راه پرسنگلاخ «محمود عباس» برای تصاحب مجدد ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
دعوت رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین برای برگزاری انتخابات قانون‌گذاری و ریاستی آینده سیاسی وی را در معرض خطر قرار داده است.

دعوت «محمود عباس»، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین برای برگزاری انتخابات قانون‌گذاری و ریاستی آینده سیاسی وی را در معرض خطر قرار داده است.

در همین رابطه، تحلیلگران معتقدند که این امر وی را ناچار به مذاکره و تعامل با دولت بایدن و پایان دادن به اختلافات عمیق با حماس خواهد کرد اما محمود عباس پیش از آن باید آتش اختلافات در درون فتح را خاموش کند که به نظر می‌رسد که زیر خاکستری از بحران‌ها در حال شعله‌ورتر شدن است.

این تصمیم محمود عباس (ابومازن) در برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاستی که در نتیجه مذاکرات با حماس با هدف تقویت یکپارچگی در مقابله با بحران‌های بی‌سابقه اتخاذ شد، منجر به گشوده شدن سناریوهای بسیاری درباره آینده سیاسی‌اش شده است.

نتیجه مذاکرات و رایزنی‌های فتح و حماس که طی این هفته در قاهره مشغول هستند تا حد زیادی وابسته به ابومازن است که چندین دهه برای برپایی کشور مستقل فلسطینی در نوار غزه، کرانه باختری و بیت المقدس شرقی تلاش کرده است؛ اراضی که اسرائیل در جنگ 1967 میلادی آن را به اشغال خود در آورده و تشکیلات خودگردان را تنها محصور به بخش‌هایی از کرانه باختری کرده است.

در همین رابطه، «دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری سابق امریکا همه کمک‌های مالی به فلسطینی‌ها را قطع کرد و پیشنهادی برای خاورمیانه مطرح کرد که کاملا به سود اسرائیل بود داد و به تل‌آویو اجازه می داد تا بخش‌های بیشتری از کرانه باختری را به خود الحاق کند اما در این میان، عادی‌سازی روابط برخی کشورهای عربی موقتا این روند را متوقف کرد ولی در مقابل به انزوای بیشتر فلسطینی‌ها انجامید.

آشتی با حماس و برگزاری انتخابات می‌تواند به تقویت مشروعیت ابومازن منجر شود اما پیش‌بینی محافل غربی این است که حتی اگر در این انتخابات، حماس به پیروزی محدودی دست یاید- کشورهای غربی و اسرائیل حماس را گروهی تروریستی می‌دانند- این امر می‌‍ تواند به انزوای بین‌المللی فلسطین و کاهش کمک‌های مالی بدان بیانجامد همانطور که در در جریان پیروزی جنبش اسلامی در انتخابات پارلمانی سال 2006 روی داد.

«سفین بورگسدورف»، نماینده اتحادیه اروپا پیشتر از دعوت به برگزاری انتخابات فلسطینی استقبال کرد اما از تشریح نحوه برخورد بروکسل با پیروزی حماس خودداری کرد و گفت: آیا پیش از اسب، کالسکه را میاوری؟ چرا اول اسب را نیاوریم.

در همین رابطه، جو بایدن رئیس جمهوری امریکا کمک‌های این کشور به فلسطین را از سر گرفت و متعهد شد رویکردی عادلانه‌تری در قبال فلسطین در پیش بگیرد اما قابل پیش‌بینی است که وی ایپدمی کرونا و تبعات سنگین آن بر امریکا را بر مشکلات خاورمیانه ترجیح دهد همچنین این احتمال وجود دارد که امریکا برخورد سردی با دولت فلسطین با حضور حماس داشته باشد.

حتی شکل‌گیری دولتی مستقل و مورد حماس می‌تواند مشکلاتی را برای دریافت کمک‌های مالی کشورهای غربی پیش بیاورد کما اینکه انتخابات می‌تواند روند فروپاشی جنبش فتح به رهبری ابومازن را تعجیل بخشد به ویژه که تاکنون برای وی جانشینی مطرح نیست و امکان دارد با چالش رهبری مروان البرغوثی دست به گریبان شود که از سال 2000 میلادی در زندان اسرائیل به سر می برد.

در همین رابطه، «علی الجرباوی»، استاد علوم سیاسی در دانشگاهی در کرانه باختری تصریح کرد: برای البرغوثی، تنها راه برای آزادی از زندان اسرائیل، نامزدی برای انتخابات ریاستی فلسطین است.

ابومازن همچنین ناچار به رویارویی با جریان محمد دحلان است که به صورت غیابی بنا به اتهام فساد در دادگاهی فلسطینی محکوم شده و ابومازن وی را از فتح رانده است اما دحلان در زادگاه خود در نوار غزه دارای طرفداران قابل توجهی است و مورد حمایت امارات قرار دارد.

«جهاد حرب»، تحلیلگر امور سیاسی فلسطین در این رابطه بر این باور است که تاکنون همه حرف و حدیث‌ها درباره ارائه یک فهرست از سوی فتح بود اما اکنون اصلا بعید نیست که با توجه به اختلافات موجود این جنبش با دو یا سه فهرست در انتخابات شرکت کند.

در این میان، این امکان وجود دارد که از اختلافات موجود میان فتح و حماس به عنوان بهانه‌ای برای لغو یا تعویق انتخابات استفاده شود، دو طرف همچنان نیازمند توافقی برای حل اختلافات و تدوین سازوکاری برای تامین امنیت مراکز اخذ رای در نوار غزه هستند که نیروهای امنیتی فلسطین از زمان تسلط حماس، در آنجا حضور ندارند.

در همین ارتباط، «خلیل الشقاقی»، مدیر مرکز پژوهش‌های سیاسی فلسطین معتقد است که ابو مازن احتمالا یا انتخابات را لغو خواهد کرد یا آن را به تعویق خواهد انداخت و تقصیر آن را بر گردن اسرائیل با حماس خواهد انداخت اما اگر این دو بهانه‌ای به دست وی ندهند، ابومازن ناچار به برگزاری انتخابات خواهد شد.

ابومازن از سال 2009 میلادی که دوره ریاست وی بر تشکیلات خودگردان به پایان رسیده است، عملا با بحران مشروعیت دست به گریبان است و این احتمال وجود دارد که اگر وی انتخابات را لغو کند، کشورهای غربی از وی حمایت کنند اما وی با واکنش منفی گروه‌های فلسطینی و مردم مواجه خواهد شد.

 

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟