توافق نزدیک عربستان و قطر برای پایان دادن به اختلافات

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
 خبرگزاری «بلومبرگ»، به نقل از برخی منابع مطلع خبر داد که عربستان و قطر به زودی و با تلاش های میانجیگرانه دولت امریکا در حال رسیدن به توافقی اولیه برای پایان دادن به بحران بین خود هستند که بیش از 3 سال از آغاز آن می گذرد.

یکی از منابع به بلومبرگ گفته است این توافق شامل 3 کشور دیگر که روابط خود با قطر را قطع کرده اند یعنی مصر و امارات و بحرین نمی شود.

این منبع اشاره کرد که با توجه به برخی از مسائل مورد اختلاف از جمله روابط دوحه با تهران، توافقی گسترده تر هنوز دست نیافتنی است.

بلومبرگ اشاره کرد که این اقدامات پس از ماه ها تلاش دیپلماتیک کویت و «جارد کوشنر»، مشاور رئیس جمهوری امریکا که اخیرا به خاورمیانه سفر داشته صورت گرفت.

بنا به گفته دو منبع به این خبرگزاری احتمالا توافق اولیه عربستان و قطر شامل بازگشایی حریم هوایی و مزرهای زمینی و پایان جنگ رسانه ای و سایر گام ها برای کسب اعتماد و از سرگیری تدریجی روابط باشد.

دیپلمات ها و تحلیلگران می گویند که عربستان و امارات کشورهایی بودند که سایر کشورها را به تحریم قطر سوق دادند و منجر به چند دستگی در منطقه و تغییر مسیرهای سفرهای هوایی و ایجاد اختلاف در زمینه‌های تجاری شدند.

عربستان، امارات، بحرین و مصر در ژوئن 2017 روابط خود با قطر را به اتهام حمایت قطر از تروریسم و رابطه با ایران قطع کردند.

منبع:https://mdeast.news/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟