جزئیاتی از سیاهه اتهامات «باند مرگ» در بصره/ بازجویی ها کاملا محرمانه است

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
برای سومین بار «مصطفی الکاظمی»، در برخورد با گروه های مسلح تعارف را کنار گذاشت و از دستگیری «باند مرگ» در بصره خبر داد.

او یکشنبه شب در توئیتی نوشت: «باند مرگ که مردم ما در بصره را به وحشت انداخته و در خیابان های بصره گرد مرگ پراکنده بود اکنون در چنگ قهرمانان نیروهای امنیتی عراق هستند تا به صورت علنی و عادلانه محاکمه شوند. امروز قاتلان جنان ماذی و احمد عبدالصمد را گرفتیم و فردا نوبت انتقام خون ریهام یعقوب و هشام الهاشمی می رسد… عدالت فرونخواهد خفت».

ساعاتی پیش از آن، منابع خبری از دستگیری 3 تن از اعضای گروه معروف به «باند مرگ» خبر دادند. این گروه در ترور فعالان مدنی و روزنامه نگاران و فعالان سیاسی در سال های گذشته متهم بودند. گفته می شود که برخی گروه های مسلح فشارهای شدیدی برای آزاد کردن این افراد را آغاز کرده اند.

روزنامه عراقی «المدی» به نقل از منابع مطلع خبر داد که «احمد ابورغیف»، سرپرست دستگاه اطلاعات وزارت کشور عراق، صبح دوشنبه و چند ساعت بعد از اعلام خبر دستگیری این گروه وارد بصره شده است.

ابورغیف رئیس کمیته مبارزه با فساد است که نخست وزیر عراق در ماه سپتامبر گذشته تشکیل داد و تاکنون شمار قابل توجهی از مقامات رده دوم را دستگیر کرده است. ابورغیف ماه گذشته، پس از حادثه انفجار در میدان الطیران بغداد، و عزل و نصب های گسترده امنیتی به دستور مصطفی الکاظمی، به سرپرستی دستگاه اطلاعات وزارت کشور عراق منصوب شد.

منابع نزدیک به ستاد عملیات بصره گفته اند که گروه بازداشت شده در شمال بصره متشکل از 10 نفر هستند که شماری از آنها توسط یک گروه سیاسی فراری داده شده اند.

براساس این گزارش، یکی اعضای این باند کارمند وزارت نفت، یکی مسئول پلیس قضائی در بصره، و دیگری دانشجوی حقوق در دانشگاه بصره و یکی هم مدیر یک شرکت پیمانکار ساختمانی در بصره است.

منابع آگاه به این نشریه خبر داده اند که بازداشت شدگان به همکاری خود با گروه تبهکار موسوم به «باند مرگ» به فرماندهی متهم فراری «احمد عبدالکریم» معروف به احمد طویسه اعتراف کرده اند. احمد طویسه فردی ثروتمند است که اجازه یک پروژه سرمایه گذاری در بندر ام قصر را به دست آورده است.

سیاهه اتهامات

این گروه به ترور چند مقام حکومتی و چند فعال مدنی در بصره هستند. از دیگر اتهامات آنها ترور دو روزنامه نگار عراقی در حین پوشش تظاهرات اکتبر 2019 (احمد عبدالصمد و صفاء غالی) و حمله به منزل مسکونی «اسعد العیدانی»، استاندار بصره، و همچنین حمله به منزل برادر استاندار، و نیز حمله و تخریب خانه مسکونی یک بازرگان مشهور در بصره متهم هستند.

از دیگر اتهام این باند تبهکار، حمله به یک کارمند دستگاه اطلاعات بصره، انفجار بمب دست ساز در خانه یک مقام امنیتی، و همچنین ترور و قتل استاندار سابق بصره (محمد مصبح الوائلی) در سال 2012 است.

برادر استاندار سابق بصره در اظهاراتی با رسانه های عراقی به صراحت این باند تبهکار را به یک گروه مسلح عراقی وابسته دانست و تأکید کرد که همین گروه فشارهای شدیدی را برای آزاد کردن بقیه افراد این باند آغاز کرده است.

منابع آگاه به «المدی» خبر داده اند که این باند در زورگیری و حمله به شرکت های نفتی خارجی در بصره و حمله به کاروان های لجستیک نیروهای امریکایی در بزرگراه بین المللی نیز دست داشته است.

«رامی السکینی»، نماینده مجلس عراق از استان بصره و عضو ائتلاف سائرون (وابسته به مقتدی صدر)، تأکید کرد که بازپرسی اعضای «باند مرگ» کاملا به صورت محرمانه ادامه دارد و هیچ اطلاعات رسمی در این باره اعلام نشده است.

او گفت که برخی دخالت ها باعث شده که تعدادی از اعضای این باند بتوانند از چنگ قانون فرار کنند و افزود که متدسفانه می بینیم که بصره میدان تصفیه حساب ها شده و کار به جایی رسیده که وقتی قانون شکنان برنامه تصفیه کسی را بریزند او را به بصره می کشانند تا آنجا ترورش کنند.

السکینی همچنین از عملکرد حکومت محلی بصره در این موضوع انتقاد کرد.

برخی ناظران حمله راکتی شب گذشته در اربیل را نیز به این بازداشت ها بی ارتباط ندانسته اند.

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟