سایه سنگین انشعابات بر سر جنبش فتح فلسطین

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
اختلافات میان رهبران فتح می‌تواند در سایه پافشاری محمود عباس و حلقه یارانش به مهندسی انتخابات به چنددستگی و جدایی‌ها و انشعابات در درون این جنبش بیانجامد.

«حسین الشیخ الجمعه»، عضو کمیته مرکزی فتح در فلسطین اعلام کرد این جنبش نشست مهمی در روز دوشنبه آتی در شهر رام‌الله به ریاست «محمود عباس» برگزار خواهد کرد.

وی جزئیات بیشتری درباره این نشست نگفت اما پیش‌بینی می‌شود که کمیته مرکزی فتح در نشست روز دوشنبه خود آخرین تغییرات در فهرست این جنبش برای مشارکت در انتخابات قانون‌گذاری در ماه مه را اعمال کند، این در حالی است که اعضای کمیته مرکزی از بروز انشعابات و جدایی‌ها نگران هستند به ویژه که «ناصر القدوه»، از رهبران فتح اخیرا تصریح کرده قصد دارد فهرست انتخاباتی مستقلی تشکیل دهد و از نامزدی «مروان البرغوثی» که در زندان‌های اسرائیل اسیر است، برای انتخابات ریاستی حمایت خواهد کرد.

در همین رابطه، الشیخ در واکنش به این موضع القدوه در توئیتی نوشت: همه اعضای فتح به صورت یکپارچه و واحد در انتخابات دموکراتیک آتی برای تقویت دموکراسی و صیانت از طرح آزادی ملی و حفظ یکپارچگی ملی فلسطینی شرکت خواهند کرد.

الشیخ افزود: فتح بزرگتر و عظیم‌تر از رهبرانش است چرا که آنها به تاریخ سپره خواهند شد اما ایده تشکیل این جنبش باقی خواهد ماند و همچون کوه در برابر تندها ایستادگی خواهد کرد.

ناصر القدوه، عضو کمیته مرکزی فتح در دیدار با روزنامه‌نگاران که شامگاه پنجشنبه گذشته برگزار شد، بر عزم خود برای حضور در انتخابات در قالب فهرستی مستقل از فتح تحت عنوان «مجمع ملی و دموکراتیک فلسطین» تاکید کرد.

القدوه تاکید کرد از مروان البرغوثی، عضو کمیته مرکزی فتح درخواست کرده تا به فهرست وی بپیوندد و منتظر پاسخ البرغوثی است.

القدوه افزود: اگر البرغوثی نامزد انتخابات ریاستی شود، به وی رای خواهد داد؛ سناریویی که به نگرانی محمود عباس دامن زده است چرا که وی سودای ریاست دوباره بر تشکیلات خودگردان فلسطین را در سر می پروراند.

در همین ارتباط، شخصیت‌های نزدیک به البرغوثی پیشتر اعلام کرده‌اند که وی مصمم به نامزدی برای انتخابات ریاستی فلسطین است. (الرغوثی از 18 سال پیش در زندان‌های اسرائیل به سر می‌برد و به اتهام دست داشتن در حمله‌ای مسلحانه علیه اسرائیل، به حبس ابد محکوم شده است.)

الشیخ پیش ازا این به نمایندگی از محمود عباس با البرغوثی در زندان‌ اسرائیل دیدار کرد تا وی را مجاب به انصراف از نامزدی ریاست بر تشکیلات خودگردان کند اما وی پیشنهادات الشیخ را رد کرد و اکنون در انتظار فشارهای بین‌المللی بر اسرائیل برای آزادی از زندان است به ویژه که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد وی شانس خوبی برای پیروزی در انتخابات دارد.

در این میان، ناظران معتقدند که اختلافات میان رهبران فتح می‌تواند در سایه پافشاری محمود عباس و حلقه یارانش به مهندسی انتخابات به چنددستگی و جدایی‌ها و انشعابات بیانجامد و این امر به سود حماس خواهد بود که به نظر می‌رسد منضبط‌تر و سازمان‌یافته‌تر عمل می‌کنند.

مرحله اول انتخابات پارلمانی فلسطین در 22 مه و انتخابات ریاست تشکیلات خودگردان در 31 اوت و انتخابات مجلس ملی پس از تفاهمات داخلی تا حداکثر ژوئیه 2021 برگزار خواهد شد.

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟