راهبرد عربستان برای برون‌رفت از مخمصه یمن

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت ریاض پیشنهاد سازمان ملل برای آتش‌بس با نیروهای انصارالله را به شرط موافقت این گروه با ایجاد منطقه‌ای حائل در طول مرزهای یمن با عربستان و خارج کردن همه نیروهایش از این منطقه خواهد پذیرفت، در مقابل، سعودی‌ها محاصره هوایی، زمینی و دریایی یمن را که از 5 سال پیش تاکنون ادامه داشته است، برمی‌چیند.

این توافق پس از آن مطرح می‌شود که مذاکرات سطح بالایی از طریق کانال‌های پشت پرده میان سعودی‌ها و انصارالله یمن روی برگزار شده است، در همین رابطه، «محمد عبدالسلام»، از مذاکره‌کنندگان بلندپایه انصارالله و یک مسئول ارشد سعودی از طریق مجازی مذاکراتی با یکدیگر داشته اند.

در حالی که هیچ کدام از طرفین، برگزاری این مذاکرات را رسما تایید نکرده‌اند، پیشنهاد عربستان برای توقف درگیری‌ها نشانگر تحول سیاسی حائز اهمیت‌تر در صحنه جنگ یمن است.

عربستان مدت‌هاست خواهان عقب‌نشینی از جنگ یمن است اما برای اینکه انصارالله را در موضع ضعف قرار داده و برگه‌ برنده‌های خود را افزایش دهد به این جنگ ادامه داده است اما شرایط کنونی ریاض وادار به بازاندیشی در استراتژی خود و تلاش برای برون‌رفت از مخصمه یمن در سریع‌ترین زمان ممکن با دریافت تضمین‌های امنیتی کافی کرده است.

تغییر راهبرد سعودی

جنگ عربستان علیه یمن به دلیل نقض قوانین بین‌المللی حقوق بشر، وجهه ریاض را نزد مجامع بین‌المللی خدشه‌دار کرده است، در این میان استراتژی عربستان در عملیات نظامی گسترده برای واداشتن انصارالله به مذاکرات ناکام مانده است همچنین توافق سال 2018 میلادی استکهلم که کورسوی امیدی برای حل مسالمت‌آمیز جنگ بود، رنگ واقعیت به خود نگرفت.

اما در برهه اخیر، ائتلاف عربی به رهبری عربستان آتش‎بس یک‌طرفه اعلام و سپس آن را تمدید کرد اما به دلیل تداوم محاصره همه‌جانبه یمن، انصارالله با آن مخالفت کرد.

علیرغم اینکه دولت یمن که مورد حمایت عربستان قرار دارد توانست با کمک نیروهای قبیله‌ای از شهر مارب به عنوان واپسین دژ دولت در شمال یمن حفاظت کند اما موفق به توقف پیش‌روی نیروهای انصارالله به سمت این شهر نشد و دلیل این امر به درگیری داخلی میان متحدان ائتلاف عربی باز می‌گردد.

دولت جدید امریکا

در شرایطی که عربستان با چالش بزرگی در یکپارچه‌سازی متحدان یمنی خود برای مقابله با انصارالله مواجه است، ریاض بعد از انتخاب «جو بایدن» به ریاست جمهوری ایالات متحده امریکا با چالش دیگری دست و پنجه نرم خواهد کرد چرا که بایدن یکی از منتقدان شدید عملیات نظامی عربستان در یمن به شمار می‌رود که در سخنرانی‌های خود بارها اعلام کرده فروش تسلیحات امریکایی به ریاض را متوقف خواهد کرد، امری که در صورت تحقق یافتن، ادامه جنگ را برای عربستان بسیار دشوار و بلکه غیرممکن خواهد کرد.

در این میان، برچیدن محاصره، خواسته نخست انصارالله برای توقف درگیری‌ها بوده است که عربستان به دلیل انتقال تسلیحات به یمن با آن مخالفت کرده اما این بار ریاض چشم بر این دغدغه خود بسته است، امری که نشانگر میزان اهمیت روابط تنگاتنگ ریاض و واشنگتن است چرا که عربستان برای حفظ روابطش با امریکا حاضر به چشم‌پوشی از نگرانی‌های امنیتی‌اش در یمن است و چه‌بسا ریاض این اقدام را در راستای امیدواری به مرحله‌ای کم‌تنش‌تر با ایران در دوره ریاست جمهوری بایدن انجام می دهد.

واکنش احتمالی انصارالله

در این میان، این سوال مطرح است که آیا انصارالله این بار عملا برای آتش‌بس با ریاض پشت میز مذاکره خواهد نشست؟ چرا که پیشتر در ماه آوریل با آتش‌بس یک طرفه عربستان مخالفت کرد.

با این وجود، پیشنهاد کنونی به دلیل آمادگی عربستان برای برچیدن محاصره، احتمالا انصارالله را به مذاکره با ریاض متقاعد خواهد کرد همچنین شتاب سعودی‌ها برای حصول نتیجه، می‎‌تواند به تقویت نفوذ انصارالله در مذاکرات منجر شود.

در همین رابطه، همچنین تضمینی نیست که انصارالله در سایه آگاهی‌شان از فرصت اندک عربستان، خواسته‌های دیگری مطرح نکنند بلکه احتمال دارد برای بازگشایی فرودگاه صنعاء اعمال فشار کنند.

در این میان، گزارش‌های وجود دارد که نشان می‌دهد امریکا احتمالا به زودی انصارالله را سازمانی تروریستی اعلام خواهد کرد اما به این دلیل که روند مذاکرات آتش‌بس را تحت الشعاع قرار ندهد، آن را به تعویق انداخته است.

علیرغم اینکه این اقدام امریکا منجر به خسارت فاجعه‌باری در عملیات انصارالله نخواهد شد اما این امر تاثیرات پررنگی بر روند کمک‌رسانی به مناطق تحت سلطه این گروه خواهد داشت همچنین این امر نیز احتمال دارد که انصارالله لغو تصمیم مذکور امریکا را به عنوان پیش‌شرطی برای امضا آتش‌بس اعلام کنند.

منبع:https://mdeast.news/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟