تمرکز بر آسیا به معنی خروج از خاورمیانه نیست

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
آمریکا حضور در منطقه خاورمیانه را در امتداد چارچوب استراتژیک ایندوپاسیفیک تعریف کند و بخواهد از منافع حیاتی متحدانش در این منطقه حراست کند.

یان آلترمن – مرکز مطالعات راهبردی و بین المللی

خستگی از درگیری های بی پایان آمریکا، لاینحل بودن مشکلات خاورمیانه و افزایش خودکفایی آمریکا در عرصه انرژی باعث شده تا تمرکز ترامپ و اوباما خروج آمریکا از خاورمیانه و مهار سیاست تهاجمی چین باشد. اما متحدان آسیایی آمریکا مخصوصا کره جنوبی و ژاپن که نیازمند واردات انرژی هستند، نگران ترک خاورمیانه از سوی آمریکا و سلطه چین بر این منطقه هستند. از سوی دیگر کشورهای خاورمیانه نیز روابط عمیقی با چین پیدا کرده اند. این روابط نه الزاما به واسطه فروش نفت این کشورها به چین که به دلیل طرح برنامه مشارکت استراتژیک جامع چین با سه تولیدکننده بزرگ این منطقه یعنی ایران، عربستان سعودی و امارات متحده بوده است.
حضور چین در این منطقه فراتر از موارد فوق است. پکن تعداد زیادی از کشتی های نیروی دریایی خود را به خاورمیانه اعزام کرده است. این کشور جیبوتی را به عنوان اولین پایگاه نظامی خود انتخاب کرده و در بازارهای تسلیحاتی منطقه به ویژه فروش هواپیماهای بدون سرنشین، حضور فعالی دارد. حضور چین در پروژهای زیرساختی منطقه ای مانند ساخت کارخانه ها و بنادر از یکسو و عدم مداخله در امور داخلی این کشورها از سوی دیگر باعث شده تا پکن شریک جذابی برای متحدان آمریکا در این منطقه باشد. این موضوع باعث شده تا آمریکا حضور در منطقه خاورمیانه را در امتداد چارچوب استراتژیک ایندوپاسیفیک تعریف کند و بخواهد از منافع حیاتی متحدانش در این منطقه حراست کند.

 

https://www.csis.org/analysis/pivoting-asia-doesnt-get-you-out-middle-east

 

منابع پژوهش در دفتر پژوهشکده موجود است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟