تدارکات برای اجرای جلسه سران سیاسی عراق درباره انتخابات پیش از موعد

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
منابع سیاسی عراقی از جمله چند نماینده مجلس خبر دادند که تلاش های جدی برای برگزاری نشستی گسترده با حضور رؤسای جمهور و دولت و مجلس و سران تشکل های سیاسی برای بررسی پرونده انتخابات پیش از موعد و تأکید بر اجرای آن در موعد مقرر جریان دارد.

در روزهای گذشته حرف و حدیث هایی درباره تمایل برخی نیروهای سیاسی برای تعویق دوباره انتخابات مطرح شده بود.

منابع سیاسی به پایگاه «العربی الجدید» گفته اند که تدارکات گسترده ای برای برگزاری نشستی گسترده با حضور برهم صالح، رئیس جمهور عراق، «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر، و «محمد الحلبوسی»، رئیس مجلس عراق، و سران تشکل های سیاسی اصلی در کشور جریان دارد.

این منابع گفته اند که هدف از این نشست رسیدن به موضعی متحد درباره انتخابات و تأکید چندباره بر اجرای آن در موعد مقرر و تعهد همه طرف ها به تسهیل فعالیت کمیساریای مستقل انتخابات است و احتمال داده اند که «جنین هنیس پلاسخرت»، نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در امور عراق نیز در این نشست حاضر شود.

به گفته این منابع در این نشست اظهارات برخی چهره های سیاسی و اعضای تشکل ها درباره عدم اجرای انتخابات در موعد مقرر و تأثیر منفی آن بر مشارکت در انتخابات بررسی خواهد شد.

تعیین زمان انحلال مجلس که از شرط های لازم برای اجرای انتخابات پیش از موعد است هم از دیگر موضوعات مورد بحث در این جلسه خواهد بود.

برگزاری انتخابات پیش از موعد از اصلی ترین مطالبه های معترضان در تظاهرات سال گذشته عراق بود. در پی این تظاهرات دولت عراق تغییر یافت و قانون تازه ای برای کمیساریای مستقل انتخابات تصویب شد و همچنین برای نظام انتخابات عراق تغییر کرد.

تشکیل دادگاه فدرال عراق که به علت فوت اعضای آن از رسمیت افتاده از دیگر موضوعات مهمی است که باید پیش از برگزاری انتخابات تکلیف آن تعیین شود.

همزمان «جمانه الغلای»، سخنگوی رسمی کمیساریای مستقل انتخابات عراق، به روزنامه «المدی» گفت که این تشکیلات مستقل به اقدامات خود برای اجرای انتخابات ادامه می دهد و آماده برگزاری انتخابات در موعد مقرر است.

او گفت که تا اینجای کار شرایط برای اجرای انتخابات فراهم است و هیچ موردی که باعث تعویق مجدد انتخابات شود پیش نیامده است.

الغلای تأکید کرد که تنها مشکلی که اکنون وجود دارد موضوع قانون دادگاه فدرال است که وجود آن برای اجرای انتخابات ضرورت دارد چون نتایج انتخابات باید به تأیید این دادگاه برسد.

قرار است انتخابات عراق در 10 اکتبر 2021 سالروز آغاز تظاهرات در سال 2019 برگزار شود.

منبع:https://mdeast.news/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟