منابع مذکور تصریح کردند: عربستان و امارات از فشارهای مصر و اردن برای به شکست کشاندن نتایج تفاهمات استانبول حمایت میکنند، فشارهایی که در نتیجه آن، دولت خودگردان فلسطین از اجرای بندهای تفاهم مذکور از جمله صدور فرمان برگزاری انتخابات قانونگذاری خودداری کرده است.
طبق تفاهم استانبول، قرار بود «محمود عباس»، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین فرمان تعیین زمان انتخابات عمومی را صادر کند اما فشارهای چهار کشور عربی مذکور به علاوه فشارهای میدانی اسرائیل در کرانه باختری در مسیر اجرای این تفاهمات سنگاندازی می کند.
منابع یاد شده افزودند که هیاتی از فتح هفته گذشته پس از تفاهم استانبول به قاهره سفر کرده است و پیامی با این مضمون دریافت کرده است: مصر از نحوه اعلام توافق در ترکیه ناخشنود است، پیامی که با این پاسخ هیات فتح روبه رو شده است که توافق مذکور در کنسولگری فلسطین و بدون نظارت یا وساطت ترکیه به دست آمده است و فلسطینیها از طریق دیدارهای دوجانبه به تفاهم رسیدند و راهبرد کنونی بر سیاست دیدارهای دوجانبه استوار است.
اما این توجیه، مقامات مصری را راضی نکرد، مقاماتی که مخالف اجرای توافق یاد شده حتی درباره انتخابات به این بهانه هستند که آشتی فلسطینی به این صورت و به دور از نظارت قاهره به معنای فروکاستن از تلاشهای قاهره طی 14 سال گذشته برای مصالحه میان فتح و حماس به شمار می رود، افزون بر آن، شرایط کنونی برای برگزاری انتخابات مناسب نیست به ویژه آنکه حمایت امریکا و دیگر کشورها را همراه خود ندارد.
در این راستا، منابع آگاه در جنبش فتح هم اعلام کردند که اردن از طریق کانالهای ارتباطی با محمود عباس، دلخوری خود از تفاهم استانبول را اعلام و تاکید کرده است که از برگزاری این انتخابات حمایت نخواهد کرد.
در همین ارتباطف همزمان با تعلل عباس در اجرای تفاهم استانبول، حماس به وی گفته است که به این اقدام در عدم تعیین زمان برگزاری انتخابات عمومی و عدم توقف پیگرد نیروهای حماس در کرانه باختری و نیز عدم تمدید اجازهنامههای تردد هزاران ساکن نوار غزه به کرانه باختری به دیده تردید می نگرد.
عرصه سیاسی فلسطین از ژوئن سال 2007 میلادی در پی تسلط حماس بر نواز غزه شاهد اختلافات این جنبش با فتح بوده است که تا پیش از توافق استانبول، وساطتهای طرفهای مختلف در پایان دادن به این اختلافات موفق نبوده است.
منبع:https://mdeast.news/
اندیشکده جریان، جریانی است نواندیش از جوانانی که باور به تحول در حوزه سیاست ورزی جهانی دارند.
جمعی از جوانان تحصیلکرده در رشته های علوم سیاسی و علوم اجتماعی و ارتباطات و اقتصاد و باورمند به اصول اخلاقی شریعت رهایی بخش حضرت دوست گرد هم آمده اند تا با انگیزه های غیر انتفاعی و غیر جناحی جهت بهبود اوضاع حیات جمعی بشر به تشریک مساعی پرداخته و با رویکردی دانش بنیان، مسئله محور، زمینه نگر و آزاداندیشانه امکان ایجاد یک هویت جمعی فضیلت خواهانه و معطوف به بازاندیشی در سیاست های جهانی را فراهم آورند.