بازداشت محمود عزت از رهبران برجسته اخوان المسلمین توسط دستگاه امنیتی مصر

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

محمود عزت پس از کودتای سال 2013 میلادی و بازداشت محمد بدیع، مرشد عام اخوان­المسلمین، بر طبق آیین­نامه داخلی این جماعت به عنوان جایگزین موقت مرشد عام منصوب شده بود.

دولت مصر اعلام نمود که محمود عزت، قائم مقام مرشد اخوان المسلمین و رهبر بالفعل این جریان پس از 7 سال زندگی مخفیانه در قاهره بازداشت شد. وی که در سال 1944 میلادی در مصر متولد شد و از سال 1962 به عضویت این جریان درآمد، از بلندپایه­ترین اعضای این سازمان بود و مناصبی همچون عضویت در دفتر ارشاد (معادل شورای مرکزی) و معاونت مرشد عام این جماعت را بر عهده داشت و طی دوران سادات و مبارک چندین بار به دلیل فعالیت های سیاسی و تشکیلاتی به زندان محکوم شده بود. وی یکی از اعضای حرس القدیم یا طیف متأثر از سید قطب محسوب می­گردد که از دهه­های 1980 و 1990 کنترل اخوان­المسلمین را در دست داشتند و در سال 2012 میلادی توانستند با وجود مخالفت طیف نوگراتر جماعت، که در دهه­های 1970 و 1980 وارد این جماعت شده­بودند، جماعت اخوان­المسلمین را به سمت معرفی خیرت الشاطر و سپس محمد مرسی به عنوان کاندیدای ریاست­جمهوری مصر سوق دهند.

پس از کودتای سال 2013 میلادی و بازداشت محمد بدیع، مرشد عام اخوان­المسلمین، محمود عزت بر طبق آیین­نامه داخلی این جماعت به عنوان جایگزین موقت مرشد عام منصوب شد. وی در طول مدت ریاست خود با بحران های زیادی مواجه شد که مهم­ترین آن­ها را می­توان سرکوب بی­سابقه کادرهای اخوانی و بروز دودستگی­های عمیق در میان کادرهای اخوان­المسلمین به خصوص در سال 2015 اشاره نمود. در این سال اختلاف نظرها بر سر راهبرد اتخاذ شده از جانب رهبران قدیمی و عمدتا مستقر در خارج و نارضایتی ها میان رهبران جدید و جوان جایگزین شده با کادرهای بازداشت شده، به رهبری محمد کمال بالا گرفت. محمود عزت با وجود تعلق به طیف قدیمی و محافظه­کار، توانست با تکیه بر تاریخ مبارزاتی، کاریزما و حضور خود در مصر و همچنین با استفاده از کشته­شدن محمد کمال در سال 2016 بخشی از انسجام را به جماعت اخوان در مصر بازگرداند.

جماعت اخوان­المسلمین در طول سال­های گذشته با حمله وحشیانه­ای از جانب دولت مصر به منظور از بین بردن این جماعت مواجه بوده­است که از زمان عبدالناصر بی­سابقه بوده­است و سبب شده است که این سازمان سیاسی ضربات سنگینی را متحمل شود. این جماعت همچنین از سال 2013 میلادی با مشکلات داخلی بسیاری از جمله دودستگی­های داخلی و نارضایتی از در کادرها رنج می­برد. با مرگ محمود عزت و انتقال کرسی رهبری این سازمان سیاسی به محمد منیر، که از کادرهای محافظه­کار سنتی و خارج نشین است، به دو دلیل احتمال تضعیف اخوان­المسلمین را افزایش خواهد داد. اول آن­که محمد منیر به دلیل سکونت در خارج از کشور و تیپ شخصیتی و خط فکری، کاریزمای لازم برای حفظ انسجام در سازمان و کنترل نارضایتی­ها را نداشته باشد. از جانب دیگر حضور محمد منیر در خارج نیز سبب خواهد شد که احتمال نفوذ بیشتر متحدان منطقه­ای اخوان المسلمین، یعنی قطر و ترکیه، در این سازمان و خط سیاسی آن بیش از پیش افزایش یابد که هر دو این موارد در صورت رخ دادن منجر به تضعیف بیشتر سازمان اخوان­المسلمین خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟