تاثیر «قانون قیصر» بر مناسبات اردن و سوریه

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
«عمر عیاصره»، تحلیلگر امور سیاسی اردن در یادداشتی به تشریح تاثیر اجرای قانون قیصر امریکا بر اردن پرداخت.

تاثیر اقتصادی این قانون بر اردن محدود خواهد بود، موضوع مهم‌تر آن است که قانون قیصر تا مدتی نامعلوم، بازگشت مناسبات امّان با همسایه شمالی را به تعویق خواهد انداخت.

پس از ورود قانون قیصر به فاز اجرایی، به نظر می رسد دورنمای روابط همه جانبه اردن با سوریه تاریک و تاحدی زیادی ناممکن شده است و گام‌های مربوط به بهبود مناسبات متوقف خواهد شد و پالس‌های مثبت دو طرف نیز برای از سرگیری کامل روابط تا مدتی نامعلوم معلق خواهد شد.

واشنگتن روز چهارشنبه گذشته بسته نخست تحریم‌های اقتصادی علیه نظام سوریه و هم‌پیمانانش را برای مجازات و وادارسازی دمشق برای انجام مذاکرات مربوط به پایان دادن به جنگ را کلید زد، این امر نشان می دهد که امریکا تمایل دارد نقش پررنگی در آینده سوریه داشته باشد.

اردن از سال 2011 میلادی موضع بی طرفانه‌ای در قبال تحولات سوریه اتخاذ کرده است و همواره در محافل بین‌المللی نیز خواهان راهکار سیاسی برای تضمین امنیت و ثبات همسایه شمالی خود شده است اما نظام سوریه همواره به دیده شک و تردید به اردن نگاه کرده است و امّان را متهم به حمایت از گروه‌های تروریستی در سوریه کرده است، موضوعی که اردن همواره آن را تکذیب کرده است.

اردن در طول این مدت همواره از بحران اقتصادی و امنیتی سوریه متضرر شده است و امّان پس از آرام شدن نسبی اوضاع در سوریه تلاش کرده است تا مناسبات اقتصادی خود با این کشور را از سر گیرد و در این رابطه، گذرگاه مرزی نصیب را بازگشایی کرده است اما مبادلات تجاری دو کشور در سطح محدود باقی مانده است و به پیش از بحران سوریه ارتقا پیدا نکرده است و در بهترین صورت به 30درصد از وضعیت پیش از جنگ سوریه رسیده است.

هدف از قانون قصیر قطع هر گونه حمایت استراتژیک از نظام سوریه است اما این تحریم‌ها تاثیر چندانی بر مناسبات اقتصادی امّان و دمشق نخواهد داشت چرا که اساسا حجم تجارت فیمابین محدود است و اردن نیز نسبت به سیاست امریکا در قبال سوریه پایبند است.

به اعتقاد من، تاثیر اقتصادی قانون قیصر بر اردن محدود خواهد بود و می توان آن را مهار کرد اما تاثیر مهم این قانون به تعویق انداختن بازگشت مناسبات دو کشور تا زمانی نامعلوم خواهد بود.

منبع:https://mdeast.news/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟