تداوم حضور ترکیه در خلیج عدن علیرغم آرام‌سازی تنش‌ها با عربستان

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
علیرغم گفتمان آشتی‌جویانه میان عربستان و ترکیه و آشتی کشورهای شورای همکاری با قطر، به نظر نمی‌رسد ترکیه از برنامه‌‌ها و اهداف خود در یمن و منطقه شاخ افریقا صرف‌نظر کرده باشد.

ریاست جمهوری ترکیه اخیرا درخواستی به پارلمان این کشور برای تمدید یک ساله ماموریت نیروی دریایی ترکیه در خلیج عدن، دریای عرب و آب‌های منطقه‌ای سومالی از فوریه سال 2021 میلادی ارسال کرده است.

در همین رابطه، ناظران تحولات سیاسی معتقدند که آنکارا در روابط با عربستان با دو شیوه متناقض عمل‌ می‌کند از یک سو سعی در مدارا و اظهار حُسن نیت و پشت سر نهادن ترکش‌های بحران‌ ترور «جمال خاشقجی» است و از طرفی دیگر به سیاست اعمال عمل انجام شده ادامه می دهد.

این ناظران تصریح دارند تصمیم به تمدید ماموریت نیروی دریایی ترکیه در مناطق ذکر شده، یادآوری به عربستان است تا به خاطر داشته باشد روند جاری برای مصالحه و آشتی یا آرام‌سازی تنش‌ها با این کشور بدین معنا نیست که ترکیه از نقش خود در منطقه شاخ افریقا و کشورهای سومالی و جیبوتی دست برداشته است بلکه این کشور خسارت خود در سودان بعد از از دست دادن پایگاه نظامی در سواکن را با ورود به پرونده یمن و سومالی جبران خواهد کرد.

ترکیه پیشتر ضمن استقبال از آشتی کشورهای شورای همکاری، اعلام کرد این آشتی فرصت بازگشت پررنگ آنکارا به منطقه را فراهم خواهد کرد اما کشورهای محاصره‌ کننده به ویژه امارات و عربستان انتظار داشتند ترکیه علاوه بر اعلام حُسن نیت خود در عرصه سیاسی و رسانه‌ای، گام‌هایی مثبت و همسو با اهداف آنها در یمن و منطقه شاخ افریقا بردارد چرا که ترکیه در میان شاخه یمنی اخوان المسلمین نفوذ دارد؛ گروهی که به روند اجرای توافق ریاض اعتراض دارد.

در همین رابطه، گزارش‌های رسانه‌ای امارات و عربستان تصریح دارند که ترکیه از تداوم آشوب در یمن تا زمان موفقیت آنکارا در دستیابی به جایگاهی راهبردی در این منطقه حمایت می‌کند و این کشور در پشت پرده تسلط اخوان بر منطقه نفت‌خیز شبوه که مشرف به دریای عرب است، قرار دارد، آنکارا همچنین به ساخت بندر قنا کمک می کند؛ بندری که می‌تواند آزادی عمل بسیاری به ترکیه برای پیشبرد طرح‌های خود در یمن و منطقه بدهد.

ترکیه همچنین حضور اطلاعاتی خود در منطقه را از رهگذر ارسال افسران امنیتی به دلایل گوناگون از جمله تحت پوشش سازمان امدادرسانی ترکیه تقویت کرده است.

تحلیلگران سیاسی بر این باور هستند که برنامه ترکیه این است که بر بنادر باب المندب از جمله بنادر جیبوتی و بربرا در سومالی و بندر موگادیشو تسلط یابد؛ امری که تسلط بر واردات و صادرات از شاخ افریقا را تسهیل می‌کند و منافع کشورهای شورای همکاری که طی سال‌های اخیر برای توسعه مناسبات با کشورهای این منطقه تلاش کردند، در معرض تهدید قرار می دهد.

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟