نوسان محبوبیت احزاب سیاسی در سرزمین‌های اشغالی

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

در هفته گذشته کاهش آراء حزب لیکود بجز در یکی دو نظرسنجی ادامه یافت و میانگین کرسی‌های حزب لیکود براساس نظرسنجی‌های اصلی نزدیک به 32 کرسی بوده و حزب «آبی و سفید» نیز همچنان روند مثبت تدریجی خود را ادامه داده و تقریبا در بیشتر نظرسنجی‌ها 11 کرسی را به خود اختصاص داده است. حزب «یش عتید – تلم» که در حال حاضر رهبر آن، ریاست اپوزیسیون در کنست رژیم صهیونیستی را عهده دار است، همچنان 18 کرسی خود را حفظ کرده است و «فهرست مشترک عربی» که چند هفته در نظرسنجی‌ها 16 کرسی به دست می‌آورد، به 15 کرسی پیشین تنزل کرده است.

در عین حال در هفته گذشته خبر مهمی نیز مبنی بر تلاش نتانیاهو برای تشکیل یک حزب راست‌گرای جدید (بدون اینکه خودش عضو آن شود) منتشر شد. نگرانی‌های بی بی از ریخته شدن بخشی از آرای راست‌گرایان به صندوق حزب «آبی و سفید» و «اسرائیل خانه ما»، وی را به صرافت تشکیل یک حزب جدید دست راستی کاملاً وفادار به خود انداخته است. گفته می‌شود این حزب قرار است به رهبری «حییم بی‌باس»، شهردار سوم «مودیعین-مکابیم-ریعوت» شروع به کار کند. تا هنگام برگزاری انتخابات پیشین کنست، حزب راست جدید و «ائتلاف یامیناه» با محوریت «نفتالی بنت» و «آیلت شکد» این نقش را عهده دار بودند، اما نظرسنجی‌های جدید نشان از 3 برابر شدن محبوبیت این حزب دارد و این در حالی است که در هفته های اخیر «بنت» مواضع تندی علیه نتانیاهو گرفته و باعث شده نتانیاهو درصدد ایجاد یک حزب به ظاهر رقیب اما همسو با سیاست های خود برآید. «ائتلاف یامیناه» در نظرسنجی‌های 3 هفته اخیر موفق شده بیشتر ریزش آرای لیکود را به سوی خود جلب نماید و حتی در یک نظرسنجی 19 کرسی را به خود اختصاص دهد.

                                                                نوسان محبوبیت احزاب سیاسی رژیم صهیونیستی از آوریل تا 8 اکتبر 2020

در این میان احزاب مذهبی «شاص» و «یهودیت متحد توراه» بدون تغییر چندانی به کار خود ادامه داده‌اند و حزب چپ‌گرای «مرتص» نیز با میانگین 6 کرسی وضعیت خود در نظرسنجی های پیشین را حفظ کرده است. حزب کارگر در نظرسنجی‌های این هفته نیز زیر حدنصاب 3.25 درصدی قرار گرفته است. همچنین در وضعیت سایر احزاب کوچک همچون «درخ ارتض»، «خانه یهودی»، «گشر» و «اتصما یهودی» نیز تحول مثبتی رخ نداده و این احزاب در همه نظرسنجی‌ها زیر حد نصاب باقی مانده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟