فعال‌سازی مناسبات اقتصادی؛ راهکار سوریه برای برون‌رفت از انزوا

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
دولت سوریه از طریق فعال‌سازی مناسبات اقتصادی منطقه‌ای خود در تلاش است تا از انزوای کنونی خود خارج شود.

به نظر می‌رسد تلاش‌های «نمیر الغانم»، سفیر سوریه در الجزایر در اقناع این کشور برای از سرگیری مناسبات تجاری و اقتصادی موفقیت‌آمیز بوده است؛ گامی که به عنوان بخشی از تحرکات دمشق برای فعال‌سازی دوباره روابط اقتصادی با کشورهای عربی و به دنبال آن از سرگیری مناسبات دیپلماتیک قلمداد می‌شود.

این تحرکات در حالی انجام می‌شود که در امریکا «جو بایدن» بر کرسی ریاست جمهوری این کشور تکیه زده و رویکرد تقریبا متفاوتی با دولت ترامپ دارد که همه تلاش خود را بکار بست تا حلقه فشار بر دمشق را تشدید کرده و این کشور را در معرض انزوای بیشتری قرار دهد.

علیرغم اینکه الجزایر کاملا مناسبات خود با سوریه را قطع نکرده بود و همواره از بازگشت دمشق به اتحادیه عرب دفاع می‌کرد اما تحرکات سوریه برای از سرگیری مناسبات اقتصادی و توافقات تجاری با الجزایر منجر به گشوده شدن بازارهای جدیدی در الجزایر به روی تولیدات سوری خواهد شد و چه بسا در آینده کالاهای سوری به بازار دیگر کشورها هم راه یابد.

الغانم در اواخر ماه گذشته با «کمال رزیق»، وزیر تجارت الجزایر درباره راهکارهای فعال‌سازی مبادلات تجاری میان دو کشور و گشودن بازارهای الجزایر به روی تولیدات سوری رایزنی کرد.

رزیق هم در این دیدار بر تمایل دائمی دولت الجزایر برای ارتباط و همکاری با سوریه و تقویت مناسبات اقتصادی و تجاری از طریق توافقات دوجانبه و فعال‌سازی نقش اتحادیه بازرگانان سوری و الجزایری تاکید کرد.

وزیر تجارت الجزایر با اشاره به اهمیت تشویق به سرمایه‌گذاری میان دو طرف به ویژه در سایه بازسازی سوریه اظهار داشت: الجزایر درصدد امضای توافق منطقه آزاد اقتصادی با اتحادیه افریقا هست و این امر می‎‌تواند منجر به آن شود که الجزایر به دروازه‌ای برای ورود سرمایه‌گذاران سوری به افریقا تبدیل شود در مقابل سوریه هم به دروازه‌ آسیایی برای سرمایه‌گذاران الجزایری بدل شود.

در این دیدار، الغانم سفیر سوریه در الجزایر تصریح کرد: سوریه امروز با شرایط اقتصادی دشواری در نتیجه اقدامات اقتصادی یکجانبه و محاصره ظالمانه و غیر اخلاقی امریکا و کشورهای غربی دست به گریبان است.

پس از چند روز از اعلام پیروزی جو بایدن، «حسین عرنوس»، نخست‌وزیر سوریه با «ترکی بن محمود البوسعیدی»، سفیر عمان در دمشق دیدار و درباره توسعه همکاری اقنصادی، صنعتی، تجاری و بهداشتی رایزنی کرد.

البوسعیدی در این دیدار بر آمادگی عمان برای حمایت همه جانبه از سوریه و همکاری مشترک برای تقویت مبادلات تجاری و اقتصادی تاکید کرد.

منابع آگاه در گفت‌وگو با العربی الجدید تصریح کردند کشورهای عربی که در دوره ترامپ از بیم تحریم‌های اقتصادی و سیاسی امریکا به موجب قانون قیصر از برقراری روابط اقتصادی با سوریه خودداری می‌کردند اکنون با نگرانی کمتری نسبت به این موضوع نگاه می کنند.

دولت سوریه در نتیجه تحریم‌ کشورهای غربی به ویژه اجرای قانون قیصر و پیامدهای سنگین سال‌ها جنگ داخلی با مشکلات اقتصادی بسیاری دست و پنجه نرم می‌کند به طوری که ارزش لیره در برابر ارزهای خارجی بسیار افت کرده و کالاهای اساسی و فرآورده‌های نفتی در این کشور کمیاب شده است.

در راستای فعال‌سازی مناسبات اقتصادی، دمشق همزمان با مشغول بودن دولت امریکا به تدوین سیاست‌های خود در قبال پرونده‌های مختلف در تلاش برای کسب عامل زمان است تا ارتباط خود با کشورهای عربی را تقویت کند و دوباره به نهادهای منطقه‌ای بازگشته و مناسبات دیپلماتیک خود را از دروازه روابط اقتصادی و تجاری از سر بگیرد.

 

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟