چه اتفاقی می­افتد اگر روابط رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی عادی شود

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
• ”عادی سازی” نمی تواند باعث توسعه، لیبرالیزه شدن و افزایش میانه روی در داخل عربستان شود. علیرغم بحث های سیاسی، نظام ارزشی عربستان همچنان به حاشیه رانی موضوع فلسطین و بی-اعتبار شدن انگاره های دینی در این کشور را بر نمی تابد.

یاسمین فاروق – ۱۵ اکتبر ۲۰۲۰- بنیاد کارنگی

فاروق با طرح این ادعا که در مورد پیامدهای عادی سازی روابط عربستان با رژیم صهیونیستی بیش از حد اغراق می¬شود به ذکر دلایل خود برای این ادعا می پردازد:
• عادی¬سازی باعث ارتقاء صلح و ثبات در خاورمیانه نمی شود زیرا رژیم صهیونیستی و عربستان هر دو آمار بالایی از سرکوب جنگی شهروندان در فلسطین و یمن دارند. بنابراین عادی سازی به ارتقاء صلح کمک نمی کند.
• عادی¬سازی همیشه نمی تواند باعث پیشبرد منافع آمریکا در خاورمیانه شود؛ به طور مثال این دو کشور همواره علاقمند بودند تا با توان آمریکا، ایران را شکست دهند. واشینگتن اما در سال های گذشته علاقه ای برای درگیر شدن در مناقشه ای جدید در خاورمیانه نداشته است. ”عادی سازی” می تواند فشار منطقه ای به آمریکا را افزایش دهد.
• ”عادی سازی” نمی تواند باعث توسعه، لیبرالیزه شدن و افزایش میانه روی در داخل عربستان شود. علیرغم بحث های سیاسی، نظام ارزشی عربستان همچنان به حاشیه رانی موضوع فلسطین و بی-اعتبار شدن انگاره های دینی در این کشور را بر نمی تابد. دولت عربستان سرکوبگر است و انتقادها به عادی سازی را سرکوب می کند و علاوه بر این، با کمک های سایبری رژیم صهیونیستی به عربستان، ریاض اهرم های لازم برای سرکوب بیشتر شهروندان عربستانی را به دست خواهد آورد.
• عادی سازی همه مشکلات ریاض با واشینگتن در مسایل منطقه ای/امنیتی و بین المللی را حل نخواهد کرد.

https://carnegieendowment.org/2020/10/15/what-would-happen-if-israel-and-saudi-arabia-established-official-relations-pub-82964

منابع پژوهش در دفتر پژوهشکده موجود است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟