آیا سیاست خارجی کویت با روی کار آمدن امیر جدید تغییر خواهد کرد؟

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
 دیوان پادشاهی کویت روز گذشته درگذشت «صباح الاحمد الجابر الصباح»، امیر فقید کویت را اعلام کرد.

امیر کویت که از ماه ژوئیه و برای درمان به امریکا رفته بود روز گذشته در سن 91 سالگی درگذشت؛ اکنون و با درگذشت وی افکار عمومی عربی، منتظرند ببینید مواضع کویت در سایه حکومت «نواف الاحمد»، امیر جدید کویت چگونه خواهد بود و آیا در مسیر تعادل و عدم دخالت در اختلافات خارجی خواهد بود یا خیر.

امیر فقید کویت نزدیک به 40 سال وزیر امور خارجه کویت بود، مساله ای که سوالاتی ایجاد کرده مبنی بر اینکه آیا سیاست خارجی کویت در غیاب زمامداری که 4 دهه آن را پیشبرده تغییر خواهد کرد یا خیر.

در این رابطه «داهم القحطانی»، نویسنده و تحلیلگر سیاسی کویتی تاکید کرد که سیاست خارجی کویت در طول دهه ها ثابت بود و همچنان میانه و متعادل خواهد ماند.

وی در گفت وگویی با پایگاه خبری «عربی 21» گفت که تداوم این سیاست به اتکای آن بر اصولی ثابت که طی دهه ها با فشار رو به رو شد بر می گردد که مهم ترین آن گرایش به ناسیونالیسم عربی بدون تعصب، طرح مسائل توسعه ای و دوری از مسائل مورد اختلاف است.

وی توضیح داد سیاست خارجی کویت متعادل است و رویکرد مبارزه با بحران ها و یافتن نقاط مشترک را دنبال می کند از این رو این سیاست به دیپلماسی میانجیگری معروف و این شیوه منعکس کننده کل حکومت کویت است.

این تحلیلگر سیاسی کویتی اشاره کرد که کویت یک کشور متشکل از نهادها و قانون اساسی است از این رو سیاست خارجی آن توسط گرایش یک شخص معین مشخص نمی شود بلکه در ابتدا بیانگر افکار عمومی کویت و سپس گرایشات حکومت کویت است که با ملتش همخوانی دارد و هر دو گرایش نیز رویکرد ناسیونالیسم عربی بدون هیچ گونه تعصب را در پی می گیرند.

از طرفی دیگر «محجوب الزویری»، مدیر یک مرکز پژوهشی در قطر معتقد است که سیاست خارجی کویت ثابت خواهد ماند اما باید منتظر زمان بود تا برخی امور روشن شود.

الزویری در گفت وگویی با عربی 21 اشار کرد که کویت به سیاست خارجی خود ادامه خواهد داد و از هر گونه تغییری که ممکن است به وجود بیاید پرهیز خواهد کرد البته قطعا برخی امور با توجه به شرایط جدید نیاز به گذشت زمان دارد تا درک وضعیت به خوبی ممکن شود.

وی افزود که به نظر نمی آید تغییر اساسی و ریشه ای در سیاست خارجی کویت رخ دهد و هر تغییری نیز در راستای اصول اساسی و ثابت حکومت کویت خواهد بود.

وی گفت که پارلمان و نهادهای دولتی در کویت در فرآیند سیاسی کشور نقش دارند از این رو تغییرات اساسی و ریشه ای در سیاست خارجی کویت محدود می شود اما باز هم احتمالاتی وجود دارد.

الزویری معتقد است که رویکرد میانجیگرانه امیر فقید کویت ادامه خواهد داشت زیرا این رویکرد کشوری میانه رو و متعادل است از این رو امیر جدید کویت که در میانجیگری ها بسیار به امیر فقید کویت نزدیک بود هم راه او را در پیش خواهد گرفت.

مدیر مرکز پژوهشی در قطر عمان را به عنوان نمونه ذکر کرد که با تغییر حاکم آن اما سیاست خارجی این کشور تغییری نکرد و ثابت ماند.

به اعتقاد وی اقدامات میانجیگرانه کویت هر چند با تغییر حاکم این کشور مدتی به تغییر خواهد افتاد اما  با قدرت دوباره به صحنه باز خواهد گشت از این رو نشانه ای برای از بین رفتن رویکرد میانجیگرانه کویت وجود ندارد.

القحطانی تحلیلگر سیاسی کویتی درباره موضع کویت نسبت به عادی سازی روابط با اسرائیل گفت که نخست وزیری این کشور در پاسخ به ادعای ترامپ مبنی بر قصد کویت برای عادی سازی روابط با اسرائیل اعلام کرد کویت پایبند به طرح دو کشور مستقل است و تا زمانی که راه حلی فراگیر وعادلانه برای قضیه فلسطین ارائه نشود هرگز عادی سازی روابط با اسرائیل را نخواهد پذیرفت، از این رو با وجود نبود امیر فقید کویت در این کشور باز هم کویت عادی سازی روابط با اسرائیل را نپذیرفت.

از طرفی دیگر الزویری گفت که موضع کویت نسبت به قضیه فلسطین سال هاست که معروف است و در شرایط سخت دهه 90 نیز تغییر نکرد.

وی تصریح کرد ترامپ هر چه می خواهد بگوید اما کویت و ملت آن تغییری در مواضعشان نسبت به این قضیه نخواهند داد.

الزویری اشاره کرد که به دلیل برخی ملاحظات از جمله تاریخی نظیر چگونگی تعامل کویت با قضیه فلسطین و حمایت از آن، انتظار نمی رود تغییری در موضع کویت برای عادی سازی روابط با اسرائیل ایجاد شود.

منبع:https://mdeast.news/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟