احتمال توقف مذاکرات میان سودان و اسرائیل

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
پس از یک هفته سکوت سودان درباره سفر محرمانه هیئت اسرائیلی به خارطوم در دوشنبه گذشته (23 نوامبر)، شورای رهبری انتقالی سودان ضمن تأیید چنین سفری تأکید کرد که این سفر ابعاد نظامی داشته است و این هیئت از صنایع دفاعی سودان بازدید کرده است.

با وجود این، «محمد الفکی سلیمان»، سخنگوی رسمی شورای رهبری انتقالی سودان، در گفت وگو با پایگاه خبری «الحره» گفت که  مذاکرات با طرف اسرائیلی متوقف شده چون تعهدات  سیاسی و اقتصادی ای در مذاکرات اولیه مطرح شد که هنوز عملی نشده است.

او گفت که شورای رهبری و هیئت وزیران سودان اتفاق نظر دارند که تا وقتی پیشرفتی در روند اجرای تعهدات پیش نیاید امضای توافق نهایی نیز به تعویق افتد و افزود که احتمال دارد کل روند مذاکرات با اسرائیل به این علت متوقف شود.

به گفته این مقام سودانی، از زمان گفت وگوی تلفنی چهارجانبه رئیس شورای حکومتی سودان و نخست وزیر این کشور با رئیس جمهور امریکا و نخست وزیر اسرائیل، هیچ ملاقات یا مذاکره رسمی میان سودان و اسرائیل انجام نشده است.

وی افزود که تغییرات در دولت امریکا و نیز در دولت سودان باعث تحولات تازه ای شده و بازیگران تازه ای را وارد صحنه کرده که باید تا مشخص شدن موضع هر طرف صبر کرد.

الفکی تأکید کرد که سودان آماده تکمیل مذاکرات برای عادی سازی کامل روابط با اسرائیل است اما فعلا هیچ پیشرفتی در این پرونده حاصل نشده است.

او درباره سفر محرمانه هیئت اسرائیلی به سودان نیز گفت که این سفر ابعاد نظامی داشته است.

وی درباره اینکه چرا این سفر محرمانه مانده گفت که علنی نشدن سفر به علت آن بود که این سفر ابعاد سیاسی نداشت و مذاکرات چندانی هم در سطح شورای حکومتی یا هیئت وزیران با اعضای این هیئت انجام نشد.

این در حالی است که این نخستین سفر هیئتی اسرائیلی به سودان از زمان عادی سازی روابط میان اسرائیل و سودان است.

پیش از این دولت سودان از انجام چنین سفری اظهار بی اطلاعی کرده و تأکید کرده بود که احتمالا انجام این سفر با هماهنگی بخش نظامی حاکمیت انجام شده است.

روز چهارشنبه هفته گذشته «نورالدین ساتی»، سفیر سودان در امریکا، خبر داد که حذف نام سودان از کشورهای حامی تروریسم در 11 دسامبر رسمی خواهد شد و پس از آن حساب های بانکی سودان به حالت عادی درمی آید.

منبع:https://mdeast.news/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟