عربیت، مهمترین مساله برای کشورهای عربی

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
همیشه حاکمان عرب به برادران عرب خود پشت نکرده اند و با وجود همه اختلافات آن مساله ای که برایشان بسیار اهمیت دارد اتحاد میان عرب ها و انسجام در شورای همکاری و عرب بودنشان است.

آنچه در میان عرب ها بسیار بارز است، مساله عربیت و عرب بودن است، مساله ای که خیلی برای نژاد عرب اهمیت دارد و در طول تاریخ نمود پیدا کرده است.

همواره دیده ایم که مساله عرب بودن در طول تاریخ، موجب به وجود آمدن دعوا و نزاع هایی بین آنها و سایر اقوام شده است که از جمله آن می توان به درگیری ها در عصر اسلامی اشاره کرد.

امروزه و در دوره معاصر نیز بارها مشاهده شده است که عرب ها اهتمام و توجه بسیاری به نژاد خود داشته اند و این مساله همیشه برای آنها ارجحیت داشته است، به عنوان مثال پشت کردن «یاسر عرفات»، رهبر آزادیبخش فلسطین به ایران در زمان جنگ ایران و عراق را می توان بررسی کرد.

عرفات پس از انقلاب سال 1357 شمسی در ایران به عنوان اولین میهمان خارجی بود که به ایران آمد و در پاسخ به سوالی درباره علت اطلاع ندادن سفر خود به ایران گفت: «آدم برای رفتن به خانه‌اش اجازه نمی‌گیرد، من هم اجازه نگرفتم.»

یاسر عرفات قبل از جنگ 8 ساله رژیم بعثی علیه ایران، رابطه خوبی با ایران و عراق داشت اما در زمان جنگ این دو کشور به حمایت از «صدام حسین»، دیکتاتور عراق در آن زمان پرداخت و ضمن پشت کردن به ایران، روابطش را با ایران قطع کرد.

این مثال یک نمونه ای از مواردی است که کشورها و شخصیت های عربی طرفدار و نزدیک به ایران در زمانی که بین دو راهی ایران و یک کشور عربی یا شخصیت عرب قرار می گرفتند، از برادران عرب خود حمایت کرده و به ایران پشت می کردند.

آنچه امروز مجددا بحث پشت کردن کشورهای عربی به ایران و روی آوردن به برادران عرب خود را به یاد ما می آورد، رفتار کشورهای عضو شورای همکاری قبل و پس از بحران شورای همکاری است.

عربستان، امارات، بحرین و مصر در نیمه ماه ژوئن 2017 روابط خود را با قطر به بهانه حمایت قطر از تروریسم، رابطه با ایران و داشتن شبکه الجزیره قطع کردند و به دنبال آن این کشور را از زمین، دریا و هوا محاصره کردند.

این 4 کشور با قرار دادن 13 شرط در مقابل قطر پیشنهاد بازگشت روابط به قطر را به شرط انجام همه آن شروط را دادند اما قطر به هیچ وجه ادعاهای آنها را نپذیرفت و زیر بار زور نرفت.

قطر طی این چند سال حمایت های فراوانی از سوی ایران از جمله صادرات مایحتاج و گشودن حریم هوایی به روی هواپیماهای قطری دید و بارها بابت این مساله از ایران تشکر و قدردانی کرد.

در بحران شورای همکاری آنچه جالب توجه است، دعوای رسانه ای و ساخت کلیپ های مختلف علیه قطر و حاکمان آن است که از سوی کشورهای تحریم کننده قطر انجام شد.

هنرمندان اماراتی و عربستانی یا سایر هنرمندان با حمایت این کشورها، با ساخت کلیپ هایی به قطر و حاکمان آن تاختند و این کشور را خائن و متکی به ایران و ترکیه توصیف کردند و حتی سعی بر این داشتند تا به گونه ای القا کنند که مشکل کشورهای تحریم کننده قطر فقط با حاکمان قطر است و با مردم این کشور هیچ مشکلی ندارند.

با دیدن این خصومت طی سال های گذشته بین کشورهای عضو شورای همکاری، درگیری هایی که تاکنون بین قطر و بحرین بر سر مسائل حریم دریایی وجود دارد و مسائلی از این دست، به ذهن خطور می کند که آیا این کشورها که طی سال های گذشته اقدام به دشمنی با یکدیگر کرده اند می توانند دوباره رابطه خوبی با یکدیگر داشته باشند؟

در 5 ژانویه 2021 چهل و یکمین اجلاس سران شورای همکاری که قرار بود پیشتر در دسامبر و در بحرین برگزار شود، در شهر العلای عربستان برگزار شد. حاکمان برخی از کشورها نظیر امارات، مصر و بحرین شخصا در این اجلاس حاضر نشدند و نماینده خود را فرستادند، اما تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر با حضور شخصی خود به گمانه زنی ها درباره عدم حضور در این اجلاس پایان داد. حضور شخص وی در این اجلاس نشان دهنده اهمیت امیر قطر به پایان دادن این بحران است.

«محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان که از حاکمان سایر کشورها استقبال می کرد، به گونه خاصی از «تمیم بن حمد آل ثانی» استقبال کرد که مورد توجه رسانه ها قرار گرفت. با وجود شرایط کرونا و لزوم فاصله گذاری اجتماعی، اما بن سلمان امیر قطر را به آغوش کشید و از وی استقبال کرد.

برخلاف آنچه تصور می شد که رابطه بین کشورهای عضو شورای همکاری همانند قبل گرم نباشد اما رابطه بین قطر و عربستان به تدریج در حال بهبود است اما در این میان روابط بین امارات و بحرین با قطر با سرعت کمتری نسبت به عربستان به سوی بهبودی پیش می رود.

در روز جمعه گذشته امیر قطر در نامه ای به «سلمان بن عبدالعزیز»، پادشاه عربستان موفقیت عمل جراحی ولیعهد عربستان را به وی تبریک گفت و پیام مشابهی نیز به خود محمد بن سلمان ارسال کرد.

روز گذشته نیز در اولین تماس تلفنی بین تمیم بن حمد و محمد بن سلمان پس از آشتی میان کشورهای عضو شورای همکاری، امیر قطر حمایت قاطعانه کشورش از دولت و ملت عربستان و هر آنچه موجب تقویت امنیت، ثبات و حاکمیت عربستان می شود را ابراز داشت. وی همچنین تاکید کرد که ثبات عربستان بخشی جدانشدنی از ثبات قطر و شورای همکاری است. امیر قطر ضمن اطلاع از وضعیت سلامتی بن سلمان پس از انجام عملیات جراحی، آرزوی قلبی خود نسبت به سلامتی پایدار ولیعهد عربستان و تدوام پیشرفت و شکوفایی برای ملت برادر عربستان ابراز داشت. دو طرف در این گفت وگو به بررسی آخرین تحولات منطقه و بین المللی نیز پرداخته و نسبت به تقویت اقدام مشترک کشورهای عربی و عضو شورای همکاری ابراز اهتمام کردند. این تماس پس از انجام عملیات جراحی بن سلمان و همچنین گزارش امریکا در خصوص پرونده قتل روزنامه نگار عربستان در استانبول انجام می شود.

باید توجه داشت این بار نیز همانند همیشه حاکمان عرب به برادران عرب خود پشت نکرده اند و با وجود همه اختلافات آن مساله ای که برایشان بسیار اهمیت دارد اتحاد میان عرب ها و انسجام در شورای همکاری و عرب بودنشان است.

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟