ایران؛ محور اصلی تماس تلفنی پوتین و نتانیاهو

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
نتانیاهو روز چهارشنبه گذشته با انتشار پیامی در صفحه رسمی توئیتر خود از برقراری تماس تلفنی با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه خبر داد.

. تماس تلفنی که نتانیاهو به بهانه 68امین سالروز تولد پوتین با وی برقرار کرده بود با محوریت گفتگو در مورد آنچه که اقدامات خصمانه ایران، وضعیت سوریه و مقابله با ویروس کرونا از آن یاد شده، صورت پذیرفت. گفتگوی رهبران مسکو و تل آویو درست چند روز پس از طرح مساله فروش سامانه‌های دفاعی فوق پیشرفته روسیه به ایران انجام شد؛ موضوعی که به باور برخی می‌تواند تنش‌ها در منطقه را افزایش دهد. پیش از این لوان جاگاریان سفیر روسیه در تهران  در آستانه پایان تحریم تسلیحاتی ایران در 27 مهر ماه اعلام کرده بود زمانی که تحریم تسلیحاتی ایران پایان یابد مسکو هیچ مشکلی با فروش سامانه پدافند هوایی پیشرفته به ایران ندارد.

جاگاریان بدون در نظر گرفتن تهدید‌های واشنگتن در مورد تمدید تحریم تهران گفت که مسکو هر گونه درخواست تسلیحات از سوی تهران را از 18 اکتبر به بعد رسیدگی می‌کند. وی با اشاره به تحویل سامانه‌های دفاع هوایی اس-300 به ایران پس از امضای توافق هسته‌ای در سال 2015 اعلام کرد: همانطور که می‌دانید به ایران اس- 300 تحویل داده‌ایم. روسیه هیچ مشکلی با تحویل اس-400 به ایران ندارد و پیشتر هم هیچ مشکلی با آن نداشته ایم.

با این حال تماس تلفنی نتانیاهو با پوتین در این برهه زمانی خاص، ذهن‌ها را به سمت تلاش وی در راستای ممانعت از تحویل سامانه‌های اس-400 به ایران رهنمون می سازد. رژیم صهیونیستی در زمان تحویل سامانه‌های اس- 400 به سوریه در سال 2015 و همچنین تحویل چند سامانه دیگر از همین نوع در سال 2018، نگرانی‌هایی را در خصوص امکان خنثی کردن فعالیت‌های ایران و حزب الله در این کشور احساس نمود اما حملات هوایی رژیم صهیونیستی در سال های اخیر به مواضع نظامی در مناطق مختلف سوریه تا به حال با واکنش قابل قبول سامانه‌های مزبور همراه نبوده است.

نتانیاهو همچنین در تماس تلفنی خود با رئیس جمهوری روسیه در خصوص همکاری بین طرفین برای مقابله با ویروس کرونا گفتگوهایی را انجام داد. نخست وزیر رژیم صهیونیستی به مقامات محلی گفته بود که وی در حال مذاکره با آمریکا و روسیه برای دستیابی به آزمایش سریع کووید-19 است؛ شیوه‌ای که تل آویو آن را عنصری حیاتی در پایین نگه داشتن آمار ابتلا به این بیماری و انتقال ویروس از فرد ناقل به دیگران می‌داند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟