مخالفت گروه‌های مسیحی لبنان با پیشنهاد «نبیه بری» درباره قانون انتخابات

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
کمیسیون‌های پارلمانی مشترک لبنان امروز چهارشنبه برای پیگیری و بررسی پیشنهادهای «نبیه بری»، رئیس پارلمان و رئیس فراکسیون «توسعه و آزادسازی» در رابطه با قانون انتخابات تشکیل جلسه دادند؛ قانونی که بر یک دایره انتخابی بودن لبنان تصریح دارد اما این پیشنهاد با مخالفت دو گروه مسیحی «جریان ملی آزاد» به ریاست «جبران باسیل» و «حزب القوات العراقیه» به ریاست «سمیر جعجع» رو به رو شده است.

در همین رابطه، «فراکسیون لبنان قوی» به عنوان تشکل پارلمانی جریان ملی آزاد روز گذشته با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد: این فراکسیون تلاش و مبارزه چندین ساله که منجر به قانون انتخاباتی کنونی شده است را به راحتی کنار نخواهد گذاشت و هر گونه بحثی در این باره، از دیدگاه ما غیر قابول پذیرش اشت مگر اینکه در چارچوب راهکاری جامع برای ایجاد تحول در ساختار سیاسی و اصلاح قانون اساسی از رهگذر برپایی دولت مدنی تمام عیار به شکل سیستم غیرمتمرکز اداری و مالی باشد.

در این میان، جریان ملی آزاد از زمان‌بندی طرح این پیش‌نویس قانونی در سایه بحران‌های متعدد فرا روی لبنان و تاخیر در تشکیل دولت احساس نگرانی می‌کند.

منابع آگاه در گفت‌وگو با العربی الجدید تصریح کردد: طرح مذکور برای تبدیل همه لبنان به یک دایره انتخاباتی می‌تواند منجر به بروز منازعات سیاسی و طائفی شود و برعکس به تفاهم ملی نخواهد انجامید چرا که این طرح در باطن، مقاصدی برای ایجاد تغییرات در ترکیب حضور نمایندگان در پارلمان دارد.

از سوی دیگر، سمیر جعجع؛ رئیس القوات اللبنانیه طرح قانون انتخابات را در سایه بحران‌های کشور و شرایط حاکم از جمله عدم تشکیل دولت، یک «توطئه» عنوان کرد و افزود: بعد از کش‌وقوس‌های فراوان ما در ژوئن سال 2017 میلادی قانون جدید را تصویب کردیم، آیا اکنون افرادی که خواهان تغییر این قانون هستند، قانون جدیدی مطرح کرده‌اند؟ در حالی این اظهارات مطرح می‌شود که اختلافات عمیقی در این باره وجود دارد حتی فراکسیون‌های حامی این قانون نیز میان خود متفق القول نیستند و هر فراکسیونی خواهان قانون مدنظر خود است.

در این بین، تیم نبیه بری بر پیگیری پیشنهاد خود برای رسیدن به دولتی عدالت‌محور و مدنی و به دور از تعصبات طائفی و منطقه‌ای و حتی حزبی تاکید دارند و کارزار شدیدی علیه قانون انتخاباتی کنونی به راه انداخته‌اند و آن را بدترین قانون در تاریخ و آینده لبنان قلمداد می کنند.

در حالی که برخی از گروه‌های سیاسی جنبش امل و حزب‌الله را متهم می‌کنند که در سایه شرایط بین‌المللی و فضای حاکم بر لبنان خواهان تبدیل لبنان به یک دایره انتخاباتی واحد هستند، «انطوان مخیبر»، کارشناس امور انتخاباتی لبنانی در گفت‌وگو با العربی الجدید اظهار داشت: پیش‌نویس قانون مذکور در صورتی که احزاب فراقومیتی و فرا طائفی بودند، به خودی خود قانون بدی نیست اما تا زمانی که لبنان از لحاظ طائفی دسته دسته است و اغلب احزاب این کشور نه ملی‌گرا که طائفی است، این قانون می‌تواند منجر به بروز بحران در لبنان شود و به ضرر برخی از طوایف تمام شود.

مخیبر افرود: طرف‌های دیگر غیر مسیحی هم این طرح را قبول نخواهند کرد زیرا به دلیل نفوذ حزب الله و جنبش امل بر افکار عمومی و برخورداری این دو حزب از وضعیتی سازمان یافته و رسانه های قوی‌تر شانس بیشتری برای جذب آرا شهروندان دارند، این در حالی است که اغلب دیگر احزاب غیرمنسجم و از نتایج انتخابات نگران هستند.

این کارشناس انتخاباتی لبنانی گفت: در سایه پرونده‌های متعددی که باید در راس اولویت باشند و نیز مخاطره‌آمیز بودن وضعیت لبنان در همه سطوح، زمان برای بحث و بررسی قانون انتخابات مناسب نیست.

در همین ارتباط، کمیسیون‌های پارلمانی همچنین پیشنهاد «نجیب میقانی»، «نقولا نحاس» و «علی درویش» برای تبدیل لبنان به 5 حوزه انتخاباتی بر اساس استان‌های بزرگ را بررسی می‌کنند.

همزمان با انعقاد جلسات پارلمان، خانواده‌های شهدای انفجار بندر بیروت در اطراف ساختمان پارلمان تحصن کرده و از نمایندگان خواستند شهدای انفجار را هم‌ردیف شهدای ارتش لبنان قرار دهند.

این افراد تاکید کردند که هدف‌شان مادی نیست چرا که هیچ چیز خون افراد از دست رفته را جبران نمی کند اما تامین ثبات اجتماعی در سایه از دست دادن سرپرست خانواده و شرایط بغرنج اقتصادی ضروری است.

منبع:https://mdeast.news/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟