بایدن چگونه روابط ایالات‌متحده با عربستان سعودی را تغییر خواهد داد؟

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

توماس لیپمن: نویسنده و روزنامه‌نگار مستقر در حوزه خاورمیانه، سیاست خارجی آمریکا، عربستان سعودی، رئیس دفتر واشنگتن‌پست در سایگون، کارشناس ارشد انستیتو میدل ایست

توماس لیپمن در این مقاله معتقد است قدرتمندترین دموکراسی سکولار غربی و پادشاهی مطلق دینی همواره روابط استراتژیک و اقتصادی را به آن اندازه مفید می‌دانند که تا اختلافات خود را با دیگری کنار بگذارند و با یکدیگر همکاری کنند؛ بنابراین با وجود اختلافات در گذشته بر اهمیت استراتژیک روابط تأکید کرده و اختلافات را کنار گذاشتند.

اهم نکات و گزاره‌های اصلی این مقاله:

  • با وجود قتل جمال خاشقچی به دستور ولیعهد سعودی، قتل‌عام غیرنظامیان در جنگ یمن و دستگیری فعالان برجسته حقوق بشر، اما دولت ترامپ تمامی این موارد را نادیده گرفت و بر ارزش خرید تسلیحات آمریکا توسط عربستان سعودی تأکید کرد. ترامپ حتی به عربستان سعودی چیزی بیش از خواسته‌ی آن‌ها دارد: « خروج از توافق‌نامه کنترل تسلیحات هسته‌ای چندجانبه با ایران».
  • کمتر از یک ماه از دولت جدید بایدن می‌گذرد اما در لفظ (نه اصول) تغییراتی در سیاست ایالات‌متحده در قبال عربستان سعودی ایجادشده است. در 4 فوریه، رئیس‌جمهور بایدن در نخستین سخنرانی در سیاست خارجی خود گفت: « با رهبران بسیاری از نزدیک دوستان خود از کانادا، مکزیک، انگلیس، آلمان، فرانسه، ناتو، ژاپن، کره جنوبی، استرالیا صحبت کرده‌ایم» عربستان سعودی به‌طور آشکار در این فهرست غایب بود؛ بنابراین با توجه به این بایدن به دنبال تقویت ارزش‌های دموکراتیک، احترام به قانون و رفتار با هر شخص با عزت است رژیم ستمگر به رهبری محمد بن سلمان نمی‌تواند به تحقق این معیارها نزدیک شود.

دولت جدید بایدن بر مسئله حقوق بشر و خاتمه بخشی به جنگ یمن تأکید کرد. هر دو هدف نشانگر فاصله و اختلاف بین بایدن و محمد بن سلمان می‌باشد. علاوه بر تغییر لحن؛ دولت جدید برای فاصله گرفتن از سیاست‌های محمد بن سلمان گام‌های خاصی برداشته است:

  • خاتمه بخشی به حمایت و پشتیبانی نظامی تهاجمی ایالات‌متحده و فروش تسلیحات برای جنگ در یمن
  • لغو نام‌گذاری حوثی‌ها به‌عنوان سازمان تروریست خارجی

نویسنده در بخش دیگر مقاله معتقد است که عربستان سعودی برای جلب رضایت دولت بایدن دست به تحرکاتی سازش‌کارانه و آشتی‌جویانه زده است.

  • آزادی لجین الهذلول فعال شناخته‌شده حقوق زنان از زندان
  • لغو احکام اعدام علی‌محمد النمر و دو جوان شیعه دیگر

نویسنده در بخش پایانی مقاله بر این اعتقاد است که عربستان سعودی نسبت به سردی استقبال دولت بایدن هراس ندارد زیرا آن‌ها از اهمیت راهبردی روابط امنیتی دوجانبه آگاه هستند که ایالات‌متحده برای آن ارزش زیادی قائل است. برای نمونه ژنرال مک کنزی فرماندهی سنتکام بر سازه بین‌المللی امنیت دریایی تأکید کرد که به‌عنوان یک نیروی دریایی بین‌المللی برای ایمن‌سازی آبراهه‌های آسیب‌پذیر منطقه مانند تنگه هرمز تأسیس شد. عربستان سعودی عضوی از این ائتلاف می‌باشد و انتظار بر این است که چنین تمهیداتی در حوزه مسائل امنیتی و مقابله با تروریسم ادامه یابد و ایالات‌متحده در این فراینده همچنان متعهد به محافظت از عربستان در مقابل حملات مستقیم است؛ اما مقامات دولت بایدن تصریح کرده‌اند که در تصمیم‌گیری‌های سیاست منطقه‌ای به احساسات سعودی عمل نخواهند کرد و بدیهی است که بایدن و مشاورانش از بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران بدون توجه به مخالفت ریاض استقبال می‌کنند.

 

منابع پژوهش در دفتر پژوهشکده موجود است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟