فشارهای 4 کشور عربی برای سنگ‌اندازی در مسیر توافق آشتی گروه‌های فلسطینی در استانبول

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
منابع آگاه اعلام کردند 4 کشور عربی با اجرای تفاهمات دو جنبش فتح و حماس در استانبول ترکیه برای آشتی فلسطینی بعد از 14 سال چنددستگی، مخالف هستند.

منابع مذکور تصریح کردند: عربستان و امارات از فشارهای مصر و اردن برای به شکست کشاندن نتایج تفاهمات استانبول حمایت می‌کنند، فشارهایی که در نتیجه آن، دولت خودگردان فلسطین از اجرای بندهای تفاهم مذکور از جمله صدور فرمان برگزاری انتخابات قانون‌گذاری خودداری کرده است.

طبق تفاهم استانبول، قرار بود «محمود عباس»، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین فرمان تعیین زمان انتخابات عمومی را صادر کند اما فشارهای چهار کشور عربی مذکور به علاوه فشارهای میدانی اسرائیل در کرانه باختری در مسیر اجرای این تفاهمات سنگ‌اندازی می کند.

منابع یاد شده افزودند که هیاتی از فتح هفته گذشته پس از تفاهم استانبول به قاهره سفر کرده است و پیامی با این مضمون دریافت کرده است: مصر از نحوه اعلام توافق در ترکیه ناخشنود است، پیامی که با این پاسخ هیات فتح روبه رو شده است که توافق مذکور در کنسولگری فلسطین و بدون نظارت یا وساطت ترکیه به دست آمده است و فلسطینی‌ها از طریق دیدارهای دوجانبه به تفاهم رسیدند و راهبرد کنونی بر سیاست دیدارهای دوجانبه استوار است.

اما این توجیه، مقامات مصری را راضی نکرد، مقاماتی که مخالف اجرای توافق یاد شده حتی درباره انتخابات به این بهانه هستند که آشتی فلسطینی به این صورت و به دور از نظارت قاهره به معنای فروکاستن از تلاش‌های قاهره طی 14 سال گذشته برای مصالحه میان فتح و حماس به شمار می رود، افزون بر آن، شرایط کنونی برای برگزاری انتخابات مناسب نیست به ویژه آنکه حمایت امریکا و دیگر کشورها را همراه خود ندارد.

در این راستا، منابع آگاه در جنبش فتح هم اعلام کردند که اردن از طریق کانال‌های ارتباطی با محمود عباس، دلخوری خود از تفاهم استانبول را اعلام و تاکید کرده است که از برگزاری این انتخابات حمایت نخواهد کرد.

در همین ارتباطف همزمان با تعلل عباس در اجرای تفاهم استانبول، حماس به وی گفته است که به این اقدام در عدم تعیین زمان برگزاری انتخابات عمومی و عدم توقف پیگرد نیروهای حماس در کرانه باختری و نیز عدم تمدید اجازه‌نامه‌های تردد هزاران ساکن نوار غزه به کرانه باختری به دیده تردید می نگرد.

عرصه سیاسی فلسطین از ژوئن سال 2007 میلادی در پی تسلط حماس بر نواز غزه شاهد اختلافات این جنبش با فتح بوده است که تا پیش از توافق استانبول، وساطت‌های طرف‌های مختلف در پایان دادن به این اختلافات موفق نبوده است.

منبع:https://mdeast.news/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟