پیام تصمیم امیر کویت در انتخاب سه باره نخست وزیر مستعفی

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
شیخ صباح الخالد الحمد الصباح، نخست وزیر کویت، بعد از سومین بار که مأمور تشکیل کابینه شد شعار همکاری میان دولت و مجلس و گشودن صفحه تازه در روابط آنها و کاهش تنش میان قوای مقننه و مجریه کشور را مطرح کرد.

الخالد می کوشد که در مرحله پیش رو برای نزدیک کردن دیدگاه ها با نمایندگان و تقویت همکاری ها تلاش کند.

یک هفته پس از استعفای دولت کویت، امیر کویت روز یکشنبه صباح الخالد الحمد الصباح را بار دیگر مأمور تشکیل کابینه کرد.

ناظران تصمیم امیر کویت در انتخاب مجدد نخست وزیر مستعفی را دارای این پیام می دانند که وی تصمیمی برای تساهل و نرمش دربرابر مخالفان درون پارلمان ندارد.

نمایندگان مجلس در واکنش به صدور فرمان امیر، تأکید کردند که همکاری با دولت جدید مشروط به اجرای خواست مردمی به خصوص در اجرای قانون عفو عمومی و آشتی ملی است.

«حسن جوهر»، نماینده مجلس کویت، طی اظهاراتی گفت که دولت باید از اشتباهات خود درس بگیرد و اگر قرار باشد به بازی گرفتن قانون و مجلس به این نحو ادامه یابد، مردم خاموش نخواهند ماند و مجلس نیز واکنشی متناسب نشان خواهد داد.

اما نخست وزیر مأمور تشکیل کابینه تأکید کرد که دولت آینده در همه مسائل و از همه مهم تر موضوع مبارزه با فساد با مجلس هماهنگ خواهد بود.

او گفت که متغیرهای منطقه ای و جهانی کویت را دربرابر چالش های بزرگی قرار داده و شیوع کرونا هم مشکلات جدی اقتصادی برای کشور ساخته و باید با همکاری همه نیروهای برای عبور از این مرحله حساس تلاش کرد.

دولت کویت هفته گذشته تنها بعد از یک ماه فعالیت استعفای خود را تقدیم امیر این کشور کرد.

این استعفا پس از آن تقدیم شد که تعدادی از نمایندگان مجلس خواستار استیضاح نخست وزیر به علت «نقض قانون اساسی و خودداری دولت در ارائه برنامه کاری خود و سلطه قوه مجریه بر مجلس» شده بودند. مجلس کویت پس از انتخابات در ماه دسامبر تشکیل شد و اکثریت اعضای آن را مخالفان تشکیل می دهند.

ناظران تأکید می کنند که طرح کشاندن نخست وزیر به مجلس در راستای اختلافات عمیق میان دولت با نمایندگان اپوزیسیون داخلی به خصوص گروه های اسلام گرا بر سر ریاست «مرزوق الغانم» بر مجلس بود. مخالفان کنار گذاشتن الغانم را که رئیس مجلس سابق هم بود در رأس اولویت های خود قرار داده بودند اما با حمایت دولت از الغانم، نامزد مخالفان از رسیدن به این سمت بازماند.

مرزوق الغانم از چهره های نزدیک به حکومت مستقر در کویت است و نمایندگان اپوزیسیون او را مانعی دربرابر برخی طرح های خود ازجمله تصویب عفو عمومی برای زندانیان سیاسی و تغییر قانون انتخابات می دانند.

منبع:https://mdeast.news/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟