چرا پایان جنگ یمن ضرورت دارد؟

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

در سال 2015م عربستان سعودی با ادعای ممانعت از دستیابی و نفوذ ایران در شبه جزیره عربستان مشرف به تنگه استراتژیک باب المندب، مداخله نظامی در یمن را شروع نمود. اما تقریبا شش سال بعد، نه تنها عربستان به موفقیتی دست نیافته بلکه باعث ایجاد بدترین فاجعه بشردوستانه در جهان شده است. دولت بایدن – هریس باید به دو دلیل استراتژیک و انسانی، خاتمه بخشی جنگ یمن را به اولویت فوری سیاست خارجی تبدیل کنند. در واقع از زمانی که گروه شیعه انصارالله با پرواز مستقیم بین صنعا و تهران و همچنین دسترسی ایران به بندر حدیده موافقت کردند، عربستان سعودی همراه با ائتلافی از کشورهای عربی رهبری مداخله در جنگ داخلی یمن را برعهده گرفت.

در طی دهه های گذشته، انصارلله (مسلمانان شیعه زیدیه) با ایران و حزب الله روابط نزدیکی داشته اند. در سال 2015م ایرانی ها و حزب الله فقط ده ها مشاور در یمن داشتند و تعداد معدودی از حوثی ها را در ایران و لبنان آموزش داده بودند. اکنون حضور ایران در بحران یمن بیشتر شده و آن ها تخصص و تجهیزات مهمی را برای کمک به برنامه موشکی و پهبادی انصارالله فراهم می کنند که این امر زمینه تهاجم به شهرها و پایگاه نظامی سعودی را فراهم ساخته است. اگر چه این هزینه در مقایسه با ده ها میلیارد دلاری که عربستان سعودی در جنگ هزینه کرده، مبلغ ناچیزی است اما یک باتلاق بسیار گران قیمت برای ریاض می باشد.

 

معمار جنگ عربستان سعودی «ولیعهد محمد بن سلمان» می باشد که از هیچ آموزش و تجربه نظامی برخوردار نبوده است. وی از زمان تصدی به عنوان وزیر دفاع  و با شروع جنگ در یمن، متحدان اصلی بالقوه یعنی عمان و پاکستان را از خود دور نمود. وی ضمن سیاست نقض حقوق بشر داخلی، در مسئله بحران یمن از یک استراتژی جامع برخوردار نبود. وی اکنون درصدد است تا دولت ترامپ را تحت فشار قرار دهد تا انصارالله (حوثی ها) را به عنوان یک سازمان تروریست خارجی (FTO) تعیین کند. مسئولیت تعیین یک سازمان تروریست خارجی بر عهده وزارت خارجه است و در این راستا مایک پمپئو در اواخر ماه جاری به ریاض سفر خواهد کرد.

 

تعیین «سازمان تروریست خارجی» یک اقدام سیاسی است، زیرا هر سازمانی که تاسیسات غیرنظامی را مورد هدف قرار می دهد باید به عنوان سازمان تروریست خارجی شناسایی شود. (نیروی هوایی عربستان) نام گذاری حوثی ها به عنوان سازمان تروریست خارجی تلاشی برای جلوگیری از گفتگوی دولت بایدن و جهان با این گروه می باشد. عربستان سعودی بسیار ناامید شده است، زیرا دولت بایدن بر توقف فروش تسلیحات به پادشاهی سعودی تاکید کرده و ولیعهد را مسئول جنگ یمن و قتل جمال خاشقچی می داند. حتی اگر محمد بن سلمان توسط دولت بایدن مورد بازخواست قرار نگیرد، به احتمال زیاد با مخالفت شدید کنگره روبرو خواهد بود.

 

اگر حوثی ها به عنوان سازمان تروریست خارجی تعیین شوند، این امر از تلاش سازمان های امدادی بشردوستانه برای رساندن غذا و دارو به غیرنظامیان یمنی ساکن قلمرو انصارالله جلوگیری می کند. بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، 80 درصد مردم یمن در معرض سوء تغذیه قرار دارند و یمن در «شمارش معکوس برای فاجعه» قرار دارد. اپیدمی کروناویروس اوضاع را به شدت بدتر کرده است و همچنین زیرساخت های قدیمی مراقبت های بهداشتی یمن در طی حملات مکرر هوایی عربستان ویران شده است. بنابراین نام گذاری حوثی ها به عنوان سازمان تروریست خارجی وضعیت دشوار را بدتر می کند.

 

ایالات متحده آمریکا از زمان شروع جنگ، به حمایت دیپلماتیک، اموزشی و تسلیحاتی از عربستان سعودی اقدام کرده است، اما اکنون زمان تغییر و تحول فرارسیده است. جنگ اکنون به سود ایران و حزب الله می باشد و ایران در یک تقاطع جهانی استراتژیک به دژ مستحکم تبدیل شده است. فاجعه کودکان گرسنه به طور گسترده ای به گردن سعودی ها و حامیان آن می باشد. دولت بایدن اگر قصد دفاع از حقوق بشر دارد باید خاتمه بخشی به جنگ را در اولویت سیاست خود قرار دهد.

منبع:https://rahbordemoaser.ir/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟