توافق نتانیاهو و گانتز مقدمه‌ای برای اجرای معامله قرن

pic-45627-1587597115
بنیامین نتانیاهو رئیس حزب لیکود و بنی گانتز رئیس ائتلاف آبی – سفید بعد از گذشت نزدیک به دوماه از برگزاری سومین انتخابات پارلمانی توانستند به توافقی 14 صفحه‌ای برای تقسیم قدرت برسند و ظاهراً به بحران سیاسی بی سابقه یکساله به طور موقت پایان دهند. این توافق در واقع مقدمه ای برای اجرای معامله قرن در سرزمین های اشغالی است.

به گزارش سیاست پارسی، بنیامین نتانیاهووبنی گانتز در توافق خود برای تشکیل دولت در سرزمین های اشغالی توافق کردند که بخش دیگری از کرانه باختری را در راستای طرح آمریکایی معامله قرن به رژیم اسرائیل ملحق کنند که در صورت اجرایی شدن، پیامدهایی برای مسئله فلسطین و آینده ایده تشکیل کشور مستقل فلسطینی خواهد داشت؛ هرچند که با توجه به واکنش فلسطینیان در سایه تجربه سالیان گذشته و واکنش‌های بین المللی، امکان عملی شدن آن دشوار به نظر می‌رسد.

ناتوانی ائتلاف نتانیاهو و ائتلاف گانتز سرانجام آنها را وادار کرد تا با بهره برداری از بحران کرونا به سمت توافق برای تقسیم قدرت بروند که براساس آن، بزرگ‌ترین دولت با 36 وزیر تشکیل خواهد شد. هرچند دوطرف نام آن را دولت اضطراری شش ماهه برای رسیدگی به بحران کرونا خوانده‌اند که قرار است سپس به دولت وحدت تبدیل شود اما از شواهد چنین برمی آید که این دولت نه تنها دولت وحدت نخواهد بود بلکه یک دولت راستگرای گسترده خواهد بود زیرا هرچند پست‌های وزارتی به طور مساوی بین دوطرف تقسیم خواهد شد اما توزیع نسبی کرسی‌های پارلمان حکایت از 19 کرسی برای گانتز در برابر 58 کرسی برای نتانیاهو و فراکسیون راستگرا خواهد بود.

دوره دولت جدید سه سال خواهد بود و ریاست آن برای دو دوره 18 ماهه بین نتانیاهو و گانتز تقسیم خواهد شد. اما نکته مهم جلوگیری از صدور قانونی علیه نتانیاهو در ارتباط با متهم بودن به فساد است زیرا در دولت اضطراری شش ماهه، همه پیش نویس های قوانین با توافق بین دو حزب لیکود و آبی – سفید ارائه خواهد شد. این امر به معنای عدم ارائه پیش نویس قانونی است که جلوی فرد متهم به فساد برای تشکیل دولت را می‌گیرد؛ بویژه که نتانیاهو اولین جلسه محاکمه‌اش را در 24 ماه مه آینده برگزار خواهد کرد.

هرچند پست وزارت دادگستری به ائتلاف آبی – سفید رسید اما حزب لیکود از حق وتوی همه تصمیمات مربوط به این وزارتخانه برخوردار خواهد بود و براساس توافق، هیچ فردی به عنوان مشاور قضایی دولت و دادستان کل بدون موافقت نتانیاهو معرفی نخواهد شد.

بحران کرونا بیشتر بهانه‌ای برای دوطرف به منظور توافق بود زیرا اساساً وزارتخانه‌های درگیر با کرونا همچنان در دستان حزب لیکود و جناح راستگرا باقی خواهد و اکثر وزیران کنونی اداره کنندهِ بحران جای خود را به وزیران جدیدی خواهند داد که از مأموریت آینده خود چیزی نمی‌دانند.

شاید بتوان گفت که نتانیاهو برنده این دور از رقابت سیاسی زیرا توانست ائتلاف آبی – سفید را دچار گسست کرده و پست خود را در سایه اتهام به فساد حفظ کرده و حق وتو را درباره تشکیلات قضایی بدست آورد. نکته مهمتر این بود که او توانست ماده مربوط به الحاق اراضی بیشتری از کرانه باختری را وارد توافق کند و دست برتر را در این باره کسب کند.

این توافق و دولت برآمده از پیامدهایی در سطح داخلی و خارجی و تاثیراتی بر مسئله فلسطین و آینده ایده کشور فلسطینی برجای خواهد گذاشت. در سطح داخلی، تقویت جناح راستگرا با تصویب قوانین نژادپرستانه جدیدی به زیان فلسطینی‌های ساکن اراضی 48 و تعمیق سیاست تبعیض نژادی علیه آنها و اجرای قانون قومیت همراه خواهد بود. تشکیل این دولت راستگرا باعث تندروی بیشتر و اتخاذ سیاست‌های خصمانه‌تری در سطح خارجی و علیه فلسطینی‌های خارج اراضی 48 خواهد شد.

اما شاید مهم‌ترین تأثیر این توافق بر مسئله فلسطین و آینده ایده تشکیل دولت مستقل فلسطینی خواهد بود زیرا گانتز و نتانیاهو توافق کرده‌اند که الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری و شهرک‌های موجود در آن در ژوئن آینده همسو با طرح معامله قرن آغاز شود.

براساس طرح معامله قرن، شهرک‌ها را باقی نگه داشته می‌شود و نزدیک به 30 درصد منطقه کرانه باختری از جمله غور اردن تحت حاکمیت اسرائیل قرار می‌گیرد.

نتنیاهو پیش از توافق با گانتز، خواهان آغاز الحاق اراضی از سمت شرق به غرب بود و از الحاق منطقه غور اردن و شمال بحر المیت به عنوان نقطه آغازین و سپس همه شهرک‌های موجود در کرانه باختری سخن می‌گفت؛ اما در مقابل، گانتز خواهان آغاز الحاق اراضی از سمت غرب به شرق بود و درعین حال درباره شتاب زدگی در الحاق اغوار به اسرائیل برای آسیب ندیدن روابط دوجانبه با اردن هشدار می‌داد اما در نهایت، هر دو درخصوص الحاق منطقه غور اردن و شهرکها که در مجنوع وسعتی بالغ بر بیش از 30 درصد کرانه باختری را شامل می‌شود، به توافق رسیدند.

هرچند نتانیاهو بدون موافقت آمریکایی‌ها برای الحاق اراضی کرانه باختری وارد عمل نخواهد شد اما نکته این است که گانتز حق وتو در این زمینه را نخواهد داشت. براساس توافق، الحاق اراضی دو ماه و نیم بعد از آغاز بکار دولت بعد از رایزنی با گانتز و موافقت آمریکایی‌ها شروع خواهد شد.

نتانیاهو تلاش دارد که با بهره برداری از سرگرم بودن جهان به بحران کرونا، الحاق اراضی کرانه باختری را تا قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آینده آمریکا در ماه نوامبر آینده اجرایی کند و از ماه ژانویه گذشته، یک تیم مشترک اسرائیلی – آمریکایی برای ترسیم نقشه‌ها مطابق با نقشه اعلامی ترامپ کار می‌کند.

ترامپ نیز به نوبه خود در تلاش برای اجرایی شدن آن با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری خواهد بود و از همین رو، آمریکا از تشکیل دولت و الحاق اراضی استقبال کرده است.

الحاق بیش از 30 درصد اراضی حاصلخیر کرانه باختری عملاً باعث از بین رفتن بیشتر ایده تشکیل دو دولت و تشکیل یک کشور فلسطینیِ برخوردار از حاکمیت کامل و تخریب پایه‌های روند سازش خواهد شد و عملاً به معنای لغو همه توافقنامه‌های امضا شده سازش بین سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) و اسرائیل خواهد بود و قوانین بین المللی و قطعنامه‌های سازمان ملل درباره شهرک سازی و تشکیل کشور فلسطینی را نقض خواهد کرد.

هرچند که برخورداری دولت آینده اسرائیل از ثبات سیاسی لازم برای تداوم حیات خود و اجرا کردن برنامه‌هایش از جمله طرح الحاق اراضی کرانه باختری دشوار به نظر می‌رسد اما در این میان، واکنش فلسطینی‌ها نیز به نوبه خود مانع بزرگی بر سر راه اجرای آن خواهد بود و چه بسا روند اوضاع بویژه در کرانه باختری را به زیان اسرائیل تغییر دهد.

در سطح سیاسی، محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین هشدار داده که در صورت الحاق اراضی کرانه باختری، همه توافقنامه و تفاهم نامه‌های امضا شده با اسرائیل و آمریکا را لغو خواهد کرد و مسئولان این تشکیلات هم از اقدامات دیپلماتیک و سیاسی برای درخواست از جهان به منظور جلوگیری از اجرای طرح الحاق اراضی خبر داده و گفته‌اند که ملت فلسطین تن به اشغالگری نداده و به مبارزه و پایداری خود ادامه خواهد داد.

تلاش اسرائیل برای الحاق اراضی کرانه باختری با توجه به تأثیر فاجعه بار آن با واکنش و مقاومت مردمی فلسطینی‌ها روبرو خواهد شد زیرا این اقدام اسرائیل باعث از بین بردن افق سیاسی، اعمال محدودیت‌های بیشتر فردی و جغرافیایی و محاصره جغرافیایی مناطق فلسطینی و از بین بردن امید فلسطینی‌ها به بهبودی اوضاع خواهد شد. از این رو، رژیم صهیونیستی باید به طور حتم منتظر انفجاری مردمی و مقابله سخت گروههای مقاومت فلسطین باشد.

این سیاست‌های اسرائیل، بیهوده بودن روند سازش را عملاً به اثبات رسانده است و در سایه این وضعیت، تدوین یک راهبرد فلسطینی ملی با تکیه بر مقاومت برای مقابله با طرح‌های خطرناک اسرائیل و دفاع از حقوق فلسطینی‌ها ضروری به نظر می‌رسد.

در سطح جهان اسلام نیز لازم است تا دولت‌ها برای مخالفت با طرح اسرائیل برای الحاق اراضی کرانه باختری و تبیین خطرات آن در جامعه بین المللی و اعمال فشار سیاسی بر اسرائیل وارد عمل شوند و ملت‌های مسلمان نیز به شیوه‌های مختلف مخالفت خود را با این طرح خطرناک بیان کنند.

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟