اسرائیل نگران از سند همکاری‌های راهبردی ایران و چین

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
اسرائیل بنا به دلایلی با نگرانی عمیق به پیش‌نویس توافق اقتصادی و نظامی چین و ایران می‌نگرد؛ از جمله این دلایل می‌توان به نقش این توافق در کم‌رنگ کردن کارزار «فشار حداکثری» دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا علیه ایران برای وادارسازی تهران به امضای توافق جدید هسته‌ای اشاره کرد.

در همین رابطه، روزنامه عبری‌زبان «جروزالیم پست» در گزارشی نسبت به پیامدهای مخاطره‌آمیز این توافق بر منافع اسرائیل هشدار داد و افرود: علی‌رغم تاثیر غیرقابل انکار کارزار فشار حداکثری امریکا علیه ایران، اما این توافق 25 ساله چند صد میلیارد دلاری که اکنون تهران و پکن بر سر آن رایزنی می‌کنند، موجب نگرانی و ناخشنودی تل‌آویو شده است.

در گزارشی که به قلم «لاهاف هرکوف»، سردبیر جروزالیم پست نوشته شده، آمده است: قرارداد همکاری چین و ایران منجر به تقویت مناسبات امنیتی و نظامی تنگاتنگ میان پکن و تهران و نیز برگزاری رزمایش‌های مشترک می‌شود همچنین این قرارداد موجب تقویت شراکت و همکاری دو کشور در زمینه تولید و توسعه تسلیحات و سامانه‌های رزمی و تبادل اطلاعات امنیتی می‌شود.

طبق گزارش این روزنامه عبری‌زبان، این قرارداد همکاری، ایران را قادر خواهد ساخت تا تاثیر پررنگ تحریم‌های اعمالی امریکا را از رهگذر افزایش سرمایه‌گذاری‌های چین به ویژه در حوزه بانکی، ارتباطات، حمل و نقل و ساخت فرودگاه‌ها و خطوط راه‌آهن کم‌رنگ سازد، این قرارداد همچنین این امکان را برای ایران فراهم خواهد کرد تا در مقابل سرمایه‌گذاری‌های چین، به این کشور حج قابل توجهی از نفت خود را صادر کرده و تحریم‌های نفتی امریکا را تا حد زیادی دور بزند.

هرکوف در ادامه به همکاری نظامی پکن و تهران اشاره کرد و گفت: این قرارداد همکاری موجب تقویت توانمندی نظامی ایران از طریق دستیابی به تجهیزات و سامانه‌های تسلیحاتی پیشرفته چینی خواهد شد که این امر بازتاب منفی بر اسرائیل خواهد داشت.

جروزالیم پست ادامه داد: آنچه که خطر قرارداد همکاری را برای اسرائیل دوچندان می‌کند، این است که قطعنامه شورای امنیت در ممنوعیت فروش سلاح به تهران در ماه اکتبر به پایان خواهد رسید و ایران بعد از این تاریخ خواهد توانست سامانه‌های تسلیحاتی چینی به ویژه تانک‌ها، بمب‌افکن‌ها، بالگردها و دیگر جنگ‌افزارها را خریداری کند.

طبق نوشته جروزالیم پست، قرارداد همکاری چین و ایران از این منافع اسرائیل را تحت الشعاع قرار خواهد داد چرا که می تواند به تقویت جایگاه ارز دیجیتال چین “e-RMB” در برابر دلار و تقویت توان پکن برای پشت سر نهادن تاثیرگذاری نظام بانکی امریکا منتهی شود. چین امیدوار است که از موضوع شراکت با ایران بتواند در پیشبُرد پروژه «یک کمربند، یک جاده» استفاده کند، این امر می تواند به تقویت هر چه بیشتر نفوذ چین در منطقه خلیج در مقابل نفوذ امریکا از طریق بکارگیری برگه روابط با ایران شود.

هرکوف در ادامه به نقل از «کریک وایت»، مدیر اجرایی پژوهشکده «سیگنال» که به طور تخصصی بر مناسبات چین و اسرائیل متمرکز است، اظهار داشت: «هر دلاری که در نظام بانکی ایران تزریق شود، علیه منافع اسرائیل است، این موضوع برای اسرائیل و حامیان آن دشوار است که باور کنند دولت چین نمی داند که ایران برای منافع اسرائیل خطر به شمار می‌رود اما چینی‌ها توسعه روابط با ایران را علیرغم تهدید تهران به نابودی اسرائیل، اینطور توجیه می‌کنند که ایرانی‌ها منظوری از این سخنان در ندارند و این تهدیدات تنها در چارچوب تلاش تهران برای تعامل جدی‌تر جهان با این کشور مطرح می شود.»

جروزالیم پست در ادامه گزارش خود نوشت: نماینده چین در سازمان ملل هفته گذشته بر مخالفت خود با تلاش‌های امریکا برای مجاب‌سازی اعضای شورای امنیت برای تمدید ممنوعیت فروش سلاح به ایران تاکید کرد و در همین راستا، قرارداد همکاری ایران و چین می تواند سرمایه‌گذاری‌های پکن در اسرائیل را تحت الشعاع قرار دهد.

جروزالیم پست به نقل از موسسه پژوهشی «راند»امریکا هشدار داد که دولت چین می تواند از حضور شرکت‌های خود در بازار اسرائیل برای دادن اطلاعات امنیتی به تهران در راستای تقویت نفوذ خود در ایران سوء استفاده کند.

این روزنامه عبری‌زبان در پایان با این پیش‌بینی که که ایالات متحده امریکا دست به اعمال تحریم بر شرکت‌های چینی مجری پروژه در ایران خواهد زد، نوشت: با وجود وجود برخی زاویه‌گیری‌ها علیه قرارداد همکاری با چین در ایران از جمله از سوی «محمود احمدی‌نژاد»، رئیس جمهوری سابق ایران، اما رهبران چینی از این قرارداد همکاری استقبال می‌کنند به طوری که «شی جنیگ پینگ»، رئیس جمهوری چین نخستین کسی بود که به رهبران ایران در سفر سال 2016 خود به تهران، این قرارداد همکاری را پیشنهاد کرد.

منبع:https://mdeast.news/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟