اقدامات تخریبی امارات در یمن؛ ابوظبی بندر بلحاف را به پادگان نظامی تبدیل کرد

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
منابع آگاه یمنی تاکید کردند که امارات بندر بلحاف واقع در ساحل دریای عرب در استان جنوبی شبوه یمن را که دربردارنده بزرگترین تاسیسات صادرات گاز مایع است را به پایگاه نظامی و مرکز آموزش گروه‌های مسلح وابسته به شورای انتقالی جنوب یمن تبدیل کردند.

منابع مذکور در گفت‌وگو با العربی الجدید تصریح کردند: «ائتلاف نظامی عربستان و امارات از زمان آغاز جنگ یمن از 5 سال پیش دست به هر اقدامی می‌زنند تا مانع از بازیابی توان و احیای اقتصاد این کشور شوند.»

بندر بلحاف بزرگترین پروژه اقتصادی در تاریخ یمن و علت ورود این کشور به باشگاه کشورهای صادرکننده گاز طبیعی در جهان به شمار می‌رود و ساخت این پروژه پیش از در گرفتن جنگ، 5.4 میلیارد دلار هزینه دربرداشت و سالانه 6.7 میلیون تُن گاز به خارج از یمن صادر می کرد، قرار بود صادرات از بندر بلحاف هر سال به میزان 100 الی 105 کشتی حامل گاز باشد و درآمدهای آن طی 30 سال به بیش از 50 میلیارد دلار برسد.

در همین رابطه، «احمد حارث»، کارشناس فنی و مهندسی در شرکت دولتی گاز طبیعی یمن در گفت‌وگو با العربی الجدید اظهار داشت: طرف‌ها و گروه‌های وابسته به ائتلاف عربی چندین خط رابط میان میادین تولید گاز در استان مارب به بندر بلحاف استان شبوه را تعطیل کرده اند و این امر منجر به خسارت چند میلیون و بلکه میلیارد دلاری به یمن شده است همچنین این اقدام ائتلاف عربی موجب شده تا یمن بازارهای بین‌المللی خود را از دست دهد.

دولت یمن به ریاست عبدربه منصور با شورش گسترده هم‌پیمانان امارات در عدن و دیگر مناطق جنوبی یمن مواجه است به طوری که شورای انتقالی جنوب یمن اخیرا با اموال بانک مرکزی دستبرد زده و مانع از حصول درآمدهای مانند مالیات و عوارض گمرکی توسط دولت شده است.

کارشناسان بر این باور هستند که امارات اهداف خود را با دقت بسیار انتخاب کرده است و به صورت پررنگ بر شبه جزیره سقطری و تحکیم تسلط خود بر بندر بلحاف به عنوان یکی از مهم‌ترین بندر نفتی و گازی یمن به علاوه مواضع راهبردی در ساحل غربی یمن نظیر بندر المخا، ذوباب، راس عمران، جزیره میون به عنوان دروازه تنگه راهبردی باب المندب تمرکز کرده است.

در همین ارتباط، از یک سال پیش مقامات محلی استان شبوه پنج بار رسما از عبدربه منصور درخواست کرده اند تا نسبت به اقدامات امارات در بسط سیطره و نفوذ خود بر بندر بلحاف، مهم‌ترین سازه اقتصادی یمن موضع‌گیری و اقدام عملی انجام دهد.

یکی از مسئولان محلی استان شبوه به العربی الجدید گفت: شرکت‌های خارجی آماده فعالیت در بندر بلحاف هستند اما آنها می‌خواهند با دولت یمن به عنوان نهاد رسمی همکاری کنند، این شرکت‌ها مخالف تعامل با گروه‌های شبه‌نظامی هستند، در این میان، یمن تاوان توقف فعالیت‌ها در یکی از مهم‌ترین پروژه‌ها و سازه‌های اقتصادی کشور را می پردازد.

هر بار که در چشم‌انداز تلاش‌ها برای از سرگیری صادرات گاز مایع از بندر بلحاف کورسوی روشنی دیده می‌شود، از طریق رخدادهای ساختگی نظیر آتش‌سوزی کشتی‌های حامل گاز و پیش از آن انفجار در بخشی از بندر بلحاف در مسیر از سر گیری فعالیت این بندر سنگ‌اندازی می شود تا این پیام را برساند که منطقه ناامن است و از سرگیری صادرات نفت و گاز یمن از این بندر امکان‌پذیر نیست.

طبق برآوردهای رسمی، یمن از رهگذر توقف صادرات گاز مایع طی 5 سال گذشته، 15 میلیارد دلار ضرر کرده است، همه بنادر یمن بدون استثناء تحت تسلط امارات و عربستان قرار دارد و این موضوع منجر به محرومیت دولت یمن از درآمدهای حاصله از این بخش شده است.

منبع:https://mdeast.news/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟