سفر وزیران خارجه آمریکا و انگلیس به فلسطین اشغالی

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

همزمان با تحولات جاری در منطقه از جمله فرایند صلح امارات متحده عربی و رژیم صهیونیستی، مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا با سفر به منطقه خاورمیانه تلاش کرد تا از موضوع عادی سازی روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی برای سیاست فشار حداکثری بر روی ایران و گسترش روابط کشورهای دیگر منطقه با تل آویو بهره گیرد.

همانطور که انتظار می‌رفت پمپئو در سفر به فلسطین اشغالی با دنبال کردن همین اهداف، در کنفرانس مشترک با نتانیاهو در دفتر نخست وزیری رژیم صهیونیستی بر روی تمدید تحریم تسلیحاتی ایران از طریق فعال سازی مکانیسم اسنپ بک تاکید و نسبت به پیوستن کشورهای دیگر منطقه به امارات در جهت عادی سازی روابط با اسرائیل ابراز امیدواری نمود.

البته یکی از اهداف پمپئو در سفر به شهر قدس توسط رسانه‌های آمریکایی تبلیغات حزبی عنوان شده است؛ زیرا وزیر خارجه آمریکا با حضور بر پشت بام یکی از ساختمان‌هایی که مشرف به مسجد الاقصی بود، سخنرانی را برای مجمع ملی حزب جمهوریخواه در آستانه انتخابات کنگره و ریاست جمهوری 2020 آمریکا انجام داد.

                       سخنرانی مایک پمپئو در مجمع ملی حزب جمهوریخواه از فراز ساختمانی در شهر قدس

گرچه نتانیاهو و پمپئو پس از تقریبا 2 ساعت گفتگو پشت درهای بسته وارد کنفرانس مطبوعاتی شدند، اما به نظر همچنان موضوع تحویل تسلیحات پیشرفته به امارات از جمله جنگنده اف 35 محل اختلاف بین این دو بود. نتانیاهو مدعی شده که از توافق بر سر تسلیحات بی اطلاع است و موضع اسرائیل نسبت به این مساله تغییر نکرده است. به رغم اینکه نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفت که توافق عادی سازی با ابوظبی به معنی پذیرش اسرائیل با توافق تسلیحاتی نیست، وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد که واشنگتن با در نظر گرفتن برتری نظامی تل آویو در منطقه، هر تجهیزاتی که ابوظبی به منظور دفاع از خود نیاز داشته باشد را برای آنها فراهم می‌کند.

                                              کنفرانس مطبوعاتی بنیامین نتانیاهو و مایک پمپئو

به دنبال اختلاف نظرهای مقامات آمریکایی و صهیونیستی در این رابطه، یووال اشتاینیتز وزیر انرژی رژیم صهیونیستی گفت که در مورد توافق فروش جنگنده‌های اف 35 رادار گریز آمریکایی به اماراتی‌ها هیچ نگرانی ندارد، زیرا این جنگنده ها برد کافی را برای رسیدن به اسرائیل ندارند. وی معتقد است اسرائیل به جای اینکه نگران تحویل جنگنده‌های اف 35 به امارات باشد باید نسبت به جنگنده‌های اف 15 پیشرفته عربستان نگران باشد که فقط 150 کیلومتر با بندر ایلات فاصله دارند. اما از طرف دیگر تسوی هنگبی وزیر امور شهرک سازی رژیم صهیونیستی گفته که اسرائیل با فروش حتی یک پیچ از جنگنده اف 35 به هر کشوری در خاورمیانه از جمله امارات متحده عربی مخالف است.

پس از مذاکرات وزیر خارجه آمریکا با مقامات صهیونیستی در فلسطین اشغالی، دومینیک راب وزیر خارجه انگلیس به منظور رایزنی با مقامات صهیونیستی وارد فلسطین اشغالی شد. سفر پمپئو و راب به فلسطین اشغالی بر محور عادی سازی روابط رژیم صهیونیستی با دیگر کشورها استوار بود، گرچه انگلیس همچنان بر موضع خود برای مذاکره طرف فلسطینی و اسرائیلی در راستای تشکیل کشور مستقل فلسطینی تاکید می‌کند.

                                              دیدار دومینیک راب و بنیامین نتانیاهو در شهر قدس

همزمان با سفر راب به فلسطین اشغالی روزنامه جروزالم پست نوشت: «زمانی که انگلیس در جریان توافق برگزیت 2016 از اتحادیه اروپا خارج شد، این کشور تصمیم به تجدید روابط تجاری خود با کشورهای دیگر از جمله اسرائیل گرفت. یک منبع نزدیک به وزارت خارجه اسرائیل گفت که یکی از دلایل سفر وزیر خارجه انگلیس به کشور یهود دقیقا کلید زدن روابط تجاری است.» پروفسور جاناتان رینولد از دانشگاه بار ایلان به این روزنامه صهیونیستی گفت: «دلیل سفر شاهزاده ویلیام به اسرائیل در سال 2018 نیز همین بود. انگلیس می‌خواهد به اینجا بیاید و تجارت کند. بریتانیا خواستار فناوری سطح بالای اسرائیل است و ما می‌خواهیم آن را بفروشیم.»

حال به نظر می رسد توافق عادی سازی روابط بین رژیم صهیونیستی و امارات نیز فرصت را در اختیار انگلیسی‌ها قرار داده تا از موقعیت فعلی توافق کشورهای منطقه با رژیم اسرائیل برای تجدید روابط تجاری با این رژیم بهره مند شود. این مساله را می‌توان از استقبال گرم وزیر خارجه انگلیس از عادی سازی روابط امارات با اسرائیل در دیدار با گابی اشکنازی وزیر خارجه رژیم صهیونیستی دریافت.

                                                  کنفرانس مطبوعاتی گابی اشکنازی و دومینیک راب

با وجود رضایت انگلیس از سیاست‌های رژیم صهیونیستی در جهت عادی سازی روابط با امارات، در مقابل گابی اشکنازی وزیر خارجه رژیم صهیونیستی به نظر خیلی از موضع انگلیس در قبال تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در سازمان ملل خشنود نبود. موضوع بازگرداندن تحریم تسلیحاتی علیه ایران و طرح آن توسط مقامات صهیونیستی در دیدار با وزرای خارجه آمریکا و انگلیس به نظر از اهمیت بالاتری نسبت به عادی سازی روابط با کشورهای منطقه قرار داشت زیرا به زعم آنها تهدید ایران همواره برای اسرائیل در اولویت امنیتی قرار داشته است.

 

منابع پژوهش در دفتر پژوهشکده موجود است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟