چگونه رئیس جمهور بایدن می تواند روابط آمریکا و جنوب آسیا را مجددا شکل دهد

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
رویکرد ترامپ در قبال افغانستان باعث جسور شدن طالبان شده و رئیس جمهور بایدن باید رویکرد جدیدی در قبال افغانستان پی بگیرد.

شجاع نواز – ۱۲ نوامبر ۲۰۲۰ –  شورای آتلانتیک

نواز در این مقاله به این موضوع پرداخته که رویکرد ترامپ در قبال افغانستان باعث جسور شدن طالبان شده و رئیس جمهور بایدن باید رویکرد جدیدی در قبال افغانستان پی بگیرد. این رویکرد از نظر نواز باید توانمندسازی مردم و سرمایه ­گذاری مستقیم بر مردم افغانستان را هدف قرار دهد و از همکاری با نخبگان سیاسی و نظامی فاسد فاصله بگیرد. برای نیل به این هدف وی سه پیشنهاد مطرح می­کند:

  • ایالات متحده به تنهایی نمی­  تواند به این هدف برسد و باید با مجموعه­ ای از اهداف بلندمدت و مشخص برای کل منطقه، با متحدانش به توافق برسد؛
  • واشینگتن برای حل این مناقشه نباید فقط به قدرت نظامی اعتماد کند و باید تاکید بیشتری بر نیازهای اقتصادی منطقه نماید. این وضعیت اقتضا می­کند وزارتخانه­ های دفاع، امورخارجه و خزانه­ داری تلاش ­هایی هماهنگ با یکدیگر داشته باشند؛
  • ایالات متحده باید از قدرت خود در سازمان­ های چندجانبه مانند بانک جهانی، بانک توسعه آسیایی و صندوق بین المللی پول استفاده کند تا مزایای کمک اقتصادی را به حداکثر برساند و بارمستقیم مالیات دهندگان آمریکایی را کاهش دهد.

وی پیش شرط انجام این اقدامات را اولًا این می­داند که آمریکا حضور ۱۴ ماهه باقیمانده در توافق با طالبان را به ۵ سال تمدید کند. ثانیاً در نظر گرفتن منافع هند (به عنوان یکی از محورهای اصلی مهار چین) در افغانستان را به دولت مردان آمریکایی توصیه می­کند. سومین پیش شرط را بازگشت آمریکا به برجام می­داند تا واشینگتن بتواند از نقش ثبات ساز ایران در افغانستان استفاده کند.

 

How President-elect Biden can reshape US relations in Greater South Asia

 

منابع پژوهش در دفتر پژوهشکده موجود است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟