نظر کارشناسان در خصوص حمله هوایی آمریکا به نیروهای مورد حمایت ایران در سوریه

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در 25 فوریه، ارتش ایالات‌متحده آمریکا حملات هوایی را در شرق سوریه انجام داد که شبه‌نظامیان همسو با ایران را مورد هدف قرار داد. این نخستین اقدام نظامی دولت بایدن است. این حمله تلافی‌جویانه پس از حمله موشکی در 15 فوریه در نزدیکی فرودگاه اربیل انجام شد که منجر به کشته شدن یک پیمانکار آمریکایی و زخمی شدن تعداد زیادی ازجمله یک عضو سرویس آمریکایی شد. با توجه به مذاکرات هسته‌ای، این برای تلاش مستمر دولت بایدن برای تعامل مجدد با ایران چه معنایی خواهد داشت؟

اهم نکات و گزاره‌های کلیدی این مقاله

  • اهداف تهران از این حملات، خروج ایالات‌متحده از منطقه و تقویت اهرم قدرت و نفوذ خود در مذاکرات آینده در مورد توافق هسته‌ای می‌باشد و آن‌ها با این اقدام خواهان این هستند تا از گسترش دامنه بحث‌ها فراتر از پرونده هسته‌ای جلوگیری کنند.
  • تیم بایدن در حال فهم این موضوع است که تلاش برای تحویل شاخه زیتون (نماد صلح) به رژیم تهران نه تنها بر هدف ایران در فشار به ایالات‌متحده بر خروج از منطقه بلکه همچنین بر روش های پیگیری آن تغییری ایجاد نمی‌کند. در واقع با وجود حملات هوایی هدفمند امریکا در عراق و سوریه، اما حملات شبه‌نظامیان نیابتی به نیروهای ایالات‌متحده محدود نشده است. حملات به نیروهای آمریکایی در عراق و متحدان ایالات‌متحده در خلیج‌فارس بدون در نظر گرفتن مذاکرات هسته‌ای و فشار آمریکا برای پاسخگویی ادامه خواهد یافت.
  • حمله ایالات‌متحده به سوریه نشانگر آن است که ایالات‌متحده در زمان و مکان مناسب به چنین تجاوزاتی پاسخ خواهد داد. البته این تداوم رقص دیپلماتیک مستمر بین دولت بایدن و ایران در مورد ورود مجدد به برجام است که ایالات‌متحده تحت‌فشار قرار نخواهد گرفت.
  • تصمیم ایالات‌متحده بر هدف قراردادن مواضع شبه‌نظامیان نیابتی همسو با ایران در سوریه می‌تواند تأثیر بازدارنده‌ای بر عملیات تهران و شبه‌نظامیان داشته باشد اما من نگران زمان‌بندی آن هستم زیرا دولت بایدن درصدد است تا ایران را به مذاکره در مورد برنامه هسته‌ای جلب کند؛ بنابراین اکنون یک پنجره محدودی برای نجات برجام وجود دارد و آنچه باعث ایجاد مشکل در دولت ایران برای مذاکره با ایالات‌متحده می‌شود نگران‌کننده است.
  • در حالی که برخی نگرانی دارند که چنین حمله می‌تواند تلاش‌های ایالات‌متحده برای مذاکره مجدد با تهران را پیچیده کند اما پیامی که دولت بایدن در اینجا سعی در انتقال آن دارد، حاکی از آن است که سیاست‌های خصمانه منطقه‌ای ایران جدا از مذاکرات درباره برنامه هسته‌ای این کشور مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.
  • در صورت بروز هرگونه تظاهرات، ایالات‌متحده باید از این فرصت استفاده کند تا پروکسی های ایران را بیشتر منزوی و هرگونه تظاهرات را به نشانه نارضایتی از مداخله‌گری ایران در عراق به تصویر بکشد.
  • به دلیل فضای محدود برای تنش‌زدایی، ایالات‌متحده باید نقاطی را ایجاد کند که بتواند بدون نشان دادن ضعف، تنش‌زدایی کند. انجام این کار نیاز به یک کارزار دیپلماتیک تهاجمی دارد که ضمن افزایش فشارهای بین‌المللی بر تهران برای توقف تحریکات خود، امکان مذاکره را فراهم می‌کند.

نویسنده در بخش پایانی مقاله بر این دیدگاه است که حمله موشکی به سوریه توسط دولت بایدن نشانگر این است که حتی اگر دولت بایدن و رئیس‌جمهور حسن روحانی تمایل خود را برای احیای برجام اعلام کرده اند؛ اما رقابت منطقه‌ای بین ایالات‌متحده و متحدان آن از یک سو و ایران از سوی دیگر ادامه دارد. تداوم رقابت منطقه‌ای می‌تواند تلاش‌های کنترل تسلیحات هسته‌ای را به‌طور جدی تضعیف کند؛ بنابراین کاهش تنش‌ها، دیپلماسی و بازگشت به برجام باید زودتر از موعد پیگیری شود. دولت بایدن نمی‌تواند درگیر یک جنگ در خاورمیانه شود که هیچ یک از کشورها نمی‌خواهند.

 

منابع پژوهش در دفتر پژوهشکده موجود است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟