ایرانی ها در خصوص بازگشت به برجام چگونه فکر می کنند؟

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

متیو پتی: کارشناس ارشد اندیشکده کوئینسی و خبرنگار سابق حوزه امنیت ملی نشریه نشنال اینترست

نتایج یک نظرسنجی تلفنی از ایرانی ها نشان داد که اکثر مردم این کشور طرفدار احیای کامل توافق هسته‌ای 2015 هستند، اما به این شرط که ایالات‌متحده به توافق و تعهدات خود بازگردد یا دو کشور هم‌زمان برجام را به اجرا گذارند.

این نظرسنجی توسط مرکز مطالعات بین‌المللی و امنیتی در دانشگاه مریلند و آژانس مستقل «ایران پال» مستقر در تورنتو از بیش از 1000 ایرانی بین 26 ژانویه تا 6 فوریه انجام شد.

اهم نکات و گزاره‌های اصلی مقاله

  • دولت بایدن باید پیش از آنکه رهبران ایران فضای سیاسی برای درخواست یک توافق جاه‌طلبانه‌تر داشته باشند، اعتماد مجدد این کشور را به اینکه ایالات‌متحده به تعهدات پیشین خود عمل می‌کند، باز یابد.
  • اگرچه تنها نیمی از پاسخ‌دهندگان نظرسنجی هنوز به برجام دید مطلوبی دارند، اما 88 درصد گفتند اگر ایالات‌متحده ابتدا به تعهدات خود بازگردد، از بازگشت ایران به الزامات پشتیبانی می‌کنند. 31 درصد از برداشته شدن گام اول توسط ایالات‌متحده و 55 درصد از بازگشت هم‌زمان دو طرف به تعهدات حمایت کردند. همچنین، بیش از 70 درصد پاسخ‌دهندگان گفتند حتی اگر اجرای قانون جدید مجلس ایران در مقابله با تحریم‌ها احتمال لغو آنها را کاهش دهد، باز هم از این قانون حمایت می‌کنند.
  • پاسخ‌دهندگان در نظرسنجی جدید به‌طور گسترده با امتیازات اضافی فراتر از برجام مخالف هستند. نکته قابل توجه اینکه دو سوم پاسخ‌دهندگان گفتند که حتی با آغاز مذاکرات درباره موشک‌ها و فعالیت‌های منطقه‌ای پس از پیوستن مجدد آمریکا به برجام هم موافق نیستند. درصد مشابهی هم اعلام کردند معتقدند برنامه موشک بالستیک «احتمال حمله کشورهای دیگر به ایران» را کاهش می‌دهد.
  • 90 درصد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی گفتند معتقدند فعالیت‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در خارج باعث امنیت بیشتر ایران شده است. 56 درصد هم گفتند خروج از عراق و سوریه باعث می‌شود ایالات‌متحده برای امتیازگیری از ایران بیشتر به اعمال فشار و تحریم متکی شود.
  • شرکت‌کنندگان در نظرسنجی گفتند ایران باید گفت‌وگوها با کشورهای همسایه را گسترش دهد و از نفوذ خود برای حل دیپلماتیک جنگ یمن استفاده کند. 80 درصد از پاسخ‌دهندگان هم گفتند سیاست ایران در عراق باید به‌طور یکسان به نفع عراقی‌های سنی و شیعه باشد.

نویسنده در پایان این مقاله معتقد است که دولت بایدن اگر واقعا خواهان توافق با دولت میانه‌رو روحانی است، باید سریع‌تر عمل کند چراکه جدای از قدرت گرفتن جناح تندروی محافظه‌کار، 59 درصد از شرکت‌کنندگان گفتند رئیس‌جمهوری می‌خواهند که از مصالحه بر سر «حقوق ایران» خودداری کند.

 

منابع پژوهش در دفتر پژوهشکده موجود است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟