به قطر و آشتی میان کشورهای عضو شورای همکاری تنها چند ساعت پیش از آغاز اجلاس سران داده شده است.

گفته می شود که این تصمیم مصر نشان از نارضایتی السیسی از توافق اولیه برای حل بحران شورای همکاری دارد که منافع بیشتری را برای قطر دارد.

عربستان، امارات، بحرین و مصر از ژوئن 2017 مرزهای زمینی، هوایی و دریایی خود را به روی قطر بستند و رابطه خود با این کشور را به بهانه حمایت قطر از تروریسم قطع کردند.

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟