از یک سو جوانان انقلابی که با ایستادگی چشمگیرشان به حکومت «حسنی مبارک» پایان دادند خشم خود را از این نوسازی ابراز کرده اند. «عصام رسلان» یکی از هزاران تجمع کننده در میدان تحریر در سال 2011 می گوید: «میدان را باید همان طور که بود نگه می داشتند. این میدان شاهد رؤیای هزاران مصری برای رسیدن به آزادی بود».
بسیاری منتقدان می گویند که این اقدام دولت با هدف پاک کردن تاریخ جدید مصر از اذهان انجام شده است.
عملیات نوسازی میدان التحریری به دستور «عبدالفتاح السیسی»، رئیس جمهور مصر، در سپتامبر 2019 با همکاری چند شرکت خصوصی انجام شد.
علت نوسازی میدان، نصب یک ابلیسک 3500 ساله از عصر رامسیس دوم بود که اخیرا در دلتای نیل کشف شده، همچنین نصب چهار مجسمه از معبد کرنک.
به گفته باستان شناسان ابلیسک ها یک نماد مهم باستانی در مصر هستند که به عنوان نماد قدرت از آنها می شده است.
«مصطفی وزیری»، دبیر شورای عالی آثار باستانی در وزارت گردشگری و آثار باستانی مصر، تأکید می کند که ابلیسک ها نماد کرامت هستند و نصب این ابلیسک در کنار چهار مجسمه باستانی به این میدان مهم ابعاد تاریخی می بخشد.
نوسازی میدان 150 میلیون جنیه (حدود 9.4 میلیون دلار) هزینه داشته است. این نوسازی با ترمیم نمای ساختمان های مشرف به میدان که برخی از آنها چند دهه از تاریخ ساختشان می گذرد و نیز با نورپردازی و کاشتن صدها درخت نخل در خیابان های منتهی به میدان همراه بوده است.
دولت مصر تأکید می کند که این طرح بخشی از طرح کلان نوسازی بافت تاریخی قاهره و تبدیل آن به یک مرکز جذب گردشگر است.
اما برخی باستان شناسان تأکید می کنند که نبایست آثار باستانی از محل اصلی شان به یک جای عمومی منتقل می شد.
به نظر اینان میدانی شلوغ و پرتردد جای مناسبی برای نگه داری یک ابلیسک به ارتفاع 19 متر و وزن 90 تُن نیست و آلودگی هوا در این نقطه قطعا بر این آثار باستانی تأثیر مخرب خواهد داشت.
تظاهرات کنندگان انقلابی هم این اقدام را تلاشی برای زدودن خاطره مبارزاتشان برای رسیدن به دموکراسی می دانند.
رسلان می گوید: «همه آثار انقلاب را پاک کردند، دیوارهای اطراف میدان پر از نقاشی های انقلابی بود و یک سازه به یاد شهدای انقلاب آنجا بود که همه را برداشتند».
او می افزاید که با وجود این، انقلاب از یاد کسی نخواهد رفت.
منبع:https://mdeast.news/
اندیشکده جریان، جریانی است نواندیش از جوانانی که باور به تحول در حوزه سیاست ورزی جهانی دارند.
جمعی از جوانان تحصیلکرده در رشته های علوم سیاسی و علوم اجتماعی و ارتباطات و اقتصاد و باورمند به اصول اخلاقی شریعت رهایی بخش حضرت دوست گرد هم آمده اند تا با انگیزه های غیر انتفاعی و غیر جناحی جهت بهبود اوضاع حیات جمعی بشر به تشریک مساعی پرداخته و با رویکردی دانش بنیان، مسئله محور، زمینه نگر و آزاداندیشانه امکان ایجاد یک هویت جمعی فضیلت خواهانه و معطوف به بازاندیشی در سیاست های جهانی را فراهم آورند.