پیشرفت در مذاکرات جهت عادی سازی روابط میان سودان و اسرائیل

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
منابع سیاسی عرب از پیشرفت شایان توجه در روند روابط سودان و اسرائیل خبر داده و پیش بینی کرده اند که دو طرف تا پیش از انتخابات ریاست جمهوری امریکا از روابط خود به صورت رسمی پرده برداری کنند.

در دو روز گذشته چند مقام اسرائیلی ازجمله «ایلی کوهن»، وزیر اطلاعات اسرائیل، گفته اند که توافق نامه با سودان تا پایان سال جاری میلادی امضا خواهد شد.

کوهن روز یکشنبه گذشته گفت که اسرائیل و سودان به زودی توافق نامه ای را امضا خواهند کرد و افزود که احتمالا این موضوع در سال جاری نهایی خواهد شد.

کانال اسرائیلی «مکان» نیز به نقل از منابعی خبر داد که تماس ها میان تل آویو و خارطوم ادامه دارد و هیئت های دوطرف در آستانه نهایی کردن توافقات هستند.

در 3 فوریه گذشته دفتر نخست وزیر اسرائیل در خبری غافلگیرکننده اعلام کرد که «بنیامین نتانیاهو» در اوگاندا با «عبدالفتاح البرهان»، رئیس شورای حکومتی سودان دیدار کرده و درباره «آغاز همکاری جهت عادی سازی روابط» به توافق رسیده است.

رئیس شورای حکومتی در واکنش به انتقادها از این دیدار که حتی ازجانب «عبدالله حمدوک»، نخست وزیر سودان، مطرح شد تأکید کرد که این دیدار را در راستای منافع ملی و امنیتی سودان انجام داده است.

ناظران تأکید می کنند که مشکلات سختی که سودان پس از سرنگونی «عمر حسن البشیر» گرفتار آن شده و ماندن سودان در لیست سیاه امریکا به رغم همه وعده های مقامات امریکایی باعث شده که سودان در موضع ضعف باشد و امریکا بخواهد که برای حذف نامش از این لیست امتیازات بیشتری از آن بگیرد.

زمزمه های عادی سازی روابط اسرائیل و سودان از سال های پایان حکومت عمر البشیر آغاز شد و گزارش هایی درباره دیدارهای مقامات سودانی با مقامات اسرائیلی در ترکیه مطرح شد و گفته می شد که به مراحل تقریبا پایانی رسیده است، اما خیزش عمومی در سودان که به سرنگونی حکومت البشیر انجامید در این روند وقفه انداخت.

منبع:https://mdeast.news/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟