مصر؛ بزرگترین بازنده توافق عادی‌سازی روابط امارات و بحرین با اسرائیل

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
«دیوید هرست»، سردبیر پایگاه خبری «میدل ایست آی» در یادداشتی به بررسی تاثیر توافق عادی‌سازی روابط میان امارات و بحرین با اسرائیل بر مصر پرداخت.

هنگامی که امارات و بحرین دست به عادی‌سازی روابط با اسرائیل زدند، «دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری امریکا در سخنانی از برآمدن بامدادی جدید در خاورمیانه خبر داد، اکنون مصر تازه متوجه شده است که منظور از مرحله جدید در خاورمیانه چیست. در این میان با تلاش امارات برای تبدیل شدن به شریک تجاری اصلی اسرائیل، دو نوع فاجعه برای مصر روی داده است؛ فاجعه قریب الوقوع و فاجعه فوری.

خط لوله نفت صحرایی که زمانی پروژه محرمانه میان شاه مخلوع ایران و اسرائیل بود، اکنون می‌تواند نقش پررنگی در اتصال لوله‌های نفت کشورهای عربی شورای همکاری با دریای مدیترانه ایفا کند، خط لوله‌ای که می‌تواند نفت این کشورها را به بندر عسقلان انتقال دهد.

سردبیر میدل ایست آی افزود: در کنار خط لوله مذکور، شرکت بین المللی بنادر دبی با شرکت اسرائیلی DoverTowerبرای توسعه بنادر اسرائیل و ایجاد مناطق آزاد و نیز ایجاد مسیر ترابری مستقیم میان بندر ایلات در دریای سرخ و بندر جبل علی در دبی مشارکت می کند.

هرست افزود: خط لوله مذکور و اتصال دو بندر یاد شده، خبرهای خوبی برای کانال سوئز به شمار نمی رود، کانالی که «عبدالفتاح السیسی»، رئیس جمهوری مصر اخیرا 8 میلیارد دلار برای توسعه آن هزینه کرده است اما در فاصله زمانی بسیار کوتاهی و به صورت ارزان‌تر، نفت از دریای سرخ به دریای مدیترانه منتقل خواهد شد و اهمیت این کانال کمرنگ تر خواهد شد.

علاوه بر اینها، خطرات دیگری نیز با عادی‌سازی روابط امارات و بحرین با اسرائیل متوجه مصر می شود، و آن، از دست رفتن نقش پررنگ و چندین ساله قاهره در میانجیگری میان کشورهای عربی و اسرائیل است به طوری که مصر تا پیش از این توافق، ملجا و مرجع همه گروه‌های فلسطینی برای مذاکره با اسرائیل برای آتش‌بس یا میزبان نشست‌های فتح و حماس بوده است و اکنون جالب توجه است که تلاش اخیر حماس و فتح برای آَشتی ملی نه در قاهره بلکه در ترکیه روی داد.

از دیگر موارد منفی توافق یاد شده بر مصر این است که قاهره منابع درآمدی به خصوص خود را از دست خواهد داد به طوری که عربستان و امارات از کمک‌های مالی خود به این کشور دست خواهند برداشت و به خاطر تاثیر این اقدامات است که مصر ناچار شده رو به صندوق بین المللی پول بیاورد و سیاست‌های ریاضتی و مالیات‌های بیشتر بر شهروندان خود تحمیل کند، اکنون میزان بدهی‌های مصر از 112 میلیارد دلار در سال 2014 میلادی به 321 میلیارد دلار یعنی سه برابر تقریبا افزایش پیدا کرده است.

سردبیر میدل ایست آی در پایان می نویسد که اگر عربستان و امارات، السیسی و در کل مصر را از دست بدهند، طرح‌هایشان برای هیمنه بر منطقه به زودی از هم فروخواهد پاشید و بعد از آن، منطقه عملا بزنگاه و مرحله تحول خواهد رسید، مرحله‌ای که مطابق طرح‌های بن زاید و نه نتانیاهو نخواهد بود.

منبع:https://mdeast.news/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟