مجله نشنال اینترست: امریکا چگونه از وقوع جنگ مستقیم با ایران و وکلایش در عراق جلوگیری کند؟

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
گروه شبه نظامی «عصبه الثائرین»، در 11 مارس 2020 مسئولیت حمله موشکی به پایگاه «التاجی» در عراق را که محل حضور نیروهای ائتلاف بین المللی ضد داعش است بر عهده گرفت، این حمله دو کشته و 14 مجروح در پی داشت و پس از دو روز نیز امریکا با چند حمله به مواضع گروه های شبه نظامی پاسخ حمله به التاجی را داد.

به نظر مجله امریکایی «National interest» حمله امریکا به این گروه های نظامی طرفدار ایران خسارت هایی داشته اما حملات اخیر به امریکا نیز بی خسارت نبوده است و ضرورت دارد پنتاگون حملات هوایی علیه گروه های شبه نظامی طرفدار ایران در عراق را با استفاده از شیوه اسرائیل در تعامل با نمایندگان ایران انجام دهد.

از بین بردن توانایی های دشمن

شیوه اسرائیل در تعامل با نمایندگان ایران بر مجموعه اقدامات پیشگیرانه که موجب از بین رفتن توانایی های دشمن مانند جنگ مالی و دیپلماتیک می شود استوار است که تلاش می کند جلوی نفوذ نظامی فزاینده ایران در منطقه را بگیرد.

در جنگ سوریه به خصوص از سال 2017 اسرائیل صدها حمله هوایی انجام داده و پس از آن نیز حملات خود را در سال 2018 به عراق و لبنان نیز رساند.

این اقدامات، کاهش قدرت نیروهای شبه نظامی ایران، توانایی های موشکی حزب الله و جلوگیری از درگیری گسترده یا عکس العمل دیپلماتیک یا حمله گسترده به اسرائیل را در پی داشت.

مجله مذکور نوشت که کلید موفقیت این استراتژی، این است که اسرائیل زیرساخت ها را برای کاهش خطر افزایش تنش هدف حملات خود قرار دهد از آنجا که اطلاعاتی دقیق برای هدف قرار دادن زیرساخت های دشمن در هنگام خالی بودن آن جمع آوری کند یا موشک های خیالی که به نظامیان هشدار می دهد ساختمان ها و خودروها را ترک کنند شلیک کند.

این حملات بر از بین بردن زیرساخت های حیاتی گروه های شبه نظامی طرفدار ایران به همراه کاهش خسارت هایی که ممکن است منجر به انتقام سخت شود تمرکز دارد.

استراتژی ایران در عراق

استراتژی ایران در عراق بر انتشار نیروهای شبه نظامی که خود دولت پنهان محسوب می شوند استوار است، مانند حزب الله در لبنان و نیروهای شبه نظامی طرفدار ایران در عراق که ایران توانست از طریق آنها نقشی در انتخاب دولت عراق داشته باشد.

با گذر زمان این گروه های شبه نظامی جزئی رسمی از نیروهای امنیتی عراق شدند و جایگاه دوم سیاسی در انتخابات پارلمانی در سال 2018 در عراق را کسب کردند.

«قاسم سلیمانی»، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران، مهره اصلی ایران برای ساماندهی این گروه های شبه نظامی در خاورمیانه بود که پس از ترور آن توسط امریکا نهادهای جدید در عراق از جمله عصبه الثائرین پدیدار شد.

این گروه ها اعلام می کنند تشکیلاتی مردمی هستند که سعی دارند انتقام حمله امریکا به خودروی حامل «ابومهدی المهندس»، معاون الحشد الشعبی و قاسم سلیمانی به همراه تعدادی دیگر را بگیرند اما مقامات امریکایی می گویند این گروه ها در واقع شاخه های گروه هایی همچون کتائب حزب الله و عصائب اهل حق هستند که هر دو نماینده ایران در عراقند.

به گزارش مجله National interest انتشار وکلای ایران در عراق در راستای دستورات سلیمانی در اکتبر انجام شد زمانی که وی دستور آماده سازی تعدادی از نیروهای بارز گروه های شبه نظامی برای هدف قرار دادن امریکا در عراق را به کتائب حزب الله داد.

در پاسخ به این تهدیدها امریکا تدابیر حفاظتی از قبیل کاهش نیروهای خود در پایگاه های نظامی و نصب سامانه های دفاعی موشکی اتخاذ کرد همانطوری که ترامپ نیز بر دولت عراق برای کنترل و ممانعت از فعالیت این گروه ها فشار می آورد و نمایندگان این گروه های شبه نظامی را نیز تحریم می کند.

اما این اقدامات بدون محدودیت نیست، این اقدامات دفاعی از فعالیت هجومی ایران می کاهد اما مجال بیشتری به گروه های شبه نظامی برای فعالیت آزادتر می دهد، نمونه آن ماه گذشته است که اعضای برخی گروه های شبه نظامی کنترل دو منطقه در نزدیکی دفتر نخست وزیری و سفارت امریکا در منطقه الخضراء در بغداد را به دست گرفتند.

تحریم های اقتصادی عراق بر امریکا به صورت قابل ملاحظه ای توانست به اقتصاد ایران ضربه بزند و تا حدی مانع از تامین مالی گروه های شبه نظامی طرفدار خود شود اما تهران هنوز می تواند نیروهای گروه های شبه نظامی طرفدار خود را فعال نگه دارد چرا که از جانب دولت عراق تامین مالی می شوند.

چگونه می توان از وقوع جنگ جلوگیری کرد؟

این مجله نوشت امریکا می تواند از طریق ادامه حملات خود به زیر ساخت های این گروه ها در عراق و تهدید آنها به صورت فعال تری جلوی فعالیت آنها را بگیرد.

ایران نیز بهای سیاسی سنگینی پرداخت خواهد کرد و مردم ایران از دولت و حکومت به علت صرف سرمایه های کشور در پروژه های زیان بار در حالی که کشور دچار بحران اقتصادی است خشمگین خواهند شد.

از بین بردن و تضعیف نمایندگان ایران نیز شکل دیگری از جنگ روانی است از آنجا که هدف قرار دادن زیر ساخت ها مانع از قدرت نمایی گروه های شبه نظامی می شود و سیمای کلی ان را در میان مردم عراق سیاه نمایی می کند.

روزنامه مذکور اشاره کرد که هدف قرار دادن دفاتر این گروه ها و انتشار تصاویر آن در شبکه های اجتماعی و رسانه نیز موجب تضعیف این گروه ها و روحیه معنوی آنها می شود.

علاوه بر اینکه فاش کردن فعالیت های نظامی سری این گروه ها که قانون عراق را نقض می کند موجب آن می شود که اینگونه اقدامات مشروعیت پیدا کند که ان نیز خسارتی برای تهران است.

گسترش حملات

بنا به گزارش مجله National interest باید حملات سری به دشمن همانند حمله اسرائیل به نیروی قدس سپاه پاسداران و شرکت های وابسته به آن در سوریه گسترش یابد.

در مقابل امریکا باید برای ممانعت از گسترش نفوذ نظامی ایران و وکلایش، آنها را در سایر میدان ها از جمله لبنان، سوریه و حتی یمن دنبال کند همانطوری که هدف قرار دادن عناصر این گروه ها یا نیروهای سپاه در عراق و خارج عراق نیز ضروریست و بنا به گفته این مجله ترور سلیمانی اقدامی منطقی بود.

مجله National interest معتقد است هدف نهایی امریکا باید این باشد که فعالیت های ایران را هزینه بردار کند که این موضوع با از بین بردن و ویران کردن زیر ساخت ها علاوه بر پیگرد شبکه های مالی آن محقق می شود.

در راستای تحقق این هدف امریکا باید جلوی ورود سرمایه از طریق دور زدن تحریم ها و معاملات سایبری را بگیرد.

حمایت بین المللی

واضح است اگر فشارهای نظامی و مالی به اوح خود برسد این تلاش ها بدون حمایت بین المللی کامل نخواهد شد و امریکا نیز باید مطمئن شود ایران و وکلایش به خاطر خسارت های که به امریکا و متحدانش در عراق، خلیج و سایر مناطق وارد کرده است مجازات می شود.

دیپلماسی امریکا دلیل سیاسی و مشروعیتی که برای رسوا کردن ایران و وکلایش نیاز است را تامین می کند و درج اسم حزب الله لبنان به عنوان سازمانی تروریستی توسط آلمان گام مهمی در این زمینه محسوب می شود.

این موج از اقدامات، مقابله مستمر با ایران و وکلایش را می طلبد، در زمانی که امریکایی ها خواهان پایان جنگ هستند اما ایران می خواهد امریکا را به جنگی فرسایشی بکشاند.

منبع:https://mdeast.news/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟