واشنگتن پست: دولت بایدن هفته آینده گزارشی امنیتی درباره بن سلمان و خاشقجی صادر می‌کند

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
روزنامه واشنگتن پست در گزارشی نوشت که دولت جو بایدن در آستانه صدور گزارشی امنیتی است که نشان می‌دهد «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی در سال 2018 میلادی فرمان قتل «جمال خاشقجی»، روزنامه‌نگاری منتقد سعودی را صادر کرده است.

ه نوشته واشنگتن پست، این گزارش که خلاصه‌ای غیر محرمانه از نتایج تحقیقات دفتر مدیریت امنیت ملی است، اوایل هفته آتی منتشر خواهد شد.

این گزارش در حالی منتشر خواهد شدکه مناسبات امریکا و عربستان با لغو فروش تسلیحات و انتقادات از ریاض بابت وضعیت حقوق بشر و مخالفان دولت، طی هفته‌های گذشته به سطح بسیار پایینی رسیده است و دولت امریکا اعلام کرده روابط خود با عربستان را مورد بازبینی قرار می دهد.

در عین حال که دولت امریکا اعلام کرده تسلیحاتی برای دفاع از عربستان در برابر دشمنان منطقه‌ای در اختیار این کشور قرار می دهد و تصریح کرده که واشنگتن شراکتی قوی با ریاض برای مبارزه با تروریسم دارد.

دولت امریکا همچنین اعلام کرده که به سعودی ها برای پایان دادن به جنگ یمن به شیوه‌های دیپلماتیک و آرام‌سازی اوضاع اعمال فشار خواهد کرد و اجازه نخواهد داد ریاض در برنامه‌های واشنگتن درخصوص توافق هسته ای با ایران مداخله کند.

کاخ سفید پیشتر اعلام کرد که «جو بایدن»، رئیس جمهور امریکا، در حال بازنگری در روابط امریکا و عربستان است و می خواهد که روابط دو کشور میان رئیس جمهور امریکا و پادشاه عربستان و نه ولیعهد این کشور برقرار باشد.

«جین ساکی»، سخنگوی کاخ سفید، در کنفرانسی مطبوعاتی در پاسخ به سؤالی درباره روابط بایدن با اسرائیل و عربستان تأکید کرد که طبعا اسرائیل متحد امریکاست و امریکا روابط راهبردی و امنیتی مهمی با آن دارد.

وی با اشاره به حرف و حدیث های مطبوعاتی درباره زمان مکالمه تلفنی بایدن با نتانیاهو تأکید کرد که اولین مکالمه تلفنی بایدن با مقامات خاورمیانه با نتانیاهو خواهد بود.

ساکی درباره زمان این مکالمه گفت که این مکالمه در آینده نزدیک انجام خواهد شد اما زمان دقیق آن مشخص نیست.

او درباره عربستان سعودی نیز گفت که از آغاز دولت بایدن اعلام شده که در روابط با عربستان تجدید نظر خواهد شد و یکی از مسائل مطرح این بوده که آیا بایدن با ولیعهد عربستان صحبت خواهد کرد یا نه.

به گفته سخنگوی کاخ سفید بایدن در چارچوب پروتکل ها ترجیح می دهد که با همتای خود در عربستان یعنی پادشاه این کشور گفت وگو کند.

در همین رابطه، «دیوید اوتاوی»، کارشناس امور عربستان در مرکز ویلسون تصریح کرد: این امکان وجود دارد که انتشار گزارش قتل خاشقجی منجر به وخامت روابط تنش آلود عربستان و امریکا شود.

اوتاوی با بیان اینکه معتقدم بایدن باید نحوه مناسبات خود با عربستان را مشخص و گام‌های بعدی خود را بر اساس آن اتخاذ کند، اظهار داشت: مسائل بسیاری وجود دارد که بر مناسبات دو کشور تاثیر خواهد گذاشت، معتقدم این روابط متفاوت از دوران ترامپ خواهد بود.

سازمان اطلاعات امریکا پیشتر در گزارشی به این نتیجه رسیده بود که ولیعهد سعودی دستور ترور خاشقحی را صادر کرده است اما ترامپ اصرار داشت که این جنایت توسط «عوامل خودسر» انجام گرفته است.

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟