رئیس جمهوری بایدن چه معنایی برای عراق دارد؟

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
ناظران عراقی بر این باورند آمریکا در حال حاضر عراق را پیاده نظام ایران می­بیند اما به دلیل واقعگرایی بایدن، وی می­تواند از وزن انتظارات غیرواقعی ترامپ نسبت به کارزار فشار حداکثری علیه ایران از طریق عراق، بکاهد

یسار المالکی – ۱۶ نوامبر 2020 – موسسه خاورمیانه

المالکی در این مقاله به تاثیرات پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می­پردازد. 

وی در ابتدا مدعی است دو نگاه در میان نخبگان عراقی در مورد بایدن وجود دارد. گروهی بر این موضوع تاکید می­کنند که از آنجا که وی نماینده باراک اوباما برای حل پرونده عراق در دوران تصدی­گری مقام معاون رئیس جمهوری بود، شناخت عمیقی از موضوع عراق دارد و می­  تواند برای حل بحران­ های آن دارای ابتکار عمل باشد. گروه دیگر با طرح این موضوع که اولویت بایدن هسته­  ای نشدن ایران است، بازگشت وی به برجام را سرآغاز قدرت­یابی مجدد گروه­ های نیابتی ایران در عراق و به خطر افتادن ثبات سیاسی در این کشور و هم­سرنوشت شدن با لبنان می­دانند.

ناظران عراقی بر این باورند آمریکا در حال حاضر عراق را پیاده نظام ایران می­بیند اما به دلیل واقع گرایی بایدن، وی می­تواند از وزن انتظارات غیر واقعی ترامپ نسبت به کارزار فشار حداکثری علیه ایران از طریق عراق، بکاهد. المالکی بر این نکته تاکید می­کند که سیاست­ های واشینگتن در قبال عراق به دلیل ملاحظات منطقه­ ای گسترده ­تر، از دولتی به دولت دیگر تغییر کرده حال آنکه استراتژی ثابت و مشخص ایران باعث افزایش اعتماد به نفس شیعیان عراقی شده است. وی در پایان به این موضوع می ­پردازد که سه رویداد در دولت بایدن می­تواند برای ایجاد پیشرفت در وضعیت عراق مفید باشد:

  • مهار توسعه طلبی ترکیه در عراق؛
  • مهار توسعه طلبی ایران در عراق؛
  • و تصمیم گیری بروکراتیک در آمریکا درباره عراق.

گزینه سوم به این معنی است که بایدن به دلیل محاصره شدن با موضوعات فوری­تر، نمی ­تواند مستقیماً به بحث عراق ورود کند و در نتیجه بروکرات ­ها و استراتژیست­ ها در شورای امنیت ملی و وزارت خارجه و پنتاگون موضوع عراق را مدیریت خواهند کرد و این موضوع فضایی را پدید می­آورد که بتوان صداهای مختلف در عراق را به واشینگتن منتقل کرد.

 

https://www.mei.edu/publications/between-trumps-iranian-lens-and-obamas-indifference-what-might-biden-presidency-mean

 

منابع پژوهش در دفتر پژوهشکده موجود است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟