هیچ اصلاحاتی در لبنان بدون حضور مؤثر حزب الله ممکن نیست

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
«گروه بین المللی بحران» با انتشار گزارشی تأکید کرد که اگر امیدی به نجات لبنان از بحران کنونی باشد، وابسته به همکاری مشترک نخبگان سیاسی برای اجرای اصلاحات بسیار ضروری در این کشور است.

به گزارش «النهار»، در این گزارش تأکید شده که هرچند مخالفان حزب الله درباره فعالیت های منطقه آن و نقش این حزب در مسائل منطقه ای اعتراضاتی دارند، اما به نظر نمی آید که بدون حزب الله بتوان برنامه ای برای اصلاح لبنان اجرا کرد و لازمه اقدامات فوری برای اصلاح توافق سیاسی در لبنان است.

این گزارش افزوده که تلاش های امریکا و دیگر کشورها برای تضعیف شدید حزب الله در میانه چنین بحرانی اوضاع لبنان را پیچیده تر می کند و گروه های مسلح را به رویارویی با یکدیگر می کشاند و این مانع از فعالیت جمعی برای رویارویی با چالش وجودی در لبنان است و لبنان در شرایط کنونی تحمل شکست ها و قطب بندی های تازه را ندارد.

در این گزارش تأکید شده که لبنان نیازمند دولتی قدرتمند است که توانایی اصلاحات لازم برای خروج از بحران اقتصادی را داشته باشد، دولتی که از حمایت گسترده داخلی ازجمله از جانب حزب الله برخوردار باشد و برای همین مخالفان داخلی و خارجی باید تلاش برای به انزوا کشیدن آن را پایان دهند.

گروه بین المللی بحران افزوده که انفجار مهیب بندر بیروت نمود تازه ای از حضیض سیاسی و اقتصادی در لبنان بود که بسیاری در آن مسئولیت را متوجه حزب الله دانستند و گفتند که حکومت مورد حمایت حزب الله عامل این شکست های سیاسی و اقتصادی در کشور است.

براساس این گزارش، بازیگران منطقه ای و بین المللی درباره نقش حزب الله درباره اصلاحاتی که شرط هرگونه کمک خارجی به لبنان دانسته شده اختلاف نظر دارند، در حالی که فرانسه حزب الله را به طرح پیشنهادی خود برای حل بحران لبنان افزود، امریکا از این اقدام فرانسه انتقاد کرد و بار دیگر برای تضعیف حزب الله کوشید و به نظر می آید که همین فشارهای امریکا بر حزب الله باعث شکست تلاش های فرانسه برای تشکیل دولتی شد که تمرکز خود را بر اصلاحات قرار دهد.

این گروه هشدار داده که ادامه ضعف سیاسی لبنان و افزایش فقر در این کشور باعث بروز یک تنگنای سیاسی طولانی با پیامدهای فاجعه بار در منطقه خواهد بود و برخلاف نظر کسانی که متقدند نجات لبنان از راه تضعیف حزب الله می گذرد، باید گفت که هیچ اصلاحاتی بدون همکاری حزب الله در لبنان عملی نخواهد بود.

در این گزارش از همه بازیگران داخلی و خارجی عرصه سیاسی لبنان خواسته شده که مانع از ایجاد نزاع جدید در لبنان از طریق تضعیف حزب الله شوند و تلاش کنند که توافقی داخلی با حضور حزب الله  برای تشکیل دولتی قدرتمند شکل بگیرد که برای نجات اقتصادی لبنان بکوشد.

گروه بین المللی بحران یک نهاد غیر انتفاعی و غیر دولتی است که در عرصه جلوگیری از بروز بحران و حل نزاع های خونبار در جهان فعالیت و به نهادهای مهمی مانند سازمان ملل و اتحادیه اروپا و بانک جهانی مشورت می دهد.

منبع:https://mdeast.news/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟