افزایش تحرکات سیاسی و حقوقی مخالفان «السیسی» همزمان با انتخاب «بایدن»

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
نهادهای مدنی و احزاب مصری با بهره برداری از پیروزی «جو بایدن» در انتخابات ریاست جمهوری امریکا، فشارهای خود در حکومت مصر را افزایش داده اند تا آزادی های بیشتری به دست آوردند.

بایدن در مقام معاون «باراک اوباما» شخصا در جریان همه مسائلی بود که به سرنگونی حکومت «محمد حسنی مبارک» و سپس کودتا علیه «محمد مرسی» به دست «عبدالفتاح السیسی» انجامید.

پس از آنکه حکومت السیسی برخوردار از حمایت بالای دولت «ترامپ»، چند سال احزاب سیاسی و نهادهای مدنی در مصر را محدود و سلطه خود را بر رسانه های دولتی و خصوصی تحکیم کرد، اکنون مخالفان حکومت مصر پس از 4 سال سکوت، اکنون صدایشان بلند شده است.

منابع مطلع مصری تأکید کرده اند که اظهارات مکرر بایدن درباره کمک های نظامی کشورش به مصر و تصریح او به اینکه «دیگر برای دیکتاتور محبوب ترامپ چک سفید امضا نخواهد داد»، باعث شده که مخالفان مصری در پی بازگشایی پرونده ای بازداشت شدگان سیاسی و وضعیت وخیم حقوق بشر در زندان های مصر برآیند، به خصوص که گروه های مدافع حقوق بشر در امریکا نیز بر ضرورت تعیین پیش شرط هایی برای پرداخت کمک سالانه امریکا به قاهره که حجم آن 1.3 میلیارد دلار است تأکید می کنند.

به گفته این منابع، در حال حاضر برخی احزاب مخالف حکومت در چارچوب تشکلی به نام «جنبش دموکراتیک مدنی» تماس های گسترده ای را با نهادهای حقوقی داخلی و خارجی شروع کرده اند تا دولت جدید امریکا را به تحت فشار قراردادن دولت مصر برای بهبود وضعیت حقوق بشر و آزادی زندانیان سیاسی متقاعد کنند.

آنچه این گروه را به پیشبرد اهدافشان امیدوارتر کرده نفوذ بالای گروه اخوان المسلمین در کمپین انتخابات بایدن است که تبلیغات بسیاری برای واداشتن مسلمانان امریکا جهت رأی دادن به وی انجام داد.

این منابع افزوده اند که این فشارها می تواند باعث شود که دولت مصر اجازه شکل گیری فراکسیون مخالف هرچند صوری در مجلس را بدهد و همچنین بازداشت فعالان سیاسی و مطبوعاتی را دست کم به صورت موقت متوقف کند.

السیسی نخستین رهبر در میان کشورهای عربی بود که انتخاب بایدن را به وی تبریک گفت و همزمان 5 عموزاده فعال حقوق بشری امریکایی مصری تبار را که اخیرا بازداشت شده بودند آزاد کرد.

ازسوی دیگر، نهادهای حقوقی مصر با بهره برداری از شیوع کرونا برای کاهش تراکم زندانیان و توقف دستگیری های گسترده تلاش کنند.

منبع:https://mdeast.news/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟