تماس‌های امریکا با مصر برای نرم کردن مواضع کشورهای محاصره‌کننده قطر

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
دولت ایالات متحده امریکا به رهبری «دونالد ترامپ» در شرایط کنونی که کمتر از دو ماه به انتخابات ریاست جمهوری این کشور زمان مانده است، در چندین جبهه برای به دست آوردن دستاوردهای سیاسی و بهره‌گیری از آن در تبلیغات انتخاباتی سخت در تلاش است.

در همین رابطه، منابع دیپلماتیک مصری در گفت‌وگو با العربی الجدید از تماس‌های متعدد میان مسئولان دولت امریکا و مقامات مصری در روزهای گذشته در تلاش برای دستیابی به راه‌حلی نهایی به منظور پایان دادن به محاصره چهار کشور عربی شامل عربستان، امارات، بحرین و مصر علیه قطر خبر دادند.

منابع مذکور مصری تصریح کردند دولت امریکا در تلاش است تا پیش از انتخابات ریاست جمهوری سرنوشت چندین پرونده در منطقه خاورمیانه را حل و فصل کند تا از رهگذر آن، افول ستاره بخت ترامپ در انتخابات فرا رو را که از وضعیت اقتصادی و تاثیرات منفی اپیدمی کرونا ناشی شده است، جبران کند از همین رو به فشارهای خود برای تکمیل عادی‌سازی روابط میان امارات و اسرائیل، ایفای نقشی فعال‌تر در بحران لیبی برای تسهیل گفت‌وگو بین طرف‌های متخاصم و اعمال فشار بر متحدان خود برای موفقیت‌آمیز بودن توافق آتش‌بس و جلوگیری از پررنگ‌تر شدن نقش روسیه در لیبی و سرانجام عادی‌سازی روابط بحرین و اسرائیل افزوده است.

این منابع افزودند:«مایک پمپئو»، وزیر امور خارجه امریکا و «جراد کوشنر»، داماد و مشاور ترامپ سلسله تماس‌هایی با رهبران پنج کشور قطر، امارات، عربستان، بحرین و مصر برای دستیابی به راهکاری برای این بحران سه‌ساله انجام داده‌اند.

منابع مذکور تاکید کردند: دولت ترامپ برای به دست آوردن دستاوردی جدید و تشدید محاصره ایران از طریق ایجاد تفاهم و پایان دادن به اختلافات موجود میان قطر و کشورهای محاصره‌کننده تلاش می کند.

به گفته این منابع، موضع مصر پس از گذشت سه سال از بروز بحران، نسبت به قطر نرم‌تر شده است اما در نهایت این پرونده تا حد زیادی به تفاهمات قاهره با متحدان خلیجی باز می گردد، با وجود اینکه اوضاع فرق کرده است، دستیابی به راه‌حل نهایی و تعیین‌کننده برای این بحران شاید در مقطع کنونی محال باشد اما می‌توان به توافق اولیه‌ای رسید که ضامن آرامش و تنش‌زدایی میان طرف‌های مختلف باشد.

منابع یاد شده ادامه دادند که امریکا پیشنهادهایی برای بازبینی در برخی اقدامات مربوط به محاصره قطر مطرح کرده است تا پیش از انتخابات برخی از این اقدامات به عنوان گامی ابتدایی برای آغاز مذاکرات گسترده به منظور پایان دادن به این بحران برداشته شود همچنین با وجود قطع روابط میان قاهره و دوحه، برخی پرونده‌های مشترک نظیر پرونده نوار غزه و وضعیت حماس وجود دارد که دو کشور با هم هماهنگی غیرمستقیم دارند.

روابط چهار کشور عربی عربستان، امارات، مصر و بحرین با قطر اندکی پس از نخستین سفر دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا به خاورمیانه بحرانی شد. چهار کشور عربی یادشده در پنجم ژوئن (۲۰۱۷) روابط دیپلماتیک با قطر را قطع کردند.

عربستان، امارات، مصر و بحرین، قطر را به حمایت از تروریسم متهم کردند و برای عادی شدن روابط، خواستار قطع رابطه ایران و اخراج نظامیان ترکیه از قطر و تعطیلی شبکه الجزیره شدند.

منبع:https://mdeast.news/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟