جنگ شناختی رژیم صهیونیستی بر ضد حزب الله لبنان

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

مرکز مطالعات امنیت ملی رژیم صهیونیستی در گزارشی راهبردی با عنوان «فرصت های جدید اسرائیل در کمپین شناختی در لبنان» به قلم ژنرال بازنشسته «داوید بارسیمان-توو»، عضو شورای امنیت ملی رژیم، «یورام شوایتزر» مسئول اسبق دفتر ضدتروریسم نخست وزیری و ژنرال بازنشسته «اورنا میزراخی»، به ارزیابی تاثیرات دو حادثه انفجار بیروت و مذاکرات بیروت-تل آویو به منظور ترسیم مرزهای ساحلی طرفین بر جایگاه کنونی حزب الله در نزد جامعه لبنان پرداخته است.

نویسندگان اثر حاضر بر این باورند که منازعه شناختی بر ضد حزب الله بخشی از کارزاری است که اسرائیل با هدف محدود ساختن دامنه فعالیت های حزب الله بر علیه این گروه آغاز نموده است و در نتیجه این دو رخداد شاهد تغییر تدریجی رویکردها نسبت به حزب الله در داخل لبنان بوده ایم. این کارزار همچنین تلاش دارد تا ضمن تاثیرگذاری بر مردم این لبنان، به صورت همزمان زمینه تشدید فشارهای بین المللی را با هدف جهت بخشی به افکار عمومی جهانی و عربی بر ضد حزب الله و رهبری آن تسریع بخشد. آنها معتقدند حجم فزاینده انتقادات از عملکرد حزب الله در ماه های اخیر سبب شده است تا (سیدحسن) نصرالله در قبال طرح هرگونه اتهامی علیه سازمانش مبنی بر به خطر انداختن جان شهروندان لبنانی از طریق انبار تسلیحات در مناطق مسکونی سریعا واکنش نشان دهد. این رویکرد در نزد افکار عامه لبنان همزمان با وقوع انفجارهای متعدد در مناطق گوناگون مسکونی، رنگ واقعیت به خود گرفته است.

سیمان-توو و همکاران در ادامه از سخنان بنیامین نتانیاهو در نشست مجمع عمومی سازمان ملل مبنی بر شناسایی مکان نگهداری تسلیحات حزب الله در قلب شهر بیروت و دعوت دبیرکل حزب الله به منظور بازدید رسانه ها از مکان مورد ادعا از یک سو و تلاش برای معرفی این سازمان به عنوان طرف حاضر در مذاکرات ترسیم مرزهای دریایی لبنان و رژیم صهیونیستی در زمانی که این کشور در آستانه فروپاشی سیستم اقتصادی، سیاسی و بهداشت خود به سر می برد، به عنوان دو نمونه اخیر از کارزار شناختی ارتش رژیم صهیونیستی بر ضد حزب الله یاد می کنند. او در ادامه مذاکرات مرزی را تلاش اسرائیل برای نشان دادن فرصت ارسال یک سیگنال مثبت به لبنان و شهروندانش قلمداد می کند که درصورت کنار گذاشتن گفتمان خصمانه حزب الله که تامین کننده منافع بازیگران خارجی– منظور ایران- است، و حرکت در مسیر گفتگوی سیاسی و اقتصادی می توان به حل و فصل مناقشه دریایی و حتی سرزمینی امیدوار بود. در مقابل حزب الله می کوشد تا با کم اهمیت جلوه دادن این مذاکرات از تعریف آن به عنوان پله نخست حرکت در مسیر عادی سازی این کشور با رژیم اشغالگر بکاهد.

اما سطح دوم کارزار شناختی رژیم صهیونیستی بر ضد حزب الله را می بایست در تلاش رژیم به منظور اقناع افکار عمومی بین المللی به منظور شناسایی حزب الله به عنوان یک گروه تروریستی دنبال نمود. این روند در روزهای پس از انفجار بیروت با انتشار خبر شناسایی محموله های نیترات آمونیاک حزب الله در قبرس، بریتانیا و آلمان و در ادامه اقدامات کشورهایی چون آلمان، هلند، بریتانیا، ایالات متحده، کشورهای آمریکای لاتین و حاشیه خلیج فارس در قراردادن نام این گروه در فهرست سازمان های تروریستی دنبال شد.

نویسندگان گزارش راهبردی حاضر در ارزیابی خویش از میزان موفقیت این کارزار رژیم صهیونیستی بر ضد جریان مقاومت در لبنان براین نکته اذعان دارند که همه این تلاش ها صرفا واجد دستاوردهای نسبی برای اسرائیل بوده اند؛ چرا که جامعه شیعیان لبنانی همچنان وفاداری خویش به حزب الله را حفظ نموده اند و سایر بخش های جامعه این کشور نیز که در سال های گذشته در معرض حملات نظامی رژیم صهیونیستی قرار گرفته و دچار آسیب و زیان شده اند؛ همچنان اسرائیل را دشمن نخست و مسئول تحمل رنج ها و آلام خویش تلقی می کنند. با این حال بدیهی است که به رغم تمامی موانع و دشواری های پیش رو، تداوم این جنگ شناختی در شرایط موجود بر لبنان و به طور خاص حزب الله همچنان بسیار حائز اهمیت است.  بارسیمان-توو در بخش پایانی گزارش حاضر بر این نکته اشاره می نماید که تداوم وضعیت دشوار کنونی در لبنان می تواند مردم را با این ایده که مسئولیت بحران کنونی متوجه حزب الله است و در صورت کنار رفتن آنها از قدرت تمامی چالش های حاضر برطرف خواهد شد، همراه نماید.

در نتیجه گیری از یادداشت حاضر ذکر این نکته ضروری به نظر می رسد که احتمالا فرایند مذاکرات لبنان و رژیم صهیونیستی به منظور ترسیم مرزهای ساحلی به عنوان کارزاری برای مشروعیت زدایی از حزب الله در افکار عمومی لبنان و در گستره ای وسیع تر در جهان عرب عمل نماید. در همین راستا فرضیه محتمل آن است که رژیم با نرمش احتمالی در پرونده مزبور و تامین هر چه بیشتر خواسته های طرف لبنانی در موضوع ترسیم مرزهای ساحلی با میانجیگری واشنگتن، بکوشد تا ضمن افزایش سطح مقبولیت رویکرد مبتنی بر گفتمان و مصالحه با اسرائیل و در مقابل اعتبار زدایی از رویکردهای مبتنی بر مقاومت و عدم سازش تلاش کند تا دایره فشارهای داخلی بر حزب الله را در نزد افکار عمومی این کشور تعمیق و زمینه لازم برای حرکت بیروت به سوی عادی سازی روابط با تل آویو را تسریع نماید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟