نقش بریتانیا در حمایت مالی و مستشاری از ارتش عربستان در جنگ یمن

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
بریتانیا طی چهار سال گذشته 2.4 میلیون پوند (3 و نیم میلیون دلار) برای کمک به ارتش عربستان برای پایبندی به قوانین بین‌المللی و حقوق بشری هزینه کرده، این در حالی است که ریاض طی همین مدت، به کشتار غیرنظامیان یمنی متهم است.

به نوشته روزنامه گاردیان، این خبر که به هنگام استیضاح «جیمز هیبی»، وزیر دفاع بریتانیا برملا شد، نخستین اظهارنظر رسمی درباره «هزینه‌کردهای محرمانه» بریتانیا برای کمک‌ به عربستان به شمار می رود.

«جیمز کلیفرلی»، وزیر امور خارجه بریتانیا اکتبر گذشته تصریح کرد لندن برای حمایت از عربستان به منظور صیانت از امنیت ملی و پایبندی ارتش سعودی به قوانین بین‌المللی و انسانی از این کشور حمایت مالی کرده است.

در همین رابطه، پژوهشکده حقوق بشر و دموکراسی بحرین که مقر آن در لندن است، بریتانیا را به دست داشتن «در بدترین بحران انسانی در جهان» که به دلیل بمباران کورکورانه و بی‌هدف ائتلاف عربی به رهبری عربستان در یمن پدید آمده است، متهم کرد.

در همین رابطه، «احمد الوداعی»، مدیر پژوهشکده بحرین تصریح کرد: بسیار نگران‌کننده است که دولت بریتانیا پول مالیات‌دهندگان را برای تقویت توان نظامی عربستان هزینه کرده است.

حملات هوایی که جان هزاران غیرنظامی یمنی را گرفت
طبق نوشته سایت YEMEN DATA PROJECT، حملات هوایی ائتلاف عربی به رهبری عربستان تاکنون منجر به کشته شدن بیش از 8750 غیرنظامی یمنی شده است، حملاتی که به دلیل اپیدمی کرونا، شدت آن طی سال گذشته کاهش یافته است.

«لیزا گراندی»، هماهنگ‌کننده امور انسانی در سازمان ملل در ژوئن گذشته تصریح کرد دستکم 7 کودک و دو زن یمنی در حمله هوایی ائتلاف عربی به شمال غرب یمن در ماه اواخر ماه ژوئن جان باختند.

در همین رابطه، روزنامه گاردیان نوشت: نقش نیروی هوایی بریتانیا و رابطه آن با نیروی هوایی عربستان پیشتر روشن و مشخص نبود تا اینکه یکی از وزرای بریتانیایی به این روزنامه گفت که به هنگام اتهام‌زنی‌ها به ریاض درخصوص کشتار غیرنظامی‌ها، وزرای بریتانیایی از همتایان سعودی خود درباره این رویدادها سوال می‌پرسند، این در حالی است که برخی از وزرای بریتانیایی از جمله «بوریس جانسون»، وزیر امور خارجه وقت بریتانیا با فروش موشک هدایت‌شونده Paveway در ماه اوت 2016 میلادی به عربستان موافقت کرده بودند.

در سال 2019 میلادی، دادگاه استیناف بریتانیا، فروش تسلیحات بریتانیایی به عربستان را به این دلیل که وزرا ارزیابی درستی از خطر این تسلیحات به غیرنظامیان یمنی انجام نداده‌اند، متوقف کرد اما در تابستان گذشته، «لیز تروس»، وزیر تجارت بریتانیا فرایند فروش تسلیحات به عربستان را بعد از آنکه تحقیقات به این نتیجه رسید که حملات مذکور «رخدادهایی متفرقه» و نه برنامه‌ریزی شده بوده است، از سر گرفت.

ماجرای صندوق راهبردی خلیج چیست؟
اموال مربوط به حمایت از ارتش عربستان به صورت اساسی از طریق صندوق فعالیت جامع و محرمانه که بعدها با تغییر اسم به «صندق راهبردی خلیج» تغییر نام داد، تامین می‌شود، صندوقی که بریتانیا از طریق آن، کمک‌های مستشاری و مالی خود به کشورهای شورای همکاری پرداخت می‌کند و میزان آن 20 میلیون پوند (27 میلیون دلار) بوده است که به دلیل شیوع کرونا به 8.4 میلیون پوند کاهش پیدا کرد.

وزرای بریتانیایی تا چندی پیش از اعلام نحوه هزینه اموال این صندوق به دلیل امنیت ملی خودداری می‌کردند تا اینکه در تابستان گذشته اما و اگرهایی درباره شفافیت در عملکرد این صندوق مطرح شد اما وزیر امور خارجه بریتانیا تصریح کرد لندن اطمینان دارد که این صندوق تاثیر مثبت بسیاری بر حقوق بشر در منطقه دارد و به زودی گزارشی از علمکرد این صندوق اعلام خواهد شد.

بریتانیا از مدت‌ها پیش رابطه نظامی و راهبردی تنگاتنگی با عربستان دارد و سالانه 3 میلیارد پوند به این کشور تسلیحات می فروشد همچنین لندن خدمات نظامی مستقیمی به ریاض ارائه می‌دهد به طوری که دستکم 17 مستشار نظامی از جمله 3 مستشار در بخش پدافندی عربستان حضور دارد.

در همین رابطه، «مارتین دای»، نماینده پارلمان بریتانیا اظهار داشت: لندن تنها به استفاده مادی از فروش تسلیحات به عربستان که در جنگ یمن بکار گرفته می‌شود، بسنده نمی کند بلکه ما هنگامی که فهمیدیم دولت بریتانیا به صورت محرمانه چند میلیون پوند برای آموزش نیروهای سعودی هزینه کرده است، شوکه شدیم.

منبع:https://mdeast.news/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟