آمریکا بازگشت، اما جهان تغییر کرده است

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

لسلی وینجاموری: کارشناس ارشد مسائل ایالات‌متحده اندیشکده چتم هاوس

لسلی وینجاموری در این مقاله معتقد است پس از چهار سال از کناره‌گیری نقش آمریکا به‌عنوان رهبر جهانی (دولت ترامپ)؛ در ماه نخست ریاست جمهوری، جو بایدن ایالات‌متحده را به توافق‌نامه‌های اقلیمی پاریس و سازمان بهداشت جهانی بازگرداند و به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد پیوست و ممنوعیت سفر را برای چندین کشور با اکثریت مسلمان پایان داد.

. همچنین دولت بایدن متعهد شده که از طرح دو میلیارد دلاری کواکس ( برنامه جهانی برای اطمینان از توزیع عادلانه واکسن» حمایت و پشتیبانی کند. دولت بایدن ضمن احیای روابط فرا آتلانتیک، در برابر تجاوز به حاکمیت و دموکراسی روسیه در داخل و خارج از کشور موضع سخت‌گیرانه‌ای اتخاذ کرد و همین امر باعث خوشحالی و رضایت اروپایی‌ها و بسیاری از آمریکایی‌ها شده است.

در بخش زیر اهم نکات و گزاره‌های کلیدی این مقاله مطرح خواهد شد:

  • ایالات‌متحده قصد دارد سیاست‌هایی را دنبال کند که دو حقیقت ناراحت‌کننده را تأیید می‌کند و بزرگ‌ترین معضلات سیاست خارجی امروز را برجسته می‌کند – اینکه دموکراسی در داخل و سراسر جهان موردحمله قرارگرفته و همکاری با قدرت‌های خودکامه ناقض حقوق بشر نه‌تنها مهم بلکه در دستیابی به صلح پایدار لازم است.
  • چهار سال آینده آزمایشی خواهد بود تا ببینیم آیا ایالات‌متحده می‌تواند در همکاری با چین در مورد تغییرات آب و هوایی و روسیه در حوزه کنترل تسلیحات موفق باشد یا خیر. در مورد روسیه، نشانه اولیه مثبت است و یکی از اولین اقدامات دولت بایدن مذاکره در مورد تمدید پیمان کنترل تسلیحات هسته‌ای جدید استارت بود. همچنین احتمال وجود دارد که ایالات‌متحده به همراه اتحادیه اروپا و انگلیس تحریم‌هایی هماهنگ برای هدف قرار دادن مسئولین رفتار وحشیانه با الکسی ناوالنی رهبر مخالف روسیه اعلام کنند.
  • لاش دولت بایدن برای احیای روابط فرا آتلانتیک و همکاری با کشورهای اروپایی برای بازگشت مجدد آمریکا به برجام شاخص دیگری است که نشان می‌دهد نقش آمریکا در جهان به‌ویژه نقش این کشور در اروپا به ‌جایگاه قبل از ترامپ بازگشته است.
  • علی‌رغم بازگشت سریع آمریکا به عرصه بین‌المللی؛ اروپایی‌ها همچنان نسبت به نقش آن‌ها محتاط هستند و در مورد بازگشت آمریکا اختلاف‌نظر وجود دارد. برخی در اروپا با جهانی بدون رهبری ایالات‌متحده سازگار شده‌اند، برخی دیگر اصرار دارند که اروپا باید مسیر خود را مستقل از اولویت‌های آمریکا ترسیم کند.
  • برخی از کارشناسان سیاست خارجی آمریکا بر این عقیده هستند اگرچه بازگشت سریع دولت بایدن به چندجانبه گرایی و پذیرش ارزش‌های دموکراتیک مورد استقبال است، اما این به معنای آن نیست که آمریکا به نقش گذشته خود بازگشته باشد.
  • اگرچه بایدن می‌تواند آمریکا را مجدداً در دیپلماسی بین‌المللی وارد کند و اختلافات داخلی را التیام بخشد، اما بازگرداندن این کشور به موقعیت قبلی دشوار خواهد بود. اقتصاد چین اکنون تقریباً 16 درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی را تشکیل می‌دهد که در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما در سال 2008 فقط 9 درصد بوده است. در قیاس با همان دوره، سهم ایالات‌متحده با ده درصد کاهش‌یافته و اکنون حدود 24 درصد است. این تغییر همچنین در قدرت نهادی چین آشکار است زیرا چین اکنون دو تا از مهم‌ترین نهاد منطقه‌ای آسیا یعنی بانک سرمایه‌گذاری زیرساخت‌های آسیا و مشارکت اقتصادی جامع منطقه‌ای را هدایت می‌کند.

نویسنده در بخش پایانی مقاله بر این دیدگاه است دنیای بایدن واقعیتی است همراه با رقابت ژئوپلیتیکی که توافق بر روی استراتژی چندجانبه چالش زا می‌باشد. بایدن به دنبال بازگرداندن دموکراسی در آمریکا و همچنین در خارج از کشور برای محافظت در برابر تجاوز به ارزش‌های استبدادی است. بایدن می‌خواهد چشم‌انداز دنیای جدیدی را ارائه دهد که ایدئولوژیک تر از تصویری است که پرزیدنت اوباما به دنبال آن بود.

 

منابع پژوهش در دفتر پژوهشکده موجود است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟