پیشرفت در پرونده همگرایی میان مصر و ترکیه؛ قول مساعد آنکارا برای کمک به قاهره در سد النهضه

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
منابع آگاه مصری اعلام کردند در مقطع کنونی پرونده تماس‌ها میان مصر و ترکیه شاهد تحولات مثبتی است اما این تماس‌ها هنوز از هماهنگی سیاسی به دور است.

این منابع مصری در گفت وگو با العربی الجدید تصریح کردند: علیرغم اینکه تماس‌ها هنوز در سطح شخصیت‌های امنیتی و اطلاعاتی است اما پیشرفتی که این بار حاصل شده است، از زمان تنش‌آلود شدن مناسبات دو کشور بالاترین هماهنگی به شمار می رود.

این منابع افزودند که تحولات مربوط به پرونده آشتی کشورهای شورای همکاری با قطر چه بسا در پیشبرد پرونده مناسبات مصر و ترکیه نفش‌آفرین بوده است اما در این میان، برخی گروه‌ها که نمایندگانی در رسانه ها دارند همچنان در تلاش هستند تا در مسیر تفاهم آنکارا و قاهره سنگ اندازی کنند

منابع مذکور اظهار داشتند: در تماس‌های اخیر میان دو کشور، طرف ترکیه‌ای پالس‌های مثبتی مبنی بر امکان یاری‌رسانی به مصر در پرونده‌های حائز اهمیت این کشور مخابره کرده است که در صدر این پرونده‌ها، سد النهضه قرار دارد چرا که آنکارا به عنوان دومین سرمایه‌گذار بزرگ در اتیوپی بعد از عربستان، نفوذ پررنگی نزد آدیس آبابا دارد.

به گفته این منابع، نهادهای تصمیم‌گیر مصری در حال بررسی مناسبات با ترکیه از همه زوایا و پیامدهای منفی احتمالی آن هستند چرا که این مساله، پرونده ای حساس و بسیار پیچیده به شمار می رود و این امر نه به دلیل حمایت ترکیه از اخوان المسلمین و مخالفت با به رسمیت شناختن نظام مصر بلکه به دلیل تاثیرگذاری این موضوع بر روابط مصر با شرکای منطقه‌ای و غیر منطقه‌ای نظیر امارات و فرانسه است.

این منابع اظهار داشتند که در تماس‌های اخیر میان مسئولان مصری و ترکیه، قاهره پیام‌های ضمنی درخصوص لزوم اتخاذ گام‌های مثبت و پیشگیرانه قبل از هر گونه همگرایی عملی داده است.

منابع مذکور در پایان اظهار داشتند: علیرغم سستی در روابط میان ابوظبی و قاهره اما همچنان منافعی وجود دارد که مانع از اتخاذ گام‌های تنش‌زا با امارات از سوی مصر می شود به ویژه اینکه ابوظبی سپرده های دلاری زیادی نزد بانک مرکزی مصر دارد.

منبع:https://mdeast.news/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟