گسترش پایگاه نظامی حریر برای تحکیم حضور امریکا در اقلیم کردستان

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
منابع نظامی عراق در بغداد در گفت وگویی با پایگاه خبری العربی الجدید فاش کردند که نیروهای امریکایی در پایگاه حریر در شمال اربیل، مرکز اقلیم کردستان عراق اقداماتی برای گسترش این پایگاه طی دو ماه اخیر انجام می دهند که طی سال های گذشته بی نظیر بوده است.

این اقدامات شامل افزایش ظرفیت پایگاه علاوه بر ایجاد استحکاماتی درون پایگاه می شود که ممکن است تنش جدیدی بین اقلیم کردستان و ایران که مصرانه به دنبال اخراج نیروهای امریکایی از عراق است، ایجاد کند.

به گفته یکی از افسران اطلاعات نظامی در وزارت دفاع عراق، اقداماتی برای ایجاد پناهگاه های زیرزمینی، انبارها و خوابگاه هایی درون پایگاه انجام شده است.

وی در گفت وگویی با العربی الجدید افزود که پایگاه حریر در دوره اخیر به مرکزی برای اداره عملیات نیروهای امریکایی در مناطق شمال سوریه که همجوار اقلیم کردستان است تبدیل شده است.

این منبع نظامی همچنین گفت که شرکت های عامل در عملیات گسترش این پایگاه همان شرکت هایی هستند که مسئولیت پروژه ساخت کنسولگری جدید در منطقه عین کاوه در مرکز اربیل را برعهده دارند.

«ماتیو تولر»، سفیر امریکا در بغداد در ماه سپتامبر 2020 کمک های امریکا به وزارت پیشمرگه اقلیم کردستان را اعلام کرد و گفت تیمی برای آموزش به عناصر پیشمرگه و استفاده از تجهیزات نظامی جدید اعزام خواهد شد.

یکی از مسئولان در وزارت پیشمرگه به العربی الجدید گفت که نیروهای امریکایی در اربیل با آنها که در پایگاه عین الاسد در الانبار هستند تفاوتی ندارند و دولت عراق باید از فعالیت ائتلاف بین المللی ضد داعش مطلع باشد.

«ریبین سلام»، یکی از اعضای برجسته حزب دموکرات کردستان در گفت وگویی با العربی الجدید تاکید کرد که نیروهای امریکایی و هیئت های دیپلماتیک خارجی همواره هدف حملاتی در بغداد قرار می گیرند در حالی که این حملات در تضاد با میثاق سازمان ملل است و احتمال دارد عراق را به بند هفتم و قرار گرفتن در معرض تحریم های اقتصادی قرار دهد.

وی افزود که اربیل نمی خواهد این اتفاق رخ دهد و از آنجایی که اربیل منطقه ای با ثبات و امنیت بیشتر نسبت به سایر مناطق عراق است جایگزینی برای هئیت های دیپلماتیک محسوب می شود و نیروهای امریکا و هیئت های خارجی نیز به دنبال مکان امن هستند.

از طرفی دیگر «کاطع الرکابی»، عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق در گفت وگویی با العربی الجدید عنوان کرد که همه اقدامات امنیتی دولت اقلیم کردستان و نیروهای پیشمرگه که به نیروهای نظامی خارجی و مشخصا امریکایی مربوط می شود بدون اطلاع بغداد صورت می گیرد.

وی اظهار داشت که نیروهای امریکایی از اختلافات بین اربیل و بغداد برای گسترش پایگاه حریر سوء استفاده می کنند و آن پایگاهی است که احتمال دارد مقصد دائمی نیروهای امریکایی در مرحله آتی باشد با توجه به اینکه مخالفت سیاسی شدیدی با حضور نیروهای امریکایی در کشور پس از مصوبه پارلمان عراق برای اخراج تمامی نیروهای خارجی وجود دارد.

وی گفت که اربیل یک استان از عراق است و باید تابع مصوبه پارلمان در خصوص اخراج نیروهای خارجی باشد و دولت عراق نیز باید به عنوان مسئول حاکمیت و حفاظت و امنیت کشور درباره عملیات گسترش پایگاه حریر و هدف از این اقدام تحقیق کند.

الرکابی اشاره کرد که شمار واقعی نیروهای نظامی نامشخص است همانطوری که ابهامی در مساله برخورد با پرونده حضور امریکایی ها در کشور وجود دارد و حتی جدول زمانی خروج نیروهای امریکایی از عراق نیز هنوز تهیه نشده است.

در همین راستا «سرمد البیاتی»، کارشناس مسائل امنیتی عراق توضیح داد که تداوم تحرکات نیروهای امریکایی در پایگاه حریر و عین الاسد و شمال سوریه نشان دهنده این است که جو بایدن رئیس جمهوری امریکا برخلاف آنچه برخی از کارشناسان تفسیر می کردند قصد تثبیت حضور امریکا در عراق را دارد.

وی افزود که امریکایی ها بزرگترین باند برای فرود هواپیماهای عظیم را در حریر و عین الاسد بنا کردند از این رو فعالیت نظامی امریکا در شمال و غرب عراق و شمال سوریه ادامه خواهد داشت.

البیاتی درباره عملیات گسترش پایگاه حریر نیز احتمال داد که این اقدام برای انتقال نیروهای امریکایی از پایگاه ها و اردوگاه های تحویل داده شده به عراق است.

تا پایان سال گذشته، نیروهای ائتلاف بین المللی به رهبری ایالات متحده امریکا از هشت سایت نظامی خارج شده و آنها را به ارتش عراق تحویل داده بودند.

منبع:https://mdeast.news/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟