نقش محمد بن سلمان در عادی سازی روابط بین مراکش و اسرائیل

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
یک گزارش در روزنامه اسرائیلی «یدیعوت احرونوت» اشاره دارد که دستیابی مراکش و اسرائیل به توافق عادی سازی روابط در مقابل به رسمیت شناختن حاکمیت مراکش بر صحرای غربی توسط امریکا و تحویل 4 پهپاد هجومی به این کشور، پس از یک سال مذاکرات محرمانه بی وقفه با نقش آفرینی ویژه «جرد کوشنر»، مشاور رئیس جمهوری امریکا و «اندریه ازولای»، مشاور یهودی پادشاه مراکش صورت گرفت.ند.

بنا به گزارش منابع مراکشی و اسرائیلی در گفت وگویی با این روزنامه گفتند: این دو شخص عمیقا و کاملا مخفیانه در برنامه ریزی برای عادی سازی روابط و بروز و ظهور این توافق نقش داشتند.

این روزنامه نوشته است که نقطه آغاز عادی سازی روابط بین مراکش و اسرائیل زمانی بود که «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر اسرائیل در پرتغال با «مایک پمپئو»، وزیر امور خارجه امریکا دیدار کرد، اما قرار بود پمپئو با پادشاه مراکش دیدار کند که این دیدار لغو شد اما پیشرفتی در این زمینه صورت گرفت.

بنا به گفته یدیعوت احرونوت کاخ پادشاهی در مراکش به مردد و نگران بودن از عکس العمل مردم در مخالفت با این گام معروف است به خصوص با توجه به اینکه خاندان پادشاهی جایگاه ویژه ای به عنوان حافظ اماکن مقدس در قدس دارد و پادشاه این کشور نیز رئیس کمیته قدس است.

این روزنامه همچنین به سخنان «سعد الدین العثمانی»، نخست وزیر مراکش در ماه اوت و اعلام مخالفت با عادی سازی روابط با اسرائیل به علت آسیب زدن این اقدام به حقوق ملت فلسطین اشاره کرد.

به گفته این روزنامه پمپئو، ازولای، کوشنر و سایر مشاوران، مذاکراتی محرمانه با حضور مقامات اسرائیلی داشتند اما «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان نیز که کاخ های تابستانه ای در رباط دارد هم از طریق مذاکرات با پادشاه مراکش در این اقدام نقش آفرینی کرده و بر تصمیم مراکش برای عادی سازی روابط با اسرائیل تاثیر گذاشته است.

مشاور کاخ پادشاه مراکش اعلام کرده که ولیعهد عربستان فهرستی از برخی کشورهای عربی و اسلامی دیگر نظیر اندونزی، جیبوتی، مالی و پاکستان را برای عادی سازی روابط با اسرائیل در آینده تهیه کرده است و پس از آن عربستان نیز عادی سازی روابط خود با اسرائیل را اعلام خواهد کرد.

به گزارش این روزنامه به نقل از منابعی در کاخ پادشاهی مراکش، نقطه آغاز مذاکرات به هیچ وجه اسرائیل نبوده چرا که مراکش سال هاست روابط خوبی با اسرائیل دارد اما موافقت امریکا با به رسمیت شناختن حاکمیت مراکش بر صحرای غربی، پادشاه مراکش را راضی به چراغ سبز دادن برای توافق عادی سازی روابط با اسرائیل کرد.

این گزارش همچنین احتمال داد که برخی کشورهای عربی دیگر نظیر عمان از فرصت باقی مانده از دولت ترامپ استفاده خواهند کرد و به قطار عادی سازی روابط با اسرائیل خواهند پیوست و این مساله را می توان از استقبال عمان از عادی سازی روابط بین مراکش و اسرائیل حدس زد.

منبع:https://mdeast.news/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟