بحرانی شدن کمبود گندم برای نخستین بار پس از ناآرامی ها در سوریه

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
 یک مقام در سازمان ملل متحد و شماری از فعالان تأکید کردند که سوریه برای اولین بار پس از ناآرامی ها در این کشور درگیر چالش بزرگ کمبود نان و گندم شده است.

این در حالی است که بروز هرگونه مشکلی در تأمین نان که خوراک اصلی مردم سوریه است در کنار تورم شدید در این کشور باعث تضعیف شدید دولت و تهدید معیشت هزاران سوریه ای می شود.

«مایک روبسون»، نماینده سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل در سوریه، تأکید می کند که «شواهدی در دست است که نشان می دهد واقعا مردم برخی وعده های غذایی را حذف کرده اند».

او تأکید کرد که کاهش شدید ارزش لیره دربرابر دلار باعث شده که واردات بسیار دشوار شود و این احتمالا شامل گندم هم خواهد شد.

بحران مالی و کاهش ارزش لیره و تحریم های امریکا به خصوص «قانون قیصر» باعث افزایش مشکلات مردمی شده که چند سال است درگیر جنگ و ناامنی هستند.

برنامه جهانی غذا نشان می دهد که آمار کسانی که در سوریه دچار ناامنی غذایی هستند در 6 ماه گذشته از 7.9 میلیون تن به 9.3 میلیون تن رسیده است.

«یارا» یک شهروند سوریه ای که کارمند دولت است می گوید که حقوق ماهانه اش 50 هزار لیره (21 دلار در بازار غیر رسمی) است که فقط برای چند روز زندگی کردن کفایت می کند و مانند بسیاری دیگر با قرض زندگی می کند.

لیره سوریه سال ها ارزش خود را دربرابر دلار حفظ کرده و بر قیمت 500 لیره برای هر دلار مانده بود اما در ماه های گذشته با کاهشی شدید به 3هزار لیره برای هر دلار رسیده است.

این وضعیت باعث شده که خرید گندم مورد نیاز کشور از خارج بسیار دشوار شود.

دولت سوریه به درخواست «رویترز» درباره مخازن گندم و خریدهای انجام شده پاسخی نداد. روبسون هم تأکید کرده که آماری در این باره در اختیار ندارد.

موضوع دیگری که به این مشکل دامن زده آن است که هرچند دولت مرکزی سوریه بسیاری از زمین های از کنترل خارج شده را بازیافته، اما زمین های زیر کشت گندم همچنان در اختیار مخالفان کرد است.

سوریه تا پیش از جنگ سالانه 4 میلیون تن گندم تولید و در چند سال 1.5 میلیون تن صادر می کرد اما براساس برآوردهای سازمان جهانی غذا تولید گندم امسال روسیه بین 2.1-2.4 میلیون تن بوده است. این در حالی است که این کشور به سالانه 4 میلیون تن برای مصرف داخلی نیاز دارد.

این در حالی است که چند مناقصه که اداره تابع دولت سوریه در سال گذشته برای خرید گندم خارجی برگزار کرد شکست خورد.

هرچند تحریم های بین المللی شامل مواد غذایی نمی شود، اما محدودیت های شدید در مبادلات بانکی باعث شده که شرکت های تجاری تمایلی به بستن قرارداد با سوریه نداشته باشند.

موضوع دیگری که باعث مشکل شده بسته شدن مرز سوریه با لبنان است که پیش از این سوریه بخشی از نیاز گندم خود را از طریق لبنان تأمین می کرد.

براساس اطلاعات «رویترز» دولت سوریه از ژوئیه 2019 تاکنون دست کم 10 مناقصه برای خرید 100-200 هزار تن گندم برگزار کرده که نتایج هیچ کدام از آنها اعلام نشده است.

در سال گذشته که مشکل مشابهی پیش آمد، روسیه که بزرگ ترین تولیدکننده گندم جهان است 100 هزار تن گندم به صورت کمک انسانی به سوریه ارسال کرد. مقداری که بی تردید تأمین کننده کل نیازهای سوریه نیست.

یک منبع روسیه ای تأکید کرد که در فاصله میان ژوئیه 2019 تا مه 2020 حدود 150 هزار تن گندم از روسیه به سوریه ارسال شده است.

منبع:https://mdeast.news/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟