سرنوشت تشکیل کمیته‌های تحقیقات در عراق به کجا ختم شد؟

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
دولت کنونی عراق در تشکیل کمیته‌های تحقیقات و عمل نکردن به وعده‌های داده شده در بازخواست عاملان ترور، ربایش و پرونده‌های فساد، تفاوتی با دولت‌های گذشته ندارد.

از روزهای گذشته درخواست‌های پارلمانی و سیاسی برای الزام دولت به اعلام نتایج کمیته‌های تشکیل شده افزایش یافته است به ویژه که شمار این کمیته‌ها از زمان تشکیل دولت الکاظمی در ماه مه به بیش از 20 کمیته می‌رسد.

در همین رابطه، «صباح العکیلی»، عضو پارلمان عراق ضمن تاکید بر لزوم وجود سقف زمانی برای اعلام نتایج تحقیقات و اینکه هر گونه تاخیری نشانگر وجود تعلل از جانب دولت است، در گفت‌وگو با العربی الجدید تصریح کرد: تداوم فعالیت کمیته‌های تحقیقات بدون اینکه نتیجه‌ای در پی داشته باشد، بی‌فایده است و این کمیته‌ها بیشتر به عاملی برای به فراموشی سپردن پرونده‌ها تبدیل شده است.

العکیلی ضمن درخواست برای تشکیل کمیته‌هایی برای اعلام نتایج در چارچوب زمانبندی مشخص، اظهار داشت: کمیته‌هایی که دولت الکاظمی تشکیل داده است، تاکنون هیچ نتیجه‌ای به دنبال نداشته و این امر شانگر ضعف دولت است.

از سوی دیگر، «کاظم الصیادی»، دیگر نماینده پارلمان عراق اظهار داشت: همه کمیته‌هایی که دولت کنونی تشکیل داده است، کمیته‌هایی سیاسی و کاملا به دور از جدیت در مبارزه با فساد و پرونده‌های دیگر است.

وی با بیان اینکه برخی از این کمیته‌ها گاهی برای باجگیری مورد سوء استفاده قرار می‌گیرد، اظهار داشت: برخی از شخصیت‌ها از مصونیت برخوردار هستند و این مصونیت مانع از گشوده شدن تحقیقات علیه آنها به دلیل حمایت گروه‌های تاثیرگذار می شود.

علیرغم جان باختن بیش از 700 شهروند عراقی و زخمی شدن هزاران نفر دیگر در اعتراضات ماه اکتبر سال گذشته، کمیته‌های تشکیل شده در زمان عبدالمهدی و پس از آن در دوره نخست‌وزیری الکاظمی برای شناسایی عاملان این حوادث، تاکنون هیچ نتیجه‌ایبه دنبال نداشته است.

دولت الکاظمی همچنین تاکنون نتایج کمیته‌های تحقیقات که در پی ترور «هشام الهاشمی»، کارشناس امور امنیتی عراق و عملیات ربایش و هدف گرفتن فعالان اجتماعی و نیز عاملان حملات راکتی به منطقه الخضرا تشکیل شده را اعلام نکرده است.

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟