نشست سه جانبه وزیران خارجه رژیم صهیونیستی، یونان و قبرس در آتن

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
گابی اشکنازی وزیر خارجه رژیم صهیونیستی سه شنبه گذشته در آتن با نیکوس دنیداس و نیکوس کریستودولیدس همتایان یونانی و قبرسی خود حول محور مسائل انرژی، امنیت و تحولات دیپلماتیک گفتگو کرد.

وی همکاری سه جانبه را علت حفظ ثبات و پیشرفت رفاه و امنیت تمام منطقه دانست و گفت که توافق با امارات، بحرین و سودان یک دایره راهبردی جدید و همکاری تجاری و گردشگری ایجاد کرده است. وزیر خارجه رژیم در عین حال از فلسطینی‌ها خواست تا از این فرصت استفاده کرده و به عظمت آن برای صلح پی ببرند.

اشکنازی با تاکید بر قدرت دیپلماسی سه جانبه برای تقویت امنیت قبرس، اسرائیل و یونان اظهار داشت: «به شخصه قصد پیشبرد این همکاری در پیوند زیرساخت‌ها در حوزه‌های راهبردی، فناوری، برق و دیگر حوزه‌ها را دارم.»

                                                    وزیران خارجه قبرس، یونان و رژیم صهیونیستی

تل آویو در سال­های اخیر همزمان با تشدید تنش های سیاسی خود با ترکیه تلاش­هایی را در مسیر تقویت و توسعه همکاری با یونان و قبرس مصروف داشته است و در حقیقت هرچه روابط آنکارا و تل آویو رو به وخامت گذاشته، اتحاد رژیم صهیونیستی با یونان و قبرس قوی­تر شده است. در همین راستا در ماه ژوئن گذشته نخست وزیر یونان اولین رهبر خارجی بود که از زمان شروع شیوع ویروس کرونا به فلسطین اشغالی سفر کرد. وی در راس یک هیات متشکل از 5 وزیر با سفر به سرزمین های اشغالی چهارمین نشست بین دو دولت را در شهر قدس رقم زد. در ماه اوت نیز دنیداس وزیر خارجه این کشور بار دیگر با سفر به سرزمین‌های اشغالی بر تلاش های دو جانبه به منظور از سرگیری روابط گردشگری تاکید نمود. این توافق در شرایطی محقق شد که تقریبا تمام مقاصد گردشگری به روی اسرائیلی‌ها بسته بود و متعاقبا بازگشایی آسمان و مرزهای دو طرف به تنفس اقتصاد آسیب دیده تل آویو و آتن در دوره پس از همه گیری کرونا کمک نمود.

وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در سفر هفته گذشته خود به یونان به محض رسیدن به آتن با نخست وزیر و وزیر خارجه یونان دیدار کرد و با انتشار پیامی در توئیتر از گفتگو با مقامات ارشد یونانی در خصوص تغییرات مثبت در خاورمیانه از جمله توافق‌های صلح و پیوستن کشورها به این روند خبر داد. اشکنازی همچنین در دیدار با وزیر دفاع یونان در مورد مسائلی از قبیل تنش‌ها در خط لوله ایست- مید، تهدید ایران و حزب الله، همچنین فرصت‌های همکاری امنیتی و کمک متقابل در مواقع اضطراری به گفتگو و رایزنی پرداخت. وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در اثنای این سفر در دیدار با سرگئی لاوروف همتای روسی خود آخرین تحولات در موضوع توافق‌های عادی سازی با امارات، بحرین و سودان و همچنین تهدید و نفوذ ایران در سوریه را مورد بحث و بررسی قرار داد.

                                                             گابی اشکنازی و سرگئی لاوروف

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟